مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی:

سال خشکی پیش رو داریم/ شروع بارش‌های خفیف از اواخر این هفته

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۲۳:۳۹:۴۹
کد خبر: ۱۱۶۱۰۴۸
سال خشکی پیش رو داریم/ شروع بارش‌های خفیف از اواخر این هفته
صادق ضیائیان گفت: انتظار می‌رود حتی اگر وضعیت آب و هوایی در کشور عادی و معمولی باشد و بارش‌های خوبی نیز در ادامه فصل بهار و تابستان داشته باشیم باز هم در انتها سال خشکی را به پایان می‌رسانیم.

به گزارش برنا؛ صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار برنا درباره آخرین وضعیت آب و هوایی کشور تا هفته آینده گفت: از اواخر این هفته بارش‌های خفیف در برخی نقاط شروع می‌شود و در هفته چهارم فروردین برخلاف هفته‌های گذشته که آب و هوای خشک و تقریبا بدون بارانی را پشت سر گذاشتیم، بارش باران را در برخی استان‌ها به ویژه در نوار غربی، نوار شمالی و برخی استان‌های واقع در مرکز کشور شاهد هستیم.

او افزود: بر اساس نقشه‌های هواشناسی برای 2 هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه نیز بارش‌های خوبی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی عنوان کرد: باید بدانیم که سهم عمده بارش‌های بهاری متعلق به ماه فروردین است و درحال حاضر که تقریبا در نیمه فروردین‌ماه هستیم بارندگی‌های چشمگیری را شاهد نبودیم و عمده بارشی که در بهار انتظار می‌رفت، رخ نداده است.

ضیائیان ادامه داد: بارش‌های اردیبهشت‌ماه نیز در بارندگی کل سال سهم چشمگیری ندارد و اگر شرایط به گونه‌ای پیش رود که بارندگی‌های معمولی در این ماه داشته باشیم تنها پاسخگوی 8 درصد از بارش‌های کشور در یک سال آبی است.

او افزود: با توجه به هفته‌های گذشته وضعیت بارشی کشور در شرایط خوبی قرار ندارد و حتی اگر بارش‌های عادی را در اردیبهشت شاهد باشیم، باز هم ممکن است در انتهای سال زراعی، با یکی از کم بارش‌ترین سال‌های 30 یا 40 سال اخیر مواجه باشیم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی عنوان کرد: فصل تابستان نیز به همین شکل است و سهم بسیار کمی در یک سال آبی کل کشور دارد، به شکلی که بارندگی در هر سه ماه تابستان اگر در وضعیت خوبی پیش رود تنها 4 درصد یک سال آبی کشور را تامین می‌کند.

ضیائیان در پایان با اشاره به اینکه امسال کشور با خشکسالی روبه رو است، گفت: تا امروز کاهش زیادی را در بارندگی‌های کشور به ویژه در زمستان شاهد بودیم و این اتفاق باعث کاهشی 39 درصدی در بارش‌های کل سال شد. انتظار می‌رود حتی اگر وضعیت آب و هوایی در کشور عادی و معمولی باشد و بارش‌های خوبی نیز در ادامه فصل بهار و تابستان داشته باشیم باز هم در انتها سال خشکی را به پایان می‌رسانیم.

//انتهای پیام:3

نظر شما