سایه روشن‌های نیوپومسه؛

تقابل تکواندو مدرن و سنتی

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۶:۲۸:۵۶
کد خبر: ۶۸۷۱۱۱
تقابل تکواندو مدرن و سنتی
کشورهای اروپایی سرمایه گذاری خوبی روی پومسه ابداعی داشته اند، اما نیو پومسه تنها در معدود کشورهای شرق آسیا مورد توجه قرار گرفته است‌.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا،پس از ورود قطعی تکواندو به المپیک سیدنی، فدراسیون جهانی با هدف تضمین ماندگاری این رشته در المپیک برنامه ای بلند مدت در جهت ورود پومسه به المپیک را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا ابتدا پومسه استاندارد و پس از آن پومسه ابداعی(Free Style) وارد مسابقات قهرمانی جهان شد.

اتحادیه تکواندو آسیا نیز در این بخش دنباله روی فدراسیون جهانی بوده و در آیتم های مسابقات قهرمانی آسیا بخش پومسه استاندارد و ابداعی را قرار داده است. اما چند سالی است که با هدف ورود پومسه به بازیهای آسیایی، آیتم جدیدی به نام پومسه جدید(New Poomsae) توجه پومسه رو ها را جلب کرده است.

نیو پومسه ۴ فرم جدید است که مختص رده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال طراحی شده و مشتمل بر تکنیک های اساسی تکواندو است که در مسیری پیچیده و متوالی در کنار هم قرار داده شده است.

هر فرم جدید بین ۹۰ تا ۱۵۰ ثانیه به طول می انجامد که در مقابل پومسه استاندارد و حتی ابداعی، آمادگی جسمانی بسیار بیشتری را می طلبد. همین مسئله ورود به این حیطه را برای ورزشکاران و حتی مربیان با چالش روبرو ساخته و عملا تعداد مخاطبین را کاهش داده که مانعی در جهت توسعه پومسه جدید در تمام رده های سنی می باشد.

نکته مهمی که در خصوص پومسه جدید باید به آن توجه کرد، عدم موضع گیری فدراسیون جهانی نسبت به آن است. این موضوع عملا آینده نیوپومسه را در هاله ای از ابهام قرار داده و مشخص نیست که آیا فدراسیون جهانی نیز مجوز ورود آن به مسابقات قهرمانی جهان را می دهد یا خیر؟ سوالی که شاید بتوان پس از بازخوردهایی که از بازیهای آسیایی جاکارتا به دست می آید، به آن پاسخ داد. اما حتی در صورت استقبال فدراسیون جهانی، به نظر نمیرسد نیوپومسه در قهرمانی جهان ۲۰۱۸ ورود کند چرا که توسعه نیوپومسه در سایر قاره ها زمانبر خواهد بود.

اما فدراسیون جهانی بر پومسه ابداعی تاکید داشته و هر دوره نسبت به دوره قبل، کیفیت فرم های اجرایی در این بخش افزایش چشمگیری یافته و با توجه به زیبایی هایی که در حرکات آکروباتیک وجود دارد، تماشاگران بیشتری را مجذوب ساخته است. بعلاوه که کشورهای اروپایی سرمایه گذاری خوبی روی پومسه ابداعی داشته اند، اما نیو پومسه تنها در معدود کشورهای شرق آسیا مورد توجه قرار گرفته است‌.

با توجه به مسائل مطرح شده، اگر نیم نگاهی هم به زیبایی های هانمادانگ داشته باشیم، متوجه میشویم که نیو پومسه تا رسیدن به کمال بسیار فاصله دارد و از منظری تکواندو را به سمت سنتی شدن سوق می دهد. درست در مقابل تکواندو مدرن که همان Free Style است. لذا نباید در راستای توسعه New Poomsae در کشور عجول بود. همان نگاه کوتاه مدت تا بازی های آسیایی جاکارتا منطقی تر به نظر می رسد.

حال باید منتظر ماند که نتیجه تقابل تکواندو مدرن و سنتی چه خواهد شد؟ آیا نیوپومسه به مسابقات جهانی ورود خواهد کرد یا در آسیا می ماند و کم کم به فراموشی سپرده می شود؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز