علائم کرونا ویروس چیست و برای پیشگیری چه باید کنیم؟

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۱۷:۴۱:۰۹
کد خبر: ۹۶۶۸۱۴
علائم و شیوه انتقال ویروس کرونا مثل سرماخوردگی است و وقتی فرد سرفه یا عطسه می کند، ویروس از طریق قطرات گسترش می یابد. همچنین هنگامی که شخصی یک سطح آلوده مانند دسته درب را لمس کند، می تواند پخش شود.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ کرونا ویروس نام یک خانواده بزرگ ویروسی است که سویه‌های مختلف در آن قرار دارد و باعث بروز بیماری-های تنفسی در افراد می‌شود. ویروس سرما خوردگی معمولی نیز در این خانواده طبقه بندی می‌شود. پس بهتر است بدانید که تقریبا تمام افراد، حداقل یکبار در طول عمر خود با این ویروس مواجه شده اند. علائم بیماری از خفیف تا متوسط متغیر است و در برخی موارد باعث بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی همچون پنومونی و برونشیت می‌شود.

این ویروس در بین حیوانات سراسر جهان بسیار شایع است. کرونا ویروس‌ها به ندرت می‌توانند تکامل پیدا کرده و انسان را آلوده کنند. این اتفاق تاکنون در رابطه با کرونا ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی (SARS-CoV) رخ داده است که در جریان شیوع این ویروس‌ها در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ نزدیک به ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

راه‌های انتقال ویروس چیست؟
شواهد اولیه نشان می‌دهد این ویروس هم همانند سایر انواع ویروس کرونا از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و هنگام عطسه یا سرفه فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند. این بیماری حدود ۲ هفته دوره‌ی نهفتگی یا کمون دارد. دوره‌ای که هنوز علائم بالینی آشکار نشده است، اما انتقال ویروس صورت می‌پذیرد.
 

موارد زیر احتمال انتقال بین افراد آلوده و سالم را بالا می‌برد:

• از طریق ذرات موجود در هوا (سرفه و عطسه)

• تماس بدنی نزدیک (روبوسی، لمس بدن یا دست دادن)

• تماس دست با سطح آلوده به ویروس و لمس چشم ها، بینی یا دهان قبل از شستن دست‌ها

• موارد نادر از طریق آلودگی مدفوع

کرونا به ایران رسید؛ علائم کرونا ویروس چیست و برای پیشگیری چه باید کنیم؟
چند راهکار ساده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا
 
ویروس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟
در حال حاضر هیچ‌کس پاسخ این سوال را نمی‌داند.
 

برای مشخص کردن این که بیماری تا چه حد «خطرناک» است، نیاز به اطلاعاتی هم درباره‌ی وخامت و شدت بیماری و هم درباره‌ی سرعت و سهولت گسترش آن داریم. متخصصان بیماری‌های اپیدمی اغلب از این ابزار برای ارزیابی بیماری‌هایی مانند انواع جدید آنفولانزا و تعیین اقدامات مورد نیاز برای آن‌ها استفاده می‌کنند.

در صورتی که بیماری خیلی شدید نباشد (درصد کمی از افراد را بکشد)، اما خیلی مسری باشد، باز هم اثرات مخربی خواهد داشت. اگر ویروسی میلیون‌ها نفر را درگیر کند، حتی اگر درصد کمی از آن‌ها هم بمیرند، تعداد تلفات باز هم زیاد خواهد بود.

محققان هنوز در تلاش هستند که علائم ویروس کرونا را بشناسند که از چیزی شبیه به علائم سرماخوردگی ساده تا علائم بسیار شدید متغییر است. بر اساس اطلاعات حدود ۲۰ درصد از افراد آلوده به ویروس علائم شدید داشته‌اند.

 
کرونا به ایران رسید؛ علائم کرونا ویروس چیست و برای پیشگیری چه باید کنیم؟

در حال حاضر تلفات این نوع جدید از ویروس کرونا حدود ۲ الی ۳ درصد است که البته با ادامه پیدا کردن شیوع ویروس امکان تغییر این درصد وجود دارد؛ در صورتی که تلفات ویروس سارس چیزی حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد بود. اکثر تلفات ویروس کرونا تا کنون افراد پیر بوده‌اند که مشکلات سلامتی دیگری مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون و دیابت داشتند. طبق آمار این گروه از افراد بیش از دیگران در خطر مرگ بر اثر بیماری‌هایی مثل آنفولانزا هستند.

چند نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده اند؟
آمار‌های رسمی از ابتلای ۷۳ هزار و ۴۳۲ نفر در جهان به ویروس کرونا حکایت دارد که از این تعداد حدود ۹۸ درصد یعنی  ۷۲ هزار ۴۳۸ نفر در چین به این ویروس مبتلا شده اند از طرفی تا ۳۰ بهمن ۲۰۰۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت شدند که ۱۸۶۸ نفر‌ها در چین بوده اند.
 
کرونا به ایران رسید؛ علائم کرونا ویروس چیست و برای پیشگیری چه باید کنیم؟
 
نظر شما