وزیر پیشنهادی وزارت علوم:

دست سیاستمداران آمریکا را از منطقه قطع می‌کنیم/ به بنده اعتماد کنید، بنده بُعد نظارتی را فعال خواهم کرد

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۱۴:۰۳:۴۷
کد خبر: ۱۲۲۴۱۴۸
دست سیاستمداران آمریکا را از منطقه قطع می‌کنیم/ به بنده اعتماد کنید، بنده بُعد نظارتی را فعال خواهم کرد
وزیر پیشنهادی وزارت علوم گفت: سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کمترین هزینه اش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود.

به گزارش برنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی وزارت علوم، در صحن علنی مجلس گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی چنانچه در راستای اهداف شهدا حرکت نکند، یقینا عاقبت بخیر نخواهد شد. الگوی خود را شهید دکتر چمران، شهدای هسته ای و الگوی نظامی‌ام را مصداق گذشت، ایثار و شهادت سردار دلها؛ سردار سلیمانی قرار می دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و دلیل آن این بود که در راستای اهداف جمهوری اسلامی حرکت کردند.

وی افزود: از نمایندگان محترم، کمیسیون ها و هیات رئیسه تشکر می کنم که با روی باز وزیران پیشنهادی از جمله بنده را در حضور خود پذیرفتید.اولین حکم ریاست دانشگاه را در سن 42 سالگی برای بنده صادر کردند و بخشی از دوران ریاست دانشگاه من در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می دانند که دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است اما به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچکس آسیبی ندید.

وی ادامه داد: اگر کسی آبروی خود را از طریق نظام و ساختارهای نظام کسب می کند مردانگی حکم می کند که آبرویش را برای نظام هزینه کند. چگونه ما کسانی که در بزنگاه ها از نظام و انقلاب دفاع کردند را با کسانی که ابروی خود را هزینه نمی کنند، همسطح بدانیم؟

زلفی گل گفت: سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند، کمترین هزینه اش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود. مقام معظم رهبری بارها موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانستند و ما اجازه نداریم زحمات دانشمندان خود را زیر سوال ببریم.

وزیر پیشنهادی ادامه داد: تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه ای داریم و تمام تلاش ما برای تحقیقات بنیادی بوده است و خروجی آن هم مقالات علمی است پس اگر دنبال این هستیم که نقش دانشگاه را در جامعه بروز ببخشیم راهش این است که برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کنیم و نظام های سنجشی و انگیزشی شایسته ایجاد کنیم تا دانش پژوهان و اعضای هیات علمی ما انگیزه لازم را برای تحقیقات کاربردی داشته باشند و الان با افتخار اعلام می کنم برای انجام این کار برنامه دارم.

وی اضافه کرد: دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان ما اصلا مقصر نیستند چون ما بیشتر از این از آنها نخواسته ایم ولی باید با ایجاد سیستم جدید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را برای تحقق سنجش، ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به مباحثی که خدمت شما عرض کردم، برنامه های خودم را در اختیار شما قرار دادم و از کسانی که برنامه را مطالعه نکردند می خواهم آن را بخوانند.اگر بخواهیم برنامه کاربردی داشته باشیم باید سرمایه های کشور اعم از مادی و انسانی  با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و آیندگان در برآوردن نیازهایشان با مشکل روبه رو نشوند یعنی علاوه بر نیاز سنجی، نیاز آفرینی هم در آن وجود داشته باشد و به محیط زیست مادی، معنوی، مذهبی فرهنگی و اجتماعی آسیب نرسد.

زلفی گل خاطرنشان کرد: دانشگاه ها چه ارتباطی با آرمان های یک جامعه دارند؟ این دانشگاه ها هستند که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می شوند چرا که تحقق آرمان های جامعه بدون علم و دانش مقدور نیست به همین دلیل است که دانشگاه های مورد توجه ویژه هستند. برای اینکه دانشگاه ها بتوانند آرمان های یک جامعه را محقق کنند براساس چه برنامه هایی باید حرکت کنند؟ طبیعتا براساس اسناد بالادستی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم انقلاب و از همه مهم تر سند دانشگاه اسلامی باید عمل شود که این مهم حتما در دستور کار بنده خواهد بود.

وی عنوان داشت: مجلس شورای اسلامی قدرت بی نظیری به دانشگاه های ما داده و این نشان دهنده این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی چقدر برای دانشمندان و دانشگاه‌ها ارزش قائل است. قانون هیات های امنا استقلال خاصی به دانشگاه های ما داده است و حتما از ظرفیت آنها استفاده خواهم کرد.اگر شما عزیزان به بنده اعتماد کنید، بنده بُعد نظارتی را فعال خواهم کرد. ما باید از علم استفاده کنیم چون وزارت علوم هستیم و باید به جای اینکه فرهنگ مچ گیری را توسعه دهیم، فرهنگ پیشگیری را دنبال کنیم.

زلفیگل گفت: اگر یک وزیر تعامل شایسته با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد می تواند از ظرفیت آنها برای ارتقای دانشگاه و صنعت، دیپلماسی علمی و... نهایت استفاده را ببرد.  عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته های تحصیلی یکی از مشکلات است چون استعدادهای برتر ما به طور متناسب در رشته های مختلف توزیع نمی شوند و این موضوع در آینده برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد کرد. الان برای رشته های علوم پایه و علوم انسانی تقاضا کم شده است  که انشاالله با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش مجلس و وزارت بهداشت چاره اندیشی خواهیم کرد. دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی مورد توجه ویژه ما خواهد بود و می توان آنها را در کل کشور توسعه داد.

وی افزود:ما در وزارت علوم کسی که دانشجو شد را رها می‌کنیم درحالی که جزو برنامه های من است تا ماموریت جدیدی را تعریف کنم و از مهندسی آمار استفاده کنم تا بدانیم دانش آموختگان ما شغل دارند یا خیر که براساس آن بتوانیم هدایت صحیح تحصیلی داشته باشیم. متاسفانه ما در کشورمان از دانش آمار در برنامه ریزی های خود به خوبی استفاده نمی کنیم.

نظر شما