معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

اجرای ۹۰۰ طرح تاب آوری اجتماعی در کشور/ امضای تفاهم نامه با وزارت کار برای توان افزایی زنان/زندان جای مادران نیست

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۲:۰۸:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۲۱۱۲
اجرای ۹۰۰ طرح تاب آوری اجتماعی در کشور/ امضای تفاهم نامه با وزارت کار برای توان افزایی زنان/زندان جای مادران نیست
معصومه ابتکار با اشاره به طرح تحکیم بنیاد خانواده زندانیان گفت: پنجمین دوره طرح ارمغان برای زنان متهم به جرائم غیرعمد برگزار می‌شود. ما بر بهبود وضعیت مادران با "شعار زندان جای مادران نیست" تاکید داریم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا: معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری خود که به صورت آنلاین برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

ایجاد هماهنگی بین بخشی و الگوسازی برای پیش برد اهداف

ابتکار در ابتدای این نشست با عرض تسلیت به مناسبت ایام محرم  گفت: معاونت زنان در امور زنان و خانواده یک ساختار محدود و ستادی است. ایجاد هماهنگی بین بخشی و الگوسازی در پیش برد این اهداف موثر است. حوزه زنان و خانوداه در سه سال اخیر اقدامات فراوانی انجام داده است.

 او گفت: در دولت دوازدهم تدوین شاخص های عدالت جنسیتی و فعال سازی ستاد زنان و خانواده به همکاری رئیس جمهور انجام شد.  در دو جلسه از جلسات این ستاد رئیس جمهور حضور داشتند.

کمک سامانه پایش به حل اشکالات شاخص سلامت و نرخ آموزش دختران

 معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در محاسبه شاخص‌ها بر اساس نرخ آموزش دختران در مقطع ابتدایی و شاخص سلامت مشکلاتی وجود دارد این در حالی است در شاخص ها حتی با معیار جهانی نیز اشکالاتی وجود دارد که سامانه رصد و پایش کمک می کند تا مشکلات ناشی از رصد برطرف شود.

ابتکار تاکید کرد: شناسنامه برای تمامی دستگاه ها ابلاغ شده است. تمامی دستگاه ها مکلف هستند شاخص ها را رصد و در سامانه اطلاعات را وارد کنند. از سال 97 با تمامی استان‌های کشور وارد مذاکره شدیم تا هر شاخص مبتنی بر شاخص‌های برنامه‌های نتیجه محور را تدبیر کنند.

طراحی شناسنامه بررسی شاخص در کشور

 معاون رئیس جمهور افزود: تک تک استان ها با تعاملات مناسب در حال فعالیت هستند و تشکل ها در نهایت مدیریت هر استان برنامه‌ای برای تحقق شاخص‌ها دارد. تاکنون چنین چیزی تحت عنوان شاخص در کشور ما نبوده است.  هر صفحه  شناسنامه فرمول بررسی هر شاخص را بررسی کرده است. کار نتیجه محور بوده است. 15 برنامه میان بخشی در این شاخص‌ها فعال هستند. برای مثال با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برای پیش برد راهبردهای عدالت های جنسیتی تفاهم نامه ای امضا کرده ایم. این مقوله در ذیل تفاهم نامه استانی برگزار می شود.

شاخص ها نیازمند بررسی بیشتر

ابتکار تاکید کرد: 137 برنامه دولتی و استانی 141 پروژه در سازمان‌های مردم نهاد وجود دارد. در این برنامه‌هاهدف فقط دولت نیست و بخش بزرگی از برنامه‌ها با سازمان‌های مردم نهاد انجام می‌شود.

او درباره شاخص‌های خانواده گفت: شاخص‌های خانواده به تصویب رسیده است. خانواده در جامعه ما اهمیت بسیاری دارد و سیاست‌های کلی نظام در این زمینه تاکید دارد. با حضور رئیس جمهور شاخص‌های خانواده با همکاری مرکز آمار ایران تحت بررسی قرار گرفته و هنوز نیازمند مطالعات بیشتری است.

معاونت رئیس جمهور تصریح کرد: مهمترین اقدام معاونت طرح گفت‌وگوی ملی خانواده تدوین 12 بسته آموزشی برای دختران در قالب محور اصلی مهارت ارتباطی است که امیدواریم این فعالیت‌ها به عنوان یک راهکار برای انسجام خانوادگی و اجتماعی موثر باشد.

اجرای 900 طرح تاب آوری اجتماعی در کشور

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طرح تاب آوری اجتماعی یکی از طرح‌های موفق بوده که در 900 نقطه پر آسیب کشور اجرا شده است، گفت:  امیدواریم بتوان تاب آوری را در بین زنان افزایش داد. در موضوع اتصال به بازار کار و تعاونی ها نیز  تفاهم نامه های متعدد با سازمان های متعدد امضا شده است.

تفاهم نامه با وزارت کار برای توان افزایی زنان

 او گفت: یک تفاهم نامه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شده است. هدف اصلی این تفاهم نامه استفاده از مهارت زنان، تشکل‌های بانوان و اشتغال خانگی و توان افزایی در کسب و کار  و حمایت از اورژانس اجتماعی است.

حامی اورژانس اجتماعی هستیم

 ابتکار ادامه داد: حمایت از اورژانس اجتماعی یکی از اقدامات موثر بوده و ما خود را حامی اورژانس اجتماعی می‌دانیم و 450 مرکز درکشور برگزار شده  و دوره‌های آموزشی برای کارشناسان داشتیم. هم اکنون اورژانس اجتماعی یکی از ساز و کار موثر است، چون با یک تماس 123 می توان فرد آسیب دیده تقاضای کمک کرده  و ساز و کارهای خدمات اورژانس و مشاوره‌ای  و اورژانس برای این افراد در نظر گرفته شود.  تفاهم نامه با وزیر کار، تفاهم  و اجتماعی امضا شده است.

زندان جای مادران نیست

 به گفته او در استان کهگیلویه و بویراحمد سه مرکز برای خدمات‌رسانی اورژانس اجتماعی وجود داشت اما در روزهای اخیر یک مرکز آموزشی دیگر در پیشرود کلنگ زنی شد .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه طرح تحکیم بنیاد خانواده زندانیان امسال برگزاری می شود، افزود: پنجمین دوره طرح ارمغان برای زنان متهم به جرائم غیرعمد برگزار می‌شود. ما بر بهبود وضعیت مادران با "شعار زندان جای مادران نیست" تاکید داریم.

او درباره وضعیت لایحه تامین امنیت زنان تصریح کرد: در کمیسیون فرعی لوایح و در کمیسیون اصلی مجلس بررسی‌ها انجام شده و در ماه‌های آینده امید است این لایحه بررسی و به مجلس وارد شود. ما در این زمینه نگرانی ندارم.

ابتکار ادامه داد: در شرایط کنونی به سهولت می توان با اورژانس اجتماعی ارتباط برقرار کرد.

بررسی اقدامات در حوزه خانواده

او درباره حوزه خانواده بیان کرد: یکی از محورهای اصلی ما فعالیت ها در حوزه خانواده است. در سیاست ها به فرزند آوری و تحکیم خانواده اشاره شده است. یکی از محورها در شاخص مسئله فرزند آوری است. برنامه ارتقای زنان استانی و توجه به بحث فرزندآوری و استحکام خانواده مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا با شهرداری، وزارت کشور و .. رایزنی شده است. همچنین از دوسال قبل سینمای دوستدار خانواده را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای گفت و گوی ملی خانواده در 68 شهر

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: برای شاخص‌های خانواده نیز پژوه‌هایی تحت عنوان مردم اجتماعی ایران برگزار شده است. علاوه‌بر این موضوعات گفت و گوی خانواده مورد بررسی قرار گرفته است. برای اولین بار در 68 شهر گفت و گوی ملی خانواده اجرا شده است. آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج نیز به عنوان هماهنگ کننده در دستور کار قرار دادیم. شاید مهمترین مقوله این است که در هر استان برنامه داریم  و فرزند آوری و مسئله جمعیت پیشنهاد شده است.

تقاضای قصاص از سوی ولی امر برای قتل فرزند

ابتکار در پاسخ به سوالی در زمینه 9 سال حبس برای پدر رومینا گفت: مردم انتظار اشد مجازات را دارند. این مقوله در مباحث قانونی و حقوقی تاثیرگذار است. امیدواریم اقدامات لازم در زمینه فقهی و حقوقی به این مقوله اشاره شود. تقاضای قصاص از سوی ولی امر است و در مسئله پدر رومینا تناقض وجود دارد که امید است با نشست‌های مختلف این مقوله برطرف شود.

آیات قرآن کریم با عدالت جنسیتی همراه است

ابتکار درباره عدالت جنسیتی در کشور تصریح: آیات قرآن کریم با عدالت جنسیتی همراه است. در قرآن زنان و مردان در کنار یکدیگر بررسی شده‌اند. عدالت تک بعدی نیست. برای همین به تمامی مسائل توجه شده است. در برنامه ها زنان در کنار مردان هستند و تمامی دیدگاه ها فقط به سمت زنان نیست. 12 محور مهارت‌های زندگی برای دختران و پسران باید مدنظر قرار گیرد. نیاز است پسران  و مردان هم نسبت به این موضوعات آگاهی یابند. باید دانست که حجاب و عفاف فقط برای زنان نیست، بلکه در قرآن کریم عفاف اول به مردان تاکید شده است.

عدالت جنسیتی اولویت معاونت زنان

ابتکار عدالت جنسیتی را مبحث کلیدی مورد پیگیری امور زنان در یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: عدالت اجتماعی بر اساس شاخص‌های عدالت اجتماعی و برنامه‌های مصوب، عملیاتی و پایش آنها از طریق سامانه رصد انجام می‌شود. برای مثال تا کنون استان تهران را بررسی کردیم.

طراحی بسته های حمایتی برای بازماندگی از تحصیل

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: دو مدرسه مهربانی وجود دارد و تلاش های ارزنده در حاشیه شهر شیر آباد زاهدان انجام شده است. شیرآباد بسیاری از دختران 12 و 13 ساله بازمانده از تحصیل بودند. در روستای چاح جوار نیز مدرسه برای دختران بازمانده از تحصیل ساخته شده است با آموزش و پروش بسته‌های حمایتی و نشست‌های تخصصی با موضوع بازماندگی از تحصیل را طراحی کرده‌ایم.

یکی از دلایل بازماندگان دختران ایرانی نداشتن شناسنامه است

به گفته او لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به تصویب رسید و آیین نامه طراحی شده است. یکی از دلایل بازماندگان دختران ایرانی نداشتن شناسنامه است. پیش بینی می‌شود که 50 هزار نفر از کودکان به دلیل نداشتن شناسنامه از تحصیل باز می‌مانند.

ابتکار تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های دولت حسن روحانی توجه به حقوق مردم حقوق شهروندی است. مشکلات کشور فراوان است. در برخی مواقع پس زمینه ها را در کشور فراموش می‌کنیم. مشکلات مدیریتی داریم، اما نباید فراموش کرد که دولت در چه شرایطی در حال تلاش است. قضاوت مردم می‌تواند به راحتی در انعکاس و اطلاع رسانی تاثیر گذار باشد.

حمایت دولت روحانی از نهادهای اجتماعی

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از رویکردهای رئیس جمهور حمایت از نهادهای مدنی بوده و است. دوره های آموزشی برای سازمان های مردم نهاد برگزار شد. سال گذشته هزار  و 400 تشکل تحت آموزش قرار گرفتند و هزار تشکل نیز قرار است تحت الگونویسی قرار گیرند. در حوزه کارآفرینی نیز قرار است برای تشکل‌ها وبینار توان افزایی برگزار می‌شود.

ابتکار افزود: امیدواریم بتوان در قالب طرح با وزارت آموزش و پرورش کار تیمی در زمینه مهارت آموزی برگزار شود.

 او بیان کرد: در ایام کرونا تشکل ها در زمینه تولیدات ماسک، شیلد، انواع مواد ضد عفونی کننده و  ... استاندارد با تایید وزارت بهداشت فعالیت کرده اند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز