معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خبر داد؛

بازگشایی سینماها و کنسرت‌ها از اول تیرماه/ نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور/ احتمال تعطیلی برخی فضاها در پی تشدید کنترل‌ها/فعالیت زیر زمینی تالارهای پذیرایی و قلیان سراها

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۱۱:۱۰:۵۸
کد خبر: ۱۰۱۳۵۱۹
بازگشایی سینماها و کنسرت‌ها از اول تیرماه/ نزول رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور/ احتمال تعطیلی برخی فضاها در پی تشدید کنترل‌ها/فعالیت زیر زمینی تالارهای پذیرایی و قلیان سراها
محسن فرهادی از بازگشایی سینماها و کنسرت ها از اول تیرماه خبر داد و نسبت به عدم رعایت پروتکل ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در رابطه با مصوبه قبلی ستاد کرونا که در 17 خرداد ماه اجرا شد، گفت: مصوبات بازگشایی برخی مکان ها مانند مهدهای کودک و بحث های گردشگری اجرا شد و فعالیت های فرهنگی مانند سینما و تئاتر و کنسرت ها از اول تیر ماه قابل اجرا است.

او افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیه دستگاه های اجرایی را موظف کرد تا با کرونا زندگی کنند. بدین ترتیب برنامه های آتی این دستگاه ها باید منطبق بر رعایت موازین بهداشتی مقابله با کرونا باشد و کنترل ها بر روی اجرای پروتکل های بهداشتی و در فضای کسب و کار رعایت شود.

فرهادی با بیان اینکه تا 27 اردیبهشت وضعیت پروتکل ها در حد مطلوب بود، گفت: متاسفانه تا هفته گذشته و تا 15 خرداد ماه کل کشور 27 درصد و در شهر تهران که گلوگاه اصلی کسب و کار باشد 10.54 درصد رعایت پروتکل ها بهداشتی  نزول پیدا کرد که زنگ خطری برای کشور است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: زمانی می توانیم بازگشایی ها را ادامه دهیم و زندگی مسالمت آمیزی با کرونا داشته باشیم که پروتکل های بهداشتی به صورت کامل رعایت کنیم.

او با بیان اینکه بازگشایی خاص ایران نیست و در همه جا دنیا در حال انجام است، افزود: دو بحث مطرح است یکی بازگشایی ها را با شرایط قانونی انجام دهیم و دیگر اینکه خدمات دهنده‌ها و خدمات گیرنده‌ها در این امر کمک کنند که ما هر دو شیوه را انتخاب کردیم.

فرهادی تاکید کرد: با دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور مذاکره کردیم و در تدارک هستیم تا کنترل ها تشدید شود اما احتمالا این تشدید ها با یکسری تعطیلی ها صورت بگیرد. تا کنون  250 هزار واحد صنفی در کل کشور به دلیل عدم اجرای پروتکل های بهداشتی تعطیل شده اند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر فعالیت غیر قانونی برخی اصناف مانند تالار های پذیرایی و قلیان سراها گفت: مواد دخانی از دو دیدگاه ممنوع است و در همه گیری پاندمی کرونا حساسیت بیشتری در این خصوص وجود دارد چرا که کرونا عامل بیماری تنفسی است و به راحتی منتقل می شود حتی اگر در استعمال قلیان، شلنگ یکبار مصرف استفاده شود باز هم ویروس منتقل می شود چرا که در داخل آب هم ویروس نفوذ می کند.

او اضافه کرد:  مصوبه ای برای بازگشایی تالار پذیرایی نداشتیم که احتمالا پلکانی باز می شوند و پیشنهاد ما این است تالارهای روباز زودتر از سایرین فعالیت کنند و هرچند تعداد زیادی از تالارها وجود دارند که به صورت زیر زمینی خدمات ارائه می دهند و این امر غیر قانونی و تخلف است.

فرهادی گفت: اتاق های اصناف ایران و تهران طبق وظایفی که دارند باید مطابق ماده 17 نظارت ها را تشدید کنند و همکاری با بازرسان داشته باشند تا با متخلفین برخورد کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن مخالفت با اجرای طرح ترافیک اظهار کرد: اجرای طرح ترافیک حجم تردد ها را افزایش می دهد البته امکانات شهرداری ها محدود است و لازم است ناوگان حمل و نقل عمومی تقویت شود و در همین ناوگان رعایت پروتکل ها بهداشتی الزامی است. در تراکم جمعیت در مترو و اتوبوس ها قطعا ماسک فاقد ارزش است. در پروتکل ها داریم که اتوبوس و هواپیماها با 50 درصد ظرفیت باید فعالیت کنند.

او در خصوص فعالیت استخرها و وضعیت آب شرب گفت: خوشبختانه مقدار کلری که در استخرها زده می شود به راحتی ویروس کرونا را از بین می برد و در آب شهری هم این اتفاق رخ می دهد. ما نگرانی از آب داخل استخرها نداریم ولی فضاهای مشترکی در استخر  وجود دارد که خطر زا هستند.

فرهادی تصریح کرد: بر اساس آخرین جلسه ستاد کرونا محدودیت زمان فعالیت حرم های مطهر برداشته و 24 ساعته شد و تولیت ها موظف شدند با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی پروتکل ها را رعایت کنند که خوشبختانه بر اساس گزارشات واصله این اقدامات انجام می شود.

او در ادامه افزود: مصوبه‌ای برای زیارت ضریح نداشته ایم و در رابطه با نمازهای یومیه این اماکن باز شده و نمازهای جمعه علاوه بر مناطق سفید، مناطق زرد در حال برگزاری است اما برگزاری نماز جمعه شهر تهران بررسی دقیق تری می خواهد که در دست بررسی هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز