آغاز سن زدایی در ۴۴۲ هزار هکتار مزرعه آذربایجان‌غربی

۱۴۰۲/۰۱/۱۷ - ۱۱:۴۰:۴۷
کد خبر: ۱۴۵۶۸۷۲
آغاز سن زدایی در ۴۴۲ هزار هکتار مزرعه آذربایجان‌غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم رصد و پایش مستمر آفت سن در مزارع غلات و مبارزه با علف‌های هرز، گفت: عملیات مبارزه با آفت غلات در ۴۴۲ هزار هکتار از مزارع زیر کشت این استان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از آذربایجان غربی ، خسرو شهبازی در جلسه ستاد سن گندم استان با ارایه گزارشی از روند مبارزه با آفت سن غلات در سال زراعی جاری در مراحل سن مادری و پوره افزود: در حال حاضر مهمترین آفت مزارع گندم سن غلات است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد : با رصد و پایش کارشناسان کشاورزی در حال حاضر در سطح شهرستان‌هایی از قبیل مهاباد، بوکان و شاهین دژ مبارزه با این آفت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۴۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم و جو است، ادامه داد: در سال جاری بدلیل عدم پوشش برف در اماکن زمستان گذران و گرم بودن آب و هوا در اواخر اسفند شروع ریزش سن مادری ۱۸ روز زودتر از سال گذشته از ۲۴ اسفند اتفاق افتاد.

شهبازی با بیان اینکه با کاهش دما در طی روزهای گذشته فعالیت این آفت با تاخیر شروع شد، یادآور شد: هر چه پوره‌ها بزرگتر می‌شوند بویژه در مرحله چهارم و پنجم پورگی، برای کامل و تبدیل شدن به حشره بالغ، حداکثر تغذیه را دارند و خسارت زیادی می‌زنند.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت زمان مبارزه با سن مادری اظهار کرد: مدیران شهرستان‌ها به صورت تمام وقت و با بسیج همگانی در ماه های فروردین و اردیبهشت با استفاده از ظرفیت نیروهای کارشناسی عملیات مبارزه را به نحو بهینه انجام دهند چرا که هر گونه تاخیر سبب تخمگذاری حشره و ورود به مرحله پورگی می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌ افزایش تولید که در شعار سال‌ تبلور داشت از مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که در استان نیز در سال جدید همانند سال گذشته با اجرای الگوی کشت در جهت توسعه تولید محصولات اساسی مانند گندم، جو، دانه‌های روعنی و دیگر کالاهای مهم و استراتژیک باید برنامه ریزی و تلاش شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها یک اقدام اثرگذار برای استفاده از زمین‌های کم بازده و توسعه کشت دیم برای کشت محصولات مهم و راهبردی در راستای تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی در دست اجراست.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز اظهار کرد : در سال زراعی گذشته در سطح ۲۱۱ هزار و ۳۸۳ هکتار از مزارع استان عملیات مبارزه با آفت سن مادری و پوره انجام گرفت که در طی سال‌های اخیر بیشترین آمار سطح مبارزه است.

علی دیانتی ادامه داد: سالانه نزدیک به ۲۵۰ هزار تن نیاز کودی مزارع و باغات استان است که سال گذشته ۱۱۵ هزار تن سهمیه به استان ابلاغ شد که امیدواریم برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تغذیه بهینه مزارع و باغات استان این میزان سهمیه در سال جدید افزایش یابد.

دیانتی گفت: مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها رعایت تنوع و الگوی کشت را در محصولات کشاورزی مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام

 

خبرنگار : علی غیور

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز