"اسکای رانینگ" چگونه ورزشی است ؟

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۱۵:۳۹:۴۷
کد خبر: ۷۳۴۸۷۱
اسکای رانینگ چگونه ورزشی است ؟
گرچه این رشته ورزشی خطرهای زیادی دارد با این وجود توانسته طرفداران زیادی را در جهان به خود جلب نماید .

خبرگزاری برنا-گروه ورزشی: اسکای رانینگ که به نام دوی کوهستان به فارسی ترجمه شده است یکی از رشته های ورزشی است که بیشتر فعالیت های آن در فضای آزادی است که در حوزه های کوهستان جای بگیرد .

گرچه این رشته ورزشی خطرهای زیادی دارد با این وجود توانسته طرفداران زیادی را در جهان به خود جلب نماید .

از آنجایی که این ورزش از طبیعت نشات می گیرد لذا مسافتی را از روستا یا شهر به سوی قله در کمترین زمان ممکن طی می کنند . تا کنون مسابقات زیادی در این رشته ورزشی برگزار گردیده است دوی کوهستان مانند سایر رشته های ورزشی دارای فدراسیون مختص به خود هست که کار قانون گذاری در این ورزش را انجام می دهد .

طبق تعریفی که که این فدراسیون از دوی کوهستان  ارائه داده است دویدن در ارتفاعات بالای دو هزار متری با نسبت شیب سی درجه صعود بر مبنای الپاین با جهان NCCSمی باشد .

تاریخچه اسکای رانینگ :

از سالیان پیش کوهها از باب مسائلی چون جنگ و گریزها از آزار و اذیت های قومی مذهبی شکار و حتی از باب کنجکاوی مورد توجه انسانها بوده اما دویدن در کوهستان از روی تفریح و سرگرمی موضوعی است که امروزه انجام می گیرد و سال ان به سال 1903باز می گردد .

پایه گذاری این ورزش توسط کشور ایتالیا به نام مارینو جاکومتی به همراه تنی چند از همنوردانش  برمی گردد که در اوایل دهه نود به برگزاری مسابقاتی در مون بلان و مونتی رزا در رشته کوههای آلپ ایتالیا همراه با ثبت رکورد پرداختند.

در سال 1993با پشتیبانی مالی چند ملیتی مسابقات دوی کوهستان به سایر نقاط جهان بسط داده شد.وپس از آن بود که اسکای رانینگ به معنای جایی که زمین و آسمان همدیگر را ملاقات می کنند معرفی شد.

در سال 1995 فدراسیونی برای این ورزش در ارتفاعات تاسیس کردند و امروزه به عنوان متولی این رشته شناخته می شود این رشته ورزش داری سیزده ماده ورزشی می باشد که به عنوان مثال می توان به 1-اسمان SKY2-مسابقه اسمان 3- ماراتن آسمان 4- والتر 5-ماراتن آسمان والتر ...

در ایران چند سالی هست که این رشته ورزشی توسط فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران راه پیدا کرده و به خصوص در دو سال اخیر به صورت جدی تری پیگیری می گردد جدا از مسابقات پراکنده ای که هیئت های کوهنوردی استانهای مختلف گاه به شکل درون استانی و گاهی فرا استانی برگزار کرده اند فدراسیون نیز مسابقاتی تحت عنوان قهرمانی کشور برگزارکرده است به عنوان مثال در تیر ماه سال 97مسابقه دوی کوهستان یادواره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی شهیدان کورش علی پناه و داوود علی پناه در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد.

در فروردین 1395ویرایش پنجم از شیوه برگذاری مسابقات دوی کوهستان را منتشر کرد .

نویسنده وگردآورنده : چنگیزکرمی -کوهنورد وخبرنگار

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز