چه زمانی باید لاستیک خودرو را تعویض کنیم؟

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۱۵:۳۱:۵۹
کد خبر: ۱۲۴۸۵۸۴
عملکرد لاستیک‌های شما برای حفظ ایمنی، عملکرد و کارایی وسیله نقلیه بسیار مهم است. اما در برخی از مواقع، لاستیک‌های شما فرسوده می‌شوند و قدرت کشش و ترمز خود را از دست می‌دهند.

به گزارش برنا؛ خوشبختانه، اگر می‌خواهید بدانید که چه موقع باید به دنبال لاستیک‌های جدید بگردید، چند نکته وجود دارد که می‌تواند شما را در جریان قرار دهد.

 

بررسی یکپارچگی آج

آج لاستیک را بررسی کنید

عملکرد اصلی آج لاستیک هدایت آب از زیر لاستیک برای بهبود چسبندگی و جلوگیری از هیدروپلنینگ در جاده‌های مرطوب است. در اکثر مناطق جهان با پایین آمدن آج تا ۰.۱۶ سانتی‌متر، لاستیک دیگر ایمن و غیرقانونی است. به شرایط آج لاستیک در منطقه خود که توسط راهنمایی و رانندگی ارائه شده است، مراجعه کنید.
•    در ایران حداقل ارتفاع آج باید ۱.۵ میلی‌متر باشد

اگر میله آج با کف آج لاستیک هم‌سطح بود، لاستیک‌های خود را تعویض کنید

معمولاً تمام تایرها دارای میله‌های فرسایش آج هستند. این میله‌ها پل‌های کوچک افقی هستند که در عمق کمتری بین آج‌های لاستیک قرار می‌گیرند. با فرسوده شدن لاستیک‌های شما، این میله‌ها با آج یکدست می‌شوند. وقتی آج لاستیک با این میله‌های سایشی هم‌سطح باشد، به این معنی است که آج تا ۱.۵ میلی‌متر ساییده شده است و باید سریعاً تعویض شود.
•    هنگامی که به میله‌های سایش لاستیک خود نگاه می‌کنید، مطمئن شوید که به کل سطح چرخ نگاه می‌کنید و نه فقط به یک مکان جدا شده.
 

با قرار دادن یک سکه در آج، سایش آج را بررسی کنید

یک سکه بردارید و آن را درون یکی از آج‌ها در مرکز و در ضخیم‌ترین قسمت لاستیک قرار دهید. اگر می‌توانید انتهای سکه که درون آج قرار دارد را ببینید، بلافاصله لاستیک را تعویض کنید. اگر نمی‌توانید تا ۱/۶ سکه را ببینید، هنوز لاستیک شما نیازی به تعویض ندارد.
•    لاستیک‌ها به طور یکنواخت فرسوده نمی‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که سکه را در چندین نقطه از خارج به داخل لاستیک خود وارد کنید. لاستیک‌ها به طور کلی بیشتر در قسمت داخلی ساییده می‌شوند، اما لاستیک‌هایی که بیش از حد باد می‌شوند بیشتر از وسط ساییده می‌شوند.
•    برای اندازه گیری دقیق‌تر عمق آج، از دستگاه اندازه‌گیری عمق آج استفاده کنید.

برای اندازه گیری دقیق‌تر از نشانگر عمق آج استفاده کنید

پروب یا همان نوک نشانگر را در مرکز یکی از شیارهای لاستیک در اطراف آج قرار دهید. مراقب باشید که به پروب دست نزنید و به عمق آج توجه کنید. این روند را برای مکان‌های اطراف شیارهای تایر میانی با فاصله حداقل ۳۸ سانتی‌متر از یکدیگر ادامه دهید و سپس میانگین اعداد را حساب کنید. اگر عمق کمتر از ۱۶ میلی‌متر است، لاستیک‌ها را تعویض کنید.
•    این روند را برای شیارهای محیطی بیرونی و داخلی تکرار کنید و سپس میانگین اعداد را نیز به دست آورید.
•    برای میانگین اعداد، مجموع کل اعداد را بر تعداد اندازه‌گیری‌های جداگانه‌ای که انجام داده‌اید، تقسیم کنید.
•    قبل از استفاده از نشانگر عمق آج، اندازه گیر عمق آج را به یک سطح صاف و سخت فشار دهید و مطمئن شوید که وقتی کاملاً فشرده شد، صفر را نشان می‌دهد.
•    آج‌سنج را روی هیچ یک از سطوح برجسته یا ساییدگی آج قرار ندهید.

توجه به علائم آسیب در تایر

اگر متوجه ساییدگی نامنظم آج شدید، ماشین خود را برای تعمیر ببرید

این می‌تواند نشان دهنده عدم تغییر جهت چرخ، فشار نامناسب، نیاز به چرخش لاستیک یا همه موارد بالا باشد. صرف نظر از دلیل خاص، ساییدگی ناهموار آج نشانه این است که شما باید اتومبیل خود را برای سرویس به تعمیرگاه ببرید.
•    اگر ساییدگی ناهموار لاستیک شدید است یا لاستیک بسیار سریعتر از حد معمول فرسوده شده است، خودرو خود را به تعمیرگاه برده و سیستم تعلیق خود را بررسی کرده و آن را اصلاح کنید. تراز نامناسب یا قطعات تعلیق فرسوده می‌تواند به طور چشمگیری از عمر لاستیک بکاهد.
•    برای جلوگیری از سایش نامنظم آج، لاستیک‌های خود را از جلو به عقب تعویض کنید. هر دو لاستیک جلو را بردارید و آنها را به عقب و بالعکس منتقل کنید.

برآمدگی یا فرورفتگی غیرطبیعی در دیواره‌های کناری را بررسی کنید

دیوار کناری تایر، سطح خارجی تایر است که هنگام پارک ماشین رو به شما است. برآمدگی نشان می‌دهد که قاب داخلی سفت و سخت لاستیک آسیب دیده و ترک خورده است و باعث می‌شود فشار هوا به لایه‌های بیرونی و انعطاف پذیر تایر برسد. لاستیک‌هایی که دارای برآمدگی دیواره جانبی هستند باید بدون در نظر گرفتن وضعیت آج، بلافاصله تعویض شوند.
•    چنین خسارتی می‌تواند در اثر افتادن در حین رانندگی در یک گودال بزرگ، رانندگی از کنار جاده یا رانندگی با فشار کم لاستیک ایجاد شود.
•    هرگز با لاستیکی که دارای برآمدگی دیواره کناری است به رانندگی ادامه ندهید. این نشان می‌دهد که از یکپارچگی ساختاری لاستیک به میزان قابل توجهی کاسته شده است، که احتمال خرابی ناگهانی یا منفجر شدن آن در سرعت بالا را بسیار افزایش می‌دهد.
 

در صورت احساس لرزش فرمان، لاستیک‌های خود را متعادل کنید

اگر لاستیک‌های شما ناهموار و فرسوده شده باشد، هنگام رانندگی ممکن است لرزش در فرمان احساس کنید. اگر لرزش از سرعت ۶۵ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت شروع شود و با افزایش سرعت شدت یابد، احتمالاً باید لاستیک‌های خود را متعادل کنید. اگر این لرزش را متوقف نکنید، لاستیک به احتمال زیاد آسیب دیده و نیاز به تعویض کامل دارد.
•    اگر در صورت عدم آسیب در آج ارتعاشاتی را تجربه کردید، سعی کنید کمک فنرهای لاستیک خود را متعادل و تراز کنید.
•    اگر ارتعاشات لاستیک را همراه با سایر شاخص‌های آسیب دیدگی لاستیک مانند برآمدگی غیرعادی و ساییدگی نامنظم آج مشاهده کردید، احتمالاً باید لاستیک خود را تعویض کنید.
•    اگر متوجه شوید که اطراف لاستیک‌های شما دارای ظاهری فرورفته یا پوسته پوسته شده هستند، احتمالاً چرخش کافی ندارند.
 

پوسیدگی‌های خشک را بررسی کنید و لاستیک‌های آسیب دیده را تعویض کنید

اگر تَرَک‌های کمی در سرتاسر لاستیکها مشاهده کردید، به این معنی است که لاستیک در حال خراب شدن است. لاستیک‌های دارای پوسیدگی خشک ممکن است از هم جدا شده و از کمربند فولادی جدا شوند که این امر باعث آسیب به نمای خارجی خودرو می‌شود. در بعضی موارد، چرخ‌های شما ممکن است قبل از کم شدن آج شروع به پوسیدگی کنند. در این شرایط نیز باید آنها را بررسی کنید که در صورت نیاز تعویض شوند.
•    همیشه قبل از رفتن به سفرهای طولانی، لاستیک‌ها را از نظر پوسیدگی خشک بررسی کنید و اتومبیل خود را مرتباً برای سرویس ببرید.
•    لاستیک‌های خود را روغن زده و از پوسیدگی خشک آن جلوگیری کنید، به خصوص اگر لاستیک‌های شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.
 

لاستیک‌های خود را حداقل هر ۶ سال یک بار تعویض کنید

کد ۴ رقمی دیواره لاستیک را از نظر سن بررسی کنید. معمولا روی هر لاستیک یک عدد ۴ رقمی وجود دارد که سال تولید را نشان می‌دهد. ۲ رقم اول در سمت راست هفته ساخت و ۲ رقم آخر سال ساخت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، ۰۸۱۲ به این معنی است که لاستیک شما در هفته دوازدهم سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. اگر عمر لاستیک بیش از ۶ سال است، آن را تعویض کنید.
•    اگر در یافتن شماره مشکلی دارید، به دنبال حروف DOT و به دنبال حروف و اعداد دیگر بگردید. کد ۴ رقمی باید در نزدیکی این حروف دیده شود.
•    به یاد داشته باشید که اگرچه حداکثر عمر مفید برای لاستیک‌ها از تاریخ تولید آنها ۱۰ سال است، اما این هرگز به معنای ۱۰ سال رانندگی نیست.
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز