ورشکستگی موسسه ثامن شایعه یا واقعیت؟

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۱۱:۰۱:۱۷
کد خبر: ۵۷۴۸۹۹
ورشکستگی موسسه ثامن شایعه یا واقعیت؟
یک سالی است که بدهی های کلان برخی موسسات مالی و اعتباری به حدی بالا رفته است که آن ها را در پرداخت اصل پول سپرده گذارانشان نیز عاجز کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، موسسه مالی و اعتباری کاسپین به عنوان مشهورترین موسسه ای است که به دلیل بدهی گسترده یکی از زیرمجموعه هایش (موسسه مالی و اعتباری فرشتگان) نتوانست به تعهداتش در قبال سپرده گذاران پایبند باشد.

به هر حال عملکرد دولت و بانک مرکزی از 10 سال قبل به گونه ای بوده است که وضعیت امروز کاملا قابل پیش بینی بوده، به گونه ای که بسیاری از کارشناسان از چند سال قبل نسبت به وضعیت بانک ها هشدار داده بودند. 

مطمئنا اگر فکری به حال وضعیت فعلی نشود در آینده باید منتظر وقایع مشابهی باشیم. به دلیل ضعف ساختاری در نظام بانکی شاهد چنین وقایعی بوده ایم که متأسفانه هیچ برنامه بلند مدتی برای اصلاح این وضعیت وجود ندارد و تنها شاهد هستیم که بانک مرکزی با برنامه های کوتاه مدت تنها به دنبال نتایج زودگذر است و تأسف آورتر این مسأله است که مسئولان بانک مرکزی ظرف 10 سال گذشته هیچ برنامه بلندمدتی را ارایه نکرده اند.

در گذشته در موارد این چنینی مسئولان، مردم و مال باختگان را سرزنش می کردند که سهل انگاری خود آنها سبب شده تا اموال خود را از دست دهند و حتی در این موارد نیز شنیده شده که مسئولان مردم و خود سپرده گذاران را مقصر این کار می دانند، در حالی که سردرگمی سپرده گذاران موسساتی همچون کاسپین و ثامن به عهده مسئولین و نهادهایی است که حامی اصلی آنها هستند. نهادهای مختلف کشور و دولتی در سال های گذشته با حمایت از فراوان شدن بانک ها و موسسات مالی اعتباری و دوشیدن منابع آنها در واقع بیشترین نقش را در تضعیف بانک ها و موسسات داشتند که امروز بسیاری از آنها از کسری منابع رنج می برند.

تجربه تلخ موسسه مالی اعتباری کاسپین که حاصل ادغام چند موسسه مالی و اعتباری بود این بار گریبان موسسه ثامن را گرفت، انتشار اخبار متعدد مبنی بر ادغام موسسه مالی اعتباری ثامن و کوثر باعث شد تا سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن از ترس تکرار بحران کاسپین برای آنها به شعب این موسسه مراجعه کنند تا دارایی های خود را بیرون بکشند. بالا بودن رقم حساب ها در کنار تعداد زیاد مراجعین سبب شد تا مسئولان بانک نتوانند درخواست مراجعین را به سرعت عملی کنند و بسیاری از مراجعین دست خالی از شعب این موسسه مالی و اعتباری به خانه بازگشتند. 

پیگیری های خبرگزاری برنا از بانک مرکزی و موسسه مالی اعتباری ثامن نشان می دهد که ورشکستگی این موسسه شایعه است و دلیل این که موسسه از پرداخت اصل پول مراجعه کنندگان امتناع کرده حجم بالای مراجعه کنندگان و رقم بالای سپرده ها بوده فلذا مردم نباید نگرانی نسبت به این مسأله داشته باشند و بدانند ادغام دو موسسه مالی اعتباری کوثر و ثامن تنها در بحث اداری است و مشکلی برای سپرده های آن ها به وجود نمی آید و همین اتفاق سبب شد تا شایعاتی مبنی بر ورشکستگی موسسه مالی و اعتباری ثامن به سرعت در فضای مجازی منتشر شود و انتشار آن نگرانی سپرده گذاران در این موسسه را برانگیخت و متاسفانه در اینگونه اتفاق ها ایجاد ترس و تحریک کردن مردم انقدر با شدت انجام می شود که با هجوم آوردن مردم به آن موسسه برای برداشت پول ناخودآگاه باعث ایجاد بحران در آن موسسه می شود و اگر واقعا در حال ورشکستگی هم نباشد با این اتفاق به آن سمت می رود.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز