معجزه این ماده برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو

۱۳۹۶/۰۴/۰۹ - ۱۳:۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۷۹۶۶۴
معجزه این ماده برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو
جوانه گندم یکی از مکمل‌های غذایی است که دارای ویتامین‌هایی همچون B، E و... است. از جوانه گندم برای مو به تازگی استفاده‌های فراوان می‌گردد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا، اشتباه رایج ما ایرانی‌ها در مصرف مواد غذایی این است که ویتامین‌های B درون سبوس برنج را نادیده می‌گیریم. در واقع ما برنج سفید که فاقد ویتامین است را خورده و سبوس آن را که مخزن ویتامین است دور می‌ریزیم. این عادت غذایی غلط و دیگر رفتارهای غذایی نادرست موجب افزایش سرعت ریزش مو و از بین رفتن آن می‌گردد.

جوانه گندم یکی از بهترین مکمل‌های غذایی است که در بیشتر سبد غذایی خانواده‌های ایرانی قرار نگرفته است. زمانی که گندم جوانه می‌زند، تغییر شکل داده و واکنش‌های شیمیایی انجام شده در حین جوانه زدن موجب افزایش املاح و ویتامین‌های درون آن می‌شود. جوانه زدن در این ماده شگفت انگیز باعث ازدیاد پروتئین‌ها شده، نشاسته درون آن شکسته و به قندهای ساده گلوکز و ساکاروز تبدیل می‌گردد.

جوانه گندم سرشار از ویتامین‌های A،B1،B6،B12،E است که همگی دارای فواید بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو و سفید شدن آن است همچنین نبایستی از مواد سودمند دیگری مانند اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم و منیزیوم درون جوانه گندم غافل شد. از این مواد پس از اینکه جوانه به اندازه خود گندم رشد کرد می‌توان استفاده کرد.

 

کدام ویتامین‌ها و املاح در جوانه گندم از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

ویتامین A

کمبود ویتامین A باعث خشک شدن پوست سر و در نتیجه ریزش مو می‌شود. مصرف دز مناسب از ویتامین A باعث تقویت ریشه مو و روان شدن آن می‌شود. همانطور که گفته شد جوانه گندم سرشار از ویتامین A است.

ویتامین B6 و B12

هر دو ویتامین B6 و ویتامین B12 برای رشد مو مناسب هستند. این ویتامین‌ها به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سالم و درخشان شدن موها می‌باشند. با این حال این ویتامین‌ها قابل حل در چربی بوده و باید به مقدار مناسب مصرف شود. در اصل ویتامین‌های B6 و B12 باعث گردش خون در پوست سر شده و مواد مغذی ضروری برای رشد موی سالم و قوی را تولید می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E گردش خون در بدن را بهبود بخشیده و رشد و تشکیل عروق خونی جدید که به رشد موها کمک می‌کنند را تشدید می‌نماید. به علاوه این ویتامین یکانتی اکسیدان قوی است.

اسید فولیک

معجزه دیگری از گروه ویتامین B است که به آن "ویتامین‌های مو” می‌گویند. این ویتامین نقش مهمی در ضخیم تر کردن مو دارد و از سفیدی زود رس مو جلوگیری می‌کند. تقریباً هر منبع که ویتامین B داشته باشد اسید فولیک هم دارد.

سلنیوم

محققین در مورد ایجاد شوره معتقدند که کمبود ویتامین A موجب تولید شوره می‌شود. همچنین، کمبود سلنیوم و مس نیز می‌تواند موجب ایجاد شوره گردند. به همین دلیل سلنیوم در شامپوهای ضد شوره استفاده می‌شود. حال با در اختیار داشتن جوانه گندم این منبع فراوان سلنیوم و ویتامین A به راحتی می‌توان از افزایش شوره سر جلوگیری کرد.

ید

ید موجود در مواد غذایی از عوامل مؤثر بر سلامت مو است و کمبود آن رشد مو را کند می‌کند.

طرز تهیه جوانه گندم

طرز تهیه جوانه گندم به این صورت است که مقدار ۲۰۰ گرم گندم را بعد از تمیز کردن خیس کرده و به مدت ۲ روز و هر روز آب آن را عوض کنید سپس داخل یک ظرف مانند آبکش ریخته و یک پارچه نمدار روی آن قرار دهید در گوشه از آشپزخانه قرار داده و تا زمانی که تمام گندم‌ها جوانه بزنند به پارچه با آب بپاشید تا نمدار بماند بعد از اینکه حدود ۵ میلیمتر جوانه زدند داخل یخچال نگهداری کنید

نحوه مصرف جوانه گندم برای مو چگونه است؟

نحوه مصرف آن به این صورت است که هر روز ۲ قاشق غذاخوری گندم جوانه زده تازه را خوب له کرده و برروی موهای خود مانند ماسک بگذارید و همچنین به صورت روزانه همراه با غذاها و نوشیدنی‌ها میل کنید.

کلام آخر

جوانه گندم سرشار از املاح و مواد غذایی مورد نیاز بدن است. از این ماده پر ارزش می‌توان در افزایش وزن، جوان‌سازی پوست و ... استفاده کرد. استفاده از ماسک جوانه گندم، روغن جوانه گندم و حتی صابون جوانه گندم (برای شفافیت، لایه بردای، شادابی و لطافت پوست) در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است که نشان از سودمند بودن این ماده غذایی و پر انرژی دارد. همچنین کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا منع استفاده از سبزی‌ها را دارند، می‌توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن، از کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری کنند.

 

منبع: مجله اینترنتی ستاره

 

 

 

نظر شما