مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت مطرح کرد:

۶۰۰ هزار تومان هزینه آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی/مردم گول تبلیغات آزمایشگاه‌ها را نخورند/کیت‌های تشخیصی کرونا ۳۰ هزار تومان بیشتر نیست

۱۳۹۹/۰۴/۲۲ - ۱۲:۰۳:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۸۰۱۹
سیامک سمیعی گفت: قیمت کیت‌های مصرفی در آزمایشگاه‌های خصوصی 30 هزار تومان و آزمایشگاه‌های دولتی 17 هزار تومان بیشتر نیست بنابراین هیچ آزمایشگاهی حق ندارد مبلغ بیشتری از مردم دریافت کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت در نشست خبری روز یکشنبه 22 تیرماه که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

لزوم ارائه خدمات بیشتر به کارکنان آزمایشگاه

سمیعی در نشست خبری مجازی با اشاره به تجمع مردم در آزمایشگاه‌ها گفت: رعایت فاصله اجتماعی در آزمایشگاه‌ها کار بسیار سختی است چرا که هنگام مراجعه مردم، اخذ جواب آزمایش و... تبدیل به مکان پُر رفت و آمدی می‌شود این درحالی است که کارکنان آزمایشگاه از امکانات بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند.

او افزود: تقاضا دارم که توجه بیشتری به این قشر صورت گیرد و امکاناتی از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده و... در اختیار آنان قرار گیرد تا در مکان شلوغی مانند آزمایشگاه از ابتلا به کرونا مصون بمانند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت تصریح کرد: برخی آزمایشگاه‌ها بدون مجوز وزارت بهداشت و درمان اقدام به گرفتن آزمایش از مردم می‌کنند که اصلا مورد تایید ما نیست.

او افزود: ما یا از طریق شکایت آزمایشگاه‌های دیگر یا از طریق مردم متوجه فعالیت غیرقانونی آنها می‌شویم و به محض اطلاع از فعالیت آزمایشگاه های متخلف جلوگیری می‌شود.

حدود 600 هزار تومان هزینه آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی

سمیعی با اشاره به قیمت آزمایش در آزمایشگاه‌ها گفت: آزمایشگاه‌های خصوصی حدود 600 هزار تومان برای انجام آزمایش هزینه دریافت می‌کنند که قطعا بسیاری از افراد توانایی پرداخت آن را ندارند.

او افزود: اگر تشخیص داده شود فردی نیاز به انجام تست دارد او را به آزمایشگاه ‌های دولتی ارجاع می‌دهیم تا به صورت رایگان آزمایش یا تست برای او انجام شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت با اشاره به نرخ نیروهای مسلح گفت: اطلاع ندارم چرا که نیروهای مسلح قیمت مشخصی تصویب کرده است اما تا جایی که اطلاع دارم آزمایشگاه‌های نیروی مسلح 55 هزار تومان برای آزمایش دریافت می‌کند.

سمیعی اظهار کرد: در حال حاضر بالای 180 آزمایشگاه داوطلب خدمت هستند که 70 آزمایشگاه خصوصی، 80 تا 90 آزمایشگاه مرتبط با وزارت بهداشت و درمان و تعدادی هم مرتبط با وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت علوم، نیروهای مسلح و... هستند که از ما مجوز دریافت کرده‌اند.

او افزود: صدور مجوز دومرحله‌ای است به این صورت که ابتدا آزمایشگاه‌ها اعلام همکاری می‌کنند و پس از اخذ تاییدیه های لازم از دانشگاه ، ما آنها را به انستیتو ارجاع می‌دهیم  تا مجوز صادر شود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی برای نحوه تغییر رفتار ویروس گفت: نظرات مختلفی درخصوص نحوه انتقال و رفتار  ویروس  کرونا وجود دارد که روز به روز در حال تکمیل است و هر روز که می‌گذرد نظرات جدیدی دراین خصوص منتشر می‌شود.

او افزود: این ویروس روز به روز در حال تغییر است و بسیار دشوار است بگوییم در حال حاضر چگونه رفتار از خود بروز می‌دهد و چه تغییرنسبت به گذشته کرده است.

کرونا ویروس همچنان از سطوح منتقل می‌شود/مردم ریسک نکنند

سمیعی در پاسخ به سوال دیگر برنا درخصوص صحبت‌هایی که این روزها درمورد عدم انتقال ویروس از سطوح مطرح می‌شود، گفت: نمی‌توان گفت ویروس کرونا دیگر از سطوح و اشیا منتقل نمی‌‌شود به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنم حتما مسائل بهداشتی را رعایت کنند چرا که این ویروس ناشناخته است و نمی‌توان ریسک کرد.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت درخصوص اخد هزینه‌های هنگفت از مردم برای آزمایش کرونا گفت: وزارت بهداشت و درمان صلاحیت تصویب تعرفه ندارد اگر هم تعرفه‌ای پیشنهاد دهد تا زمانی که هیات دولت تصویب نکند قابل اجرا نیست.

کیت‌های تشخصی کرونا 30 هزار تومان بیشتر نیست

او افزود: قیمت کیت‌های مصرفی در آزمایشگاه‌های خصوصی 30 هزار تومان و آزمایشگاه‌های دولتی 17 هزار تومان بیشتر نیست بنابراین هیچ آزمایشگاهی حق ندارد مبلغ بیشتری دریافت کند اینکه آزمایشگاه‌ها هزینه‌های هنگفت چندصدهزار تومانی می‌گیرند اصلا مورد تایید ما نیست و درصورت مشاهده برخورد می‌شود.

سمیعی عنوان کرد: برخی آزمایشگاه‌ها تبلیغ می‌کنند که تست‌های سرولوژیک آنها قطعی است و با این تبلیغات سعی در جذب مردم دارند به مردم هشدار می‌دهیم گول تبلیغات را نخورند.

تبلیغات آزمایشگاه‌ها مصداق بارز فریبکاری است

او افزود: تبلیغات آزمایشگاه‌ها نمونه بارز فریبکاری است بنابراین در صورت مشاهده، قابل پیگیری قانونی است.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت اظهار کرد: همچنان در حال تلاش هستیم وابستگی خود را به کشورهای دیگر به حداقل برسانیم و در تولید واکسن، کیت تشخصی و... به خودکفایی برسیم تا در شهریور و مهرماه  نگرانی مضاعفی نداشته باشیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز