عضو ناظر مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات:

سیگاری‌ها جریمه شوند/مصرف سیگار نوجوانانه‌تر و زنانه‌تر شده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۲ - ۰۵:۱۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۷۲۱۴۱
سیگاری‌ها جریمه شوند/مصرف سیگار نوجوانانه‌تر و زنانه‌تر شده است
علی اصغر باقرزاده گفت: برای کاهش مصرف سیگار در کشور باید راهکارهای سلبی و ایجابی اعمال شود بنابراین به نظر من بهترین راه، مالیات بر سیگار و جریمه افرادی که سیگار می‌کشند، است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال گذشته محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اعلام کرد که سالانه ۵۵ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. اگر از آسیب‌ها و خطراتی که سیگار برای سلامت افراد دارد بگذریم، اینکه امروزه سیگار در کوچه و خیابان دست هر نوجوانی به خصوص دختران می‌بینیم خطرناک تر است و اکنون تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

علی اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات درگفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با اشاره به میزان افزایش مصرف سیگار در کشور نسبت به سال گذشته گفت: بنده آمار رسمی در این خصوص ندارم اما می‌دانم تفاوت چندانی با سال گذشته نکرده است.

او از افزایش مصرف سیگار بین زنان خبر داد و افزود: متاسفانه میزان مصرف سیگار بین خانم‌ها افزایش پیدا کرده است و بدتر اینکه سن مصرف سیگار پایین آمده و نوجوانان را درگیر کرده است.

باقرزاده در پاسخ به این نکته خبرنگار برنا که بنا به آمارها تقاضای سیگار در کشور 20 میلیارد نخ بیشتر از آن چیزی است که تولید می‌شود و این امر سبب شده تا این شکاف به وسیله قاچاق تامین شود، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای بالا و نبود میزان کافی سیگار در کشور قاچاق می‌شود و با قیمت ارزان‌تری در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما این موضوع برای من جای تعجب دارد که چرا در همه حوزه‌ها حتی دارو هم ما تحریم هستیم اما در چنین مواردی دشمن هیچ تحریمی نمی‌کند و اتفاقا برای عرضه هم مشتاق است.

عضو ناظر مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات افزود: اینکه برای جلوگیری از قاچاق سیگار، تولیدمان را افزایش دهیم اصلا کار قشنگی نیست و ما باید تمام تمرکزمان را بر کاهش میزان مصرف دخانیات در کشور بگذاریم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر کاهش مصرف دخانیات در کشور افزود: تنها راه نجات کشور، کاهش مصرف سیگار و دخانیات در کشور است که یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از روش‌های سلبی است دقیقا مانند قوانین راهنمایی و رانندگی که وقتی کسی کمربند نمی‌زند، جریمه می‌شود.

باقرزاده با اشاره به جزئیات این طرح گفت: اعتقاد من بر این است که فرهنگ به خودی خود ایجاد نمی‎‌شود بنابراین باید راهکارهای سلبی و ایجابی اعمال شود تا نتیجه بخش باشد به همین دلیل به نظر من بهترین راه حل کاهش مصرف سیگار درکشور، مالیات بر سیگار و جریمه افرادی که سیگار می‌کشند، است چراکه با انجام یک کار، اتفاقی نمی‌افتد و باید همه راهکارها به موازات یکدیگر اجرا شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درمورد راهکارهای دیگر برای کاهش مصرف دخانیات در کشور اظهار کرد:  جریمه و روش‌های سلبی به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید به تحکیم بنیان خانواده بپردازیم چراکه اگر ما توجه بیشتری به نظام خانواده می‌کردیم اکنون با این آسیب‌ که به صورت جدی درحال شیوع است، مواجه نمی‌شدیم.

باقرزاده در پایان گفت: در کنار موارد فوق، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان می‌توانند کمک و در این مسیر راه را هموار کنند.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز