نماینده مردم فسا در دور دهم مجلس:

ماندن ایران در برجام جلوی بسیاری از ضررها را گرفت/ در دولت قبل در سازمان ملل با رئیس‌جمهور ایران تحقیرآمیز رفتار می‌شد/ برخی افراد غیرمطلع راجب سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۵:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۳۷۷۷۳
ماندن ایران در برجام جلوی بسیاری از ضررها را گرفت/ در دولت قبل در سازمان ملل با رئیس‌جمهور ایران تحقیرآمیز رفتار می‌شد/ برخی افراد غیرمطلع راجب سیاست خارجی اظهارنظر می‌کنند
نماینده مردم فسا در دور دهم مجلس گفت: یک مشکلی که در کشور داریم این است، افرادی که اصلا سر رشته ای از روابط بین الملل و سیاست خارجی ندارند، بدون اطلاع و با امواج احساسی اظهار نظرهایی می کنند؛ این سَرسَری نگاه کردن آنها به سیاست خارجی و به روابط بین الملل و عدم اطلاع کافی، به ضررمان تمام می شود و بعضی از کشورها در روابطشان با ایران، تجدید نظر می کنند.

«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نماینده مردم فسا در مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با "رویکرد  دولت حسن روحانی در سیاست خارجی" گفت: حوزه سیاست خارجی در دولت روحانی با مسئولیت گرفتن وزارت خارجه در مذاکرات برجام همراه شد. معمولا مذاکرات هسته ای ایران توسط دبیران شورای امنیت ملی پیگیری می شد مانند زمانی که لاریجانی یا جلیلی این مسئولیت را برعهده داشتند اما از زمان دولت روحانی، مستقیما این وظیفه به وزارت خارجه محول شد. 

او ادامه داد: اوایل دولت روحانی خصوصا یک سال و نیم اول تمرکز وزارت خارجه بیشتر در رابطه با موضوع برجام بود؛ طبیعی است که در آن زمان حوزه های دیگر سیاست خارجی، مقداری تحت الشعاع قرار گرفت. پس از خروج امریکا از برجام بخشی از ارتباطات کشور برای متقاعد کردن طرف اروپایی برای انجام تعهدات برجامی بود که در آن زمان، انرژی زیادی از دولت گرفته شد.  پس از انکه عملا اروپایی ها اقدام عملی خاصی طبق گفته، ظریف انجام ندادند به منظور سیاست برون رفت از تحریم همه جانبه هوشمند که آمریکایی ها ایجاد کرده بودند و عدم همکاری اروپایی ها تعامل با کشوهای همسایه، شتاب بیشتری گرفت بخصوص با کشوری مثل عراق و ترکیه و همچنین مجمع حاکمیت هم تعامل خود را با شرق بیشتر کرد، و ارتباطات راهبردی با روسیه و چین وحتی بعضی از کشورها مثل هند، برقرار کردیم. 

جمالی نوبندگانی گفت: در ارتباطات همیشه موافقین و مخالفینی هم در داخل از کشور و هم در خارج از کشور وجود دارد. جناح های سیاسی ممکن است دیدگاه های مختلفی داشته باشند اما مهم این است، آنچه که امنیت و منافع ملی را تامین می کند اولویت باشد. در حوزه بین الملل همه باید بدانند هیچ‌گاه تفاهمات صرفا براساس منافع جمهوری اسلامی صورت نمی گیرد و منافع طرفین، قراردادها و روابط باید مدنظر قرار گیرد. یک مشکلی که در کشور داریم این است، افرادی که اصلا سر رشته ای از روابط بین الملل و سیاست خارجی ندارند، بدون اطلاع و با امواج احساسی اظهار نظرهایی می کنند؛ این سَرسَری نگاه کردن آنها به سیاست خارجی و به روابط بین الملل و عدم اطلاع کافی، به ضررمان تمام می شود و برخی از کشورها در روابطشان با ایران، تجدید نظر می کنند. 

نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: برخی، نگاه های سطحی دارند و این افراد اصلا جایی در روابط بین الملل ندارند. یکی از مزیت هایی که اخیرا به آن دست پیدا کردیم این است که، آن اجماعی که غربی ها می توانستند در محافلی مثل شورای حکام سازمان انرژی اتمی یا در شورای امنیت علیه ایران ایجاد کنند دیگر وجود ندارد و می بینیم که روس ها بعضی چیزها را وتو می‌کنند. 

او اضافه کرد: ایران بعد از خروج ترامپ از برجام، احساسی خارج نشد گرچه منافعی برای ما نداشت ولی جلوی ضررهای احتمالی را گرفت، اگر ایران از برجام خارج می شد، اروپا ایران و آمریکا را در یک ترازو قرار می داد.  یکی از اتفاقات خوب در صحنه بین المللی این است که ایران  از نظر اغنا جامعه بین الملل مبنی بر متعهد ماندن به تعهداتمان و حتی خویشتن داری بیش از حد به این تعهدات دست بالا دارد. اینگونه نیست که هر طورکه دلشان خواست، با ایران در شورای امنیت برخورد کنند. در موضوع برگشت تحریم های تسلیحاتی ایران با مقاومتی روبرو شده  است در بحث یمن روس ها خوب عمل کردند، در این حوزه ایران موفقیت هایی داشته است. در موضوعات حقوقی دیوان بین المللی لاهه موفقیت های خوبی کسب شد گرچه ممکن است، قلدری امریکا مانع از انجام و اجرا شدن برخی از احکام شود، ولی ایران به موفقیت رسید و این خود یک پوئن مثبت است.

نماینده اسبق مردم فسا اظهار کرد: ایران در بحث همسایگانمان و خروج از بن بستی که آمریکایی ها می خواستند، ایجاد کنند فعال تر شده و این  از جنبه های مثبت دیپلماسی ایرانی، است. مقاومت ایران در منطقه و دیپلماسی ایران مکمل همدیگر هستند، دیپلماسی بدون پشتوانه نظامی، امنیتی، قدرت و مولفه قدرت نمی تواند خیلی موفق باشد و همچنین مقاومت هم باید یک زبان دیپلماسی در کنارش باشد که بتواند، اهداف بین المللی و قانونی خود را به ثمر برساند.

جمالی نوبندگانی در پایان گفت: تعامل کشورها از نوع رفتار با هیات دیپلماسی و رئیس جمهور ایران با گذشته کاملا متفاوت است در یک زمانی رئیس جمهور ایران فقط در شورای همکاری کشورهای خلیج فارس می نشست و خیلی تحقیر آمیز با او رفتار می کردند، در مجمع عمومی سازمان ملل نیز همینطور. در دولت روحانی نگاه ما به شرق و پیوستن ما به کشورهای اوراسیایی با دولت قبلی از نظر دیپلماسی، کاملا متفاوت است. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز