فریدون دانشمند:

استفاده از تجربه‌های گذشته برای فیلمنامه‌نویسان کودک ضروری است

۱۳۹۶/۰۴/۰۵ - ۱۲:۱۳:۰۳
کد خبر: ۵۷۸۵۰۵
استفاده از تجربه‌های گذشته برای فیلمنامه‌نویسان کودک  ضروری است
فریدون دانشمند :دید کودکانه از مهمترین موارد برای شناخت نیازهای رده سنی کودک و نوجوان است کمک می کند که در کنار این موارد کمک گرفتن از مشاور و استفاده از تجربه‌های گذشته بسیار ضروری است.

فریدون دانشمند فیلمنامه نویس آثار سینمایی و تلویزیونی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برنا، با تاکید بر استفاده از مشاور برای ساخت فیلم کودک و نوجوان در این باره، اظهار داشت: فیلمسازان جوان به طور قطع باید از مشاورهایی در زمینه نویسندگی، کارگردانی، روانشناسی و جامعه شناسی برای ساخت فیلم‌های ژانر کودک و نوجوان استفاده کنند. به این دلیل که مخاطب کودک است و طبعا حساسیت‌ها بسیار بالاتر از ساخت فیلم برای بزرگسالان است .

وی نیاز کودک را تخیل و فانتزی عنوان کرد و ادامه داد: فیلمنامه نویسی که برای این رده سنی می‌نویسد به جز تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی باید از مسائل و دنیای بچه‌ها شناخت داشته باشد. او نباید نگاهی جدی و رئال به دنیا داشته باشد و نویسنده و کارگردان باید با دیدی فانتزی به نگارش و ساخت فیلم بپردازد.

نویسنده "دره هزار فانوس"، مطالعه آثار مربوط به کودک و نوجوان، تماشای فیلم های شاخص این رده سنی و داشتن زندگی و دیدی کودکانه را از مهمترین مواردی دانست که به شناخت نیازهای این رده سنی کمک می کند و افزود: البته در کنار این موارد کمک گرفتن از مشاور و استفاده از تجربه‌های گذشته بسیار ضروری است که نباید نسبت به آن بی اهمیت بود.

دانشمند، در پاسخ به این سوال که مهمترین عامل برای رشد کمی و کیفی سینمای کودک و نوجوان چیست؟ گفت: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید دست سینماگران را برای فانتزی و تخیل باز بگذارند. سینماگران نیز باید تخیلشان را رشد دهند. این مشکل را به خصوص در مورد کمبود تخیل و فانتزی در فیلمنامه هایمان داریم.
وی با تاکید بر اینکه نباید بچه‌ها را از دنیای بزرگسالان نگاه کنیم، افزود: دنیای ما جدی است و همه چیز را از نگاه تربیتی نگاه می‌کنیم، در صورتی که بچه‌ها دنیای خودشان را دوست دارند و به همین دلیل است که به دیدن آثار غیر ایرانی که به روحیات و دنیایشان نزدیک است علاقه مندند. بچه‌ها موسیقی دوست دارند که ما در این زمینه و ساخت فیلم های موزیکال، فانتزی محدودیت داریم.

دانشمند، اقتباس از آثار ادبی را نیز برای جذب مخاطب مهم عنوان کرد و گفت: این مقوله در صورتی که آثار غنی وجود داشته باشد، می‌تواند به سینمای کودک و نوجوان کمک کند، اما متاسفانه ما در زمینه کتاب کودک هم مانند سینما غنی نیستیم.

وی دوباره ورود جوانان به سینما گفت: در حال حاضر فیلمسازی در ایران نسبت به دیگر نقاط جهان آسانتر است و جوانان به راحتی می توانند وارد سینما شوند. درباره پیدا کردن سرمایه گذار و تهیه کننده نیز، سینمای دولتی از فیلمسازان اول حمایت بیشتری نسبت به فیلمسازانی که سابقه دارند می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز