فعال سیاسی اصلاح طلب:

کمالی نپذیرفت کاندیدای ریاست جمهوری شود/ قهر کردن با صندوق رای فرصت‌های آینده را از ما می‌گیرد/ بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای بخاطر رفتارهای عجیب دولت قبل بود

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۰۴:۳۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۱۳۳۲
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قهر کردن با صندوق رای و نرفتن به طرف انتخاب گزینه بهتر، قاعدتا فرصت های آینده را از ما خواهد گرفت کما اینکه تجربه 84 تا 99 این را برای کشور کاملا مشخص کرد و اگر در سال 84 مردم تصمیم دیگری را می گرفتند قاعدتا فردی که سکان هدایت دولت را به عهده می گرفت باعث وضعیت اقتصادی و بین المللی و اجتماعی و فرهنگی که در سال 92 شاهد بودیم نمی شد.

«محمد نیشابوری» سخنگوی حزب اسلامی کار در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با تحلیل شرایط پیش روی اصلاحات گفت: تحلیل شفاف و روشن، نیازمند وجود اطلاعات دقیق و حداقل نزدیک به حقیقت است، با توجه به اینکه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور شرایط گنگ و مبهمی است و در کنار آن اصلاح طلبان هم به دلیل اینکه اطمینان کاملی از رفتارهای بعضی از نهادهای ناظر در انتخابات ندارند و نگران آن رفتارها هستند قاعدتا به طور شفاف هم نمی توانند موضع خود را اعلام کنند و برنامه های خود را هم به طور مشخص و شفاف با مردم در میان بگذارند.

او افزود: در طیف اصولگراها این نگرانی وجود ندارد، بسیاری از اصولگرایان اطمینان کامل دارند از اینکه مورد تایید قرار می گیرند، اصولگرایانی که به معنای قانون اساسی رجل سیاسی و مذهبی محسوب می شوند هیچ نگرانی بابت تایید صلاحیت های خود ندارند اما در طیف اصلاح طلبان این نگرانی به شدت وجود دارد و خیلی از اقداماتی را که می توانند در این مدت باقی مانده از انتخابات عملیاتی بکنند قاعدتا زمین گیر می شود و امکان فعل و انفعال در این چرخه وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بر اساس این اتفاقات امکان اینکه الان بخواهید یک برنامه مدون و جامع را با انتخاب یک یا دو و سه گزینه و معرفی آن به مردم وارد چرخه انتخابات بشویم فراهم نیست، وقتی این شرایط بر مجموعه اصلاح طلبان حاکم باشد نمی توان الان تحلیل مشخصی از وضعیت شان هم اعلام کنند.

او افزود: قبل از عید چارچوب جبهه اصلاحات ایران مشخص و تشکیل شده و مقدمات کار فراهم شد، بعد از عید هم جلسات به صورت مجازی هر هفته برگزار شده و از این آئین نامه ها و دستورالعمل هایی که نیازمند برای اداره این جبهه بوده مصوب شده و ساز و کار نحوه انتخاب گزینه واحد اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری هم مشخص شده است. اراده جدی که اصلاح طلبان دارند مبنی بر این است که در انتخابات آزاد و رقابتی و مشارکتی حضور فعال داشته باشند، هر چند که مردم به معنای واقعی کلمه و به شکل گسترده از عملکردها ناراضی هستند.

نیشابوری خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری یک فرصت بسیار بزرگ برای هر دو گروه سیاسی کشور و همچنین مردم ایران است، چون نمی شود زلف انتخابات را  به بعضی از اعتراضات و برخی از دلخوری ها گره زد چون سرنوشت 8 سال آینده کشور را ما به یک نفر و یک تیم  واگذار می کنیم. ما در طول این 12 انتخابات ریاست جمهوری گذشته انواع مختلفی از رویکردها را در حوزه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و بین الملل از دولتها دیده ایم، ملت قاعدتا باید در این فرصت باقی مانده به این فکر بکنند که اگر می خواهند تصمیمی برای 8 سال آینده خود بگیرند این تصمیم باید یک تصمیم عاقلانه مشارکتی باشد.

او خاطرنشان کرد: قهر کردن با صندوق رای و نرفتن به طرف انتخاب گزینه بهتر، قاعدتا فرصت های آینده را از ما خواهد گرفت کما اینکه تجربه 84 تا 99 این را برای کشور کاملا مشخص کرد و اگر در سال 84 مردم تصمیم دیگری را می گرفتند قاعدتا فردی که سکان هدایت دولت را به عهده می گرفت باعث وضعیت اقتصادی و بین المللی و اجتماعی و فرهنگی که در سال 92 شاهد بودیم نمی شد. ما هنوز که هنوز است در مرداب رفتارهای دولت قبل از سال 84 تا 92 هستیم.

سخنگوی حزب اسلامی کار ادامه داد: بسیاری از تحریم هایی که در پرونده هسته ای ما  ایجاد و بنیان گذاشته شد بخاطر رفتارهای عجیب و غریب و غیر دیپلماتیکی بود که از طرف دولت مستقر در ایران صورت گرفته بود. ما یک بار رفتیم چانه زدیم و 5+1 را مجاب کردیم که این تحریم ها ، تحریم های غیر عقلانی و غیر اخلاقی و غیر قانونی است و تفاهمی صورت گرفت و برجامی امضاء شد و آن تحریم ها را برداشتند ولی در ذهن 1+5 بود که می شود با این روش تحریمی ایران و اقتصاد ایران را زمین گیر کرد و اعتراضات به وجود آورد.

او اضافه کرد: نیازی نبود در سال 84 تا 92 وارد یک فاز پر تنش با مجموعه بین الملل شویم و کشورهای اروپایی و آمریکایی و روسیه و چین را با خودمان دشمن کنیم به حدی که  زیر حصر منشور شورای امنیت سازمان ملل برویم. بعد از آمدن ترامپ چون آن سابقه ذهنی برای دولت آمریکا و برای حاکمیت آمریکا وجود داشت که تحریم ها می تواند اقتصاد ایران را زمین گیر و ایران را وارد مذاکره کند مجددا به همان الگوی رفتاری برگشتند. آن الگوی رفتاری را اولین بار چه کسی باعث شد در کشور ایجاد شود دولت نهم و دهم مسبب این امر بود و دولت یازدهم و دوازدهم در حقیقت میراث خور آن دولت بود. هر چیزی که آن دولت به ارث گذاشته بود از جمله همین تحریم ها هم فشار مضاعفی را بر دولت جدید وارد کرد.

نیشابوری تصریح کرد: من مطمئن هستم اگر در سال 92 یا 96 مردم تصمیم دیگری غیر از آقای روحانی می گرفتند به عنوان رئیس جمهور اوضاع به شدت بدتر از این چیزی بود که امروز شاهد هستیم. امیدوارم که برای آینده هم اصلاح طلب ها بتوانند با رویکرد مثبتی که برای انتخابات در دستور کار قرار دادند و  از آن طرف مجموع دستگاه نظارتی از جمله شورای نگهبان امکان این را فراهم کنند که گزینه های مناسبی از سوی اصلاح طلبان در معرض آرای عمومی مردم قرار بگیرند. اگر مردم قانع شدند  پای صندوق رای بیایند و برای 8 سال آینده خود تصمیم گرفتند و اراده کردند که سکان دولت را در دستان اصلاح طلبان بگذارند خوب قاعدتا اصلاح طلبان هم به رای مردم تمکین می کنند و تلاش خواهند کرد که وضعیت کشور از آن چیزی که هست بهتر شود اگر هم نه به طیف مقابل گرایش نشان دادند و یا نیامدند پای صندوق رای آن هم به هر ترتیب صلاح مملکت خویش خسروان دانند مردم تصمیم گرفتند  باید منتظر بمانیم ببینیم چه اتفاقی می افتد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص وضعیت اصلاح طلبان بعد از کناره گیری سید حسن خمینی متذکر شد: من از کسانی بودم چه در جمع های دوستانه و چه در جلسات رسمی نسبت به کاندیدا کردن آیت الله سید حسن خمینی نقد داشتم، من معتقدم که به هر ترتیب سید حسن خمینی از ذخایر جمهوری اسلامی هستند و در معرض رای قرار دادن وی در حقیقت در معرض رای قرار دادن خاندان امام و نقدهای بسیار تند است. وی هنوز هیچ اراده ای مبنی بر حضور در انتخابات نداشتند و حتی سال های گذشته اگر بروید رسانه های معروف اصولگرا را نگاه کنید ببینید نوع مواجهه و برخوردشان با آنها چگونه بوده است.

او ادامه داد: حالا اینکه وی به عنوان کاندیدا در معرض آراء عمومی قرار بگیرد میزان هجمه ای که به او وارد می شود و میزان تهمت ها و ناروایی ها که در حق او می شود آنقدر زیاد خواهد شد که آن ابهت و جایگاه و شانیت هم خود و هم خانواده امام تحت تاثیر قرار می گیرد. به نظر من ارزش و ذخیره و این صندوق بزرگ از اعتماد را آقای سید حسن خمینی همچنان باید حفظ کند و در جهت ارتقاء آن بکوشد.

نیشابوری خاطرنشان کرد: اصلا در اصلاح طلب ها اجماعی روی سیدحسن خمینی صورت نگرفته، هنوز هیچ کس کاندید اصلاح طلب ها نیست و اشخاص و افرادی رجوع کرده بودند که آقای سید حسن خمینی کاندیدا شوند و همین الان هم به افراد دیگر مثل آقای پزشکیان ، آقای جهانگیری و عارف و ظریف و شخصیت های دیگر رجوع می کنند. حالا که سید حسن آقا به هر دلیلی در انتخابات حضور پیدا نمی کنند به این معنی نیست  که اصلاح طلب ها با سردرگمی مواجه شده اند یا دست برتر را در انتخابات ازدست داده اند. به همان اندازه که آقای سید حسن آقا خمینی در معرض اجماع قرار داشت به همان اندازه هم افراد دیگر مثل آقای پزشکیان و ظریف در معرض اجماع قرار دارند و معناش این نبوده که حاج حسن آقا گزینه نهایی شده باشد و الان اگر نیامده ما دنبال گزینه دیگری بگردیم.

سخنگوی حزب اسلامی کار در خصوص کاندیدای مناسب ریاست جمهوری نیز عنوان داشت: باید یک ساز و کاری وجود داشته باشد که ما بتوانیم بگویم کدام یک شرایطش بهتر است اینکه برداشت شخصی من چیست یک موضوع بوده و آنچه که مردم تصمیم می گیرند چیز دیگری است.به نظرم بهترین روش این است که یک نظرسنجی پاک و درست علمی و مدون و برنامه ریزی شده برای تا 28 خرداد فراهم شود. نظرسنجی باید بگوید که کدام گزینه شرایط بهتری را دارد. البته در مجموع احزاب گرایش به آقای ظریف به دلیل آن نوع ویژگی های شخصیتی و تسلط شان در عرصه بین الملل و بحث برجام بیشتر است و او را بیشتر مورد توجه قرار می دهند اما آقایان دیگر که مطرح هستند آنها هم وضعیت به اصطلاح وخیمی ندارند و فاصله زیادی با ظریف ندارند.

او افزود: ظریف ، محسن هاشمی و عارف اینها همه چهره هایی هستند که در موردشان در مجموعه احزاب و بعضی افکار مردم بحث صورت می گیرد، . اما نقدهایی هم به آنها وارد است و بعضی ازمردم و چهره های سیاسی معتقدند که در زمانی که عرصه اجرایی بودند ایراداتی به کارهای آنها وارد است. بهترین روشی که بخواهیم تشخیص بدهیم چه برای طیف اصلاح طلب چه برای اصولگرا بهترین گزینه است روش نظرسنجی علمی و برنامه ریزی شده تا انتخابات است. متوان چندین نظرسنجی مرحله ای تا انتخابات  گذاشت که هم علمی بوده و هم نظارت دقیقی روی آن باشد، در نهایت داده های  این نظرسنجی را استخراج و تحلیل کنند تا در آخر بتوانیم بگوییم کدام کاندیدا بیشترین ظرفیت رای آوری را نزد مردم دارد 

نیشابوری در پاسخ به اینکه آیا حزب اسلامی کار گزینه ای برای ریاست جمهوری دارد اظهار کرد: در سال های 88 به بعد در جامعه کارگری و در تشکل های سیاسی صحبت بود و فعالان اقتصادی و حوزه تولید رجوع میکردند که جناب کمالی دبیر کل حزب کار کاندیدا شوند و نپذیرفتند. سال 92 قدری مجاب شده بودند که در این حوزه حضور پیدا کنند و سفر استانی زیادی هم رفتند آن زمان و یکی از پرشورترین جلسات سخنرانی که مردم حضور پیدا می کردند جلساتی بود که او سخنرانی داشت و سالن بزرگ پر می شد، البته بخشی اراده خود مردم برای تغییر بود ولی شخصیت ها هم اثرگذار هستند اما با حضور مرحوم آیت اله هاشمی وی انصراف دادند و ثبت نام نکردند و گفتند آقای هاشمی که بیایند حجت تمام است و همه باید از ایشان تبعیت کنیم که متاسفانه تایید صلاحیت نشدند، در سال جاری هم مراجعات زیاد شده اما ایشان صلاح ندانست و نپذیرفتند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز