معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

آگاهی و شناخت در اختیار دانشگاه‌ها است

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۹:۵۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۷۴۹۴۲
آگاهی و شناخت در اختیار دانشگاه‌ها است
غلامرضا غفاری گفت: آگاهی و شناختی که از سوی دانشگاه رقم می خورد نباید محدود به این باشد که این شناخت فقط در اختیار اصحاب دانش باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اولین جلسه بحث و هم اندیشی با عنوان «گفت و گوی دانشگاه  و رسانه»  توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همکاری دانشگاه تربیتی مدرس صبح امروز 28 مهر برگزار شد.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در شرایط سخت با توجه به تجربه تاریخی جامعه‌ی دانشگاه همواره باید کاری موثر و سودمند انجام دهد. از این بابت وقتی سراغ دانشگاه می‌رویم مشاهده می شود که وظایف دانشگاه دو چندان می شود.

او افزود: در راستای مسئولیت اجتماعی انتظار می رود تا کاری را فراتر از مرزهای و وظایفش دانشگاه اعمال شود. تمامی نگاه‌ها این است که دانشگاه کارش تولید آگاهی است.

غفاری تاکید کرد: آگاهی  و شناختی که از سوی دانشگاه رقم می خورد نباید محدود به این باشد که این شناخت فقط در اختیار اصحاب دانش باشد. وقتی گفته می شود که دانشگاه باید فراتر از مرزهای خود پیش رود باید دانش عمومی را به دنبال داشته باشد. وجه ترویجی نیز از اهمیت برخوردار است. جای شناخت  و آگاهی تخصصی جایگاه خاص خود را دارد و وجهی است که باید ناشناخته ها جامعه به معنای علمی را بررسی کرد، چون هنوز ناشناخته های فراوان وجود دارد  و شناخت بارز آن کشف ویروس کرونا  و داروی آن است.

به گفته او وجهه دوم در نظارت این شناخت باید در دست دانشگاه قرار بگیرد و امری اکتسابی است. اکتسابی بودن این امر را بیشتر مشخص کرده و نشان داده برای برخورداری از ابعاد مختلف باید یک سری مسائلی را فراگرفت. در این شرایط باید مسئولیت اجتماعی از باب ترویج دانش در عرصه های عمومی از اهمیت برخوردار است.

غفاری افزود: رسانه در این شرایط بستری است تا امکان ترویج و ارائه دانش برای بخش وسعی از جامعه مطرح می شود. وقتی مسائل وجهه عمومی پیدا می کند باید با همافزایی سازمان ها در ارتقای آگاهی جامعه تاثیر گذار بود. یک وجهه سلامت با احساس نشاط و شادکامی در ارتباط است. وقتی جامعه می داند چه سرمایه هایی دارد دانشگاه در دستاوردها تاثیر گذار است. در یک مجموعه فرهیخته که از اقتدار مناسب برخوردار است. این تصور در جامعه وجود دارد که ذخایری وجود دارد که در روز مبادا می تواند تاثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: بنابراین مولفه های کار تخصصی، تقویت دانش عمومی نسبت به مقوله های مهم جامعه همچون بخش سلامت مورد توجه است. که در حال حاضر شیوع کرونا تهدیدی برای جان ها است. اما همگان اذعان دارند که این مسئله با ابعاد مختلف بروز کرده است. نیاز به مولفه ها و عناصر دیگر داریم تا ابعاد اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و ... را مورد بررسی قرار داد.

به گفته او انتظار می رود تا بتوان مقوله های مورد نظر جامعه را با استفاده از دانشگاه مورد بررسی قرار داد.

غفاری ادامه داد: مخاطبان ما در مجموعه های گوناگونی همچون فضای مجازی تمامی مخاطبان را درگیر کرده است. هرچقدر این دانش و اطلاعات از مجموعه های دیگر گرفته می شود می تواند از بروز اطلاعات غیر معتبر ممانعت کند و شناخت درست را در اختیار مخاطبان قرار دهد، طبیعتا دانشگاه در این باره می تواند تاثیر گذار باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: مجموعه های دیگر نیز می توانند با کمک به دانشگاه تربیت مدرس می توانند دانش مناسب را فراهم کنند تا در تاثیر گذاری مفید باشد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز