٩٠ درصد آموزش مدارس غیر دولتی به صورت تلفیقی انجام می‌شود/ آموزش های از راه دور در دوران کرونا قوت گرفت

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۰۹:۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۲۸۴۳۶۵
٩٠ درصد آموزش مدارس غیر دولتی به صورت تلفیقی انجام می‌شود/ آموزش های از راه دور در دوران کرونا قوت گرفت
​سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: شرایط کرونایی باعث شد ٣٠ هزار دانش آموز از طریق آموزش از راه دور در مناطق محروم در حال تحصیل هستند همچنین می خواهیم بستر کار را توسعه دهیم.

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا؛ احمد محمود زاده سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی در نشست خبری خود که به مناسبت هفته ی شورای آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: رهبری نیروی انسانی بزرگترین سرمایه کشور می دانند و از نظر ایشان تعلیم و تربیت رکن تمدن سازی است همچنین روی تربیت و مسئولیت پذیری جوانان تاکید کرده اند.

وی با بیان اینکه غایت تعلیم کشور تربست نیروی انسانی تمام ساحتی است که دانش آموزان حیات طبیه را محقق کنند، ادامه داد: در سال ٩٧ سند تحول ١٠ درصد اجرا شده است و بیشتر برای آماده سازی سند تحول بوده است.

محمودزاده ادامه داد: برنامه ای که آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین دارد مقام عالی وزارت اعلام کرده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه برنامه ای نگاه عدالتی و تربیتی مدنظر است که در حوزه سخت افزار و نرم افزار ها رو نمایی می شود، ادامه داد: در ابتدا قرار است با اجرای طرح مهندسی کیفیت در مدارس غیر دولتی موضوع توصیف وضعیت موجود را داشته باشیم.

محمودزاده تصریح کرد: تدوین برنامه های اجرایی سند تحول بنیادین در دستور کار است یک میلیون و ٨٠٠ دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند همچنین یک میلیون مدرسه هیات امنایی داریم که در مجموع ٣ میلیون دانش آموز در این معاونت تحت پوشش هستند .

وی با اشاره به اینکه در کنار فعالیت های آموزشی بتوانیم به فعالیت های پرورشی و عدالت تربیتی را نیز داشته باشیم، گفت: قانون شوراهای آموزش و پرورش از سال ٧٢ تصویب شده است و قرار شد ین وزارتخانه بتواند از بخش های دولتی و غیر دولتی بهره مند شود.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی تصریح کرد: تجربه ٢٨ ساله اجرای این قانون نشان داد این قانون فرصت های زیادی را در حوزه سیاست گذاری در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است و امیدواریم به بخش های دیگر این قانون در سال های آینده بپردازیم 

محمودزاده گفت: بحث ساخت و ساز هم در حوزه مشارکت های مردمی است اما ما در این معاونت بیشتر به موضوعات آموزشی و تربیتی توجه داریم.

وی با بیان اینکه چالش هایی وجود دارد که امیدواریم برای سال های آینده رصد شود و برطرف شود، ادامه داد: تا به امروز الزام این قانون در حوزه های مختلف وجود نداشته است.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: اقدامات خوبی است که در حوزه تدوین پیش نویس قانون شورا ها انجام شود که در حال ارسال به دولت است همچنین چگونگی ورود به مشارکت در حال آماده سازی است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در دستور کار است، ادامه داد: هفته شورا ها از ٢۴ دی ماه آغاز می شود.

محمودزاده ادامه داد: اهتمام و جدیت داریم که درآمد های مشارکت های مردمی بیشتر دیده شود تا بستر به کمک مدارس مناطق محروم فراهم شود.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی ادامه داد: سیاست تحول بنیادین، قانون تاسیس و اداره مدارس در حال اجراست. همچنین از جمله سیاست های اجرایی، مانع زدایی از توسعه مدارس غیر دولتی است که افراد در پیچ و خم اداری نمانند.

محمودزاده افزود: سعی داریم تا آخر اسفند ماه سامانه مشارکت ها حل شود و به سازمان ما برگردد که مدرسه شیشه ای ایجاد شود که نظارت مستقیم بر روی مدارس غیر دولتی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه آماده هستیم مدارس غیر دولتی غیر انتفاعی هم باشند، گفت: ما در کنار سوداوری نگاه غیر انتفاعی هم داریم که به دنبال کسب سود هم نیستیم و تاید داریم نگاه آموزشی وجود داشته باشد همچنین توجه به مطالبات قانونی و پرداخت های معلمان این مدارس در اولویت ماست.

محمودزاده گفت: امکانات و تجهیزات مدارس غیر دولتی بیشتر است همچنین با سازمان آموزش و پرورش کشور همکاری داشتیم که این مهارت ها در این مدارس توسعه پیدا کرده است. 

وی با بیان اینکه حدود ٩٠ درصد به صورت تلفیقی آموزش ها اتفاق می افتد که تمام ظرفیت ساعات آموزشی در دستور کار است، گفت:دانش آموز سه روز در مدرسه و سه روز در خانه آموزش می‌بینند.

محمودزاده ادامه داد:  شرایط کرونایی باعث شد ٣٠ هزار دانش آموز  از طریق آموزش از راه دور در مناطق محروم در حال تحصیل هستند همچنین می خواهیم بستر کار را توسعه دهیم.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: افتخار داریم در حوزه ابتدایی ٩٠ درصد از دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند و در بسیاری از استان ها این رقم به ١٠٠ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه به این مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی است ، گفت: افرادی که در این زمینه هزینه می کنند باید هم سودآوری داشته باشند و هم آموزش هایی مناسب در این زمینه پرداخت شود.

محمودزاده گفت: در قانون جدید ۵٠ درصد هزینه های خدمات مدرسه افزایش پیدا کرده است و مطابق این الگو در سال ١۴٠١ یکسان سازی شهریه در نظر است.

وی با بیان اینکه مشارکت های مردمی در قالب مدارس هییت امنایی در قالب پرداخت پول نیست، گفت: قرار است در ساعت های آموزشی و کتب آموزشی تدریس شود باید زمینه های مختلفی با ایجاد کنیم که هر خانواده با هر سلیقه ای در مدارس مورد نظر دانش آموز خود را ثبت نام کنند:

محمودزاده گفت: صندوق حمایتی به دلیل کرونا سال گذشته برخی از فعالیت هایش حذف شد و آسیب هایی به مدرسه ها و دانش آموزان وارد شد.

وی با اشاره به اینکه معلمان مدارس غیر دولتی زحمات زیادی کشیده اند و به حقوق و مزایای این معلمان نقطه نظراتی هم داریم، گفت: پرداخت حقوق شفاف معلم ها باید انجام شود و برای سال آینده در نظر گرفته شده است

محمودزاده ادامه داد: ٢۵ ساعت برای مدارس ابتدایی برای مدارس اول و دوم متوسطه ساعات حضور و قانون کار باید حقوق آن ها پرداخت شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه چرا حقوق معلم های مدارس  غیر دولتی به موقع پرداخت نمی شود، اظهار کرد: در تلاش هستیم قرارداد این افراد با امضا الکترونیک انجام شود تا پرداخت حقوق معلمان غیر دولتی شفاف سازی شود همچنین اعتراض خاص و مکاتباتی انجام نشده است که بدانیم چند نفر از معلمان نسبت به پرداخت حقوق معترض هستند .

وی افزود: برای سال های آتی برنامه داریم پرداخت حقوق معلم های این مدارس براساس قانون کار باشد و مشکلی ایجاد نشود همچنین اگر این امر اصلاح شود موضوعات پرداخت این معلم ها حل خواهد شد. در نظر داریم افزایش حقوق این معلم ها در سال های آینده اجرایی شود.

محمودزاده تصریح کرد: کلاس های فوق برنامه مانند کلاس های برنامه است و ما به آموزش های چهره به چهره معتقد هستیم چرا که همه فعالیت های آموزشی از سوی مجازی شکل نمی‌گیرد .

 

وی با اشاره به اینکه امسال جلسه شورای آموزش و پرورش ۶هزار و ٢١ جلسه تشکیل داده است، ادامه داد: هنوز جلساتی برای شهریه سال آینده تشکیل ندادیم. مدرسه گاهی از ابتدا هزینه اصلی را به اولیا نمی دهند 

محمودزاده با بیان اینکه رتبه بندی مدارس یکی از موضوعات مدنظر ماست که درراستای مدارس شیشه ای به آن پرداخته می شود، گفت: قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به زودی در صحن مجلس مصوب می‌شود و با وجود شعار دولت مبنی بر عدالت محوری و شفافیت در حوزه شفافیت به ویژه در حوزه مدارس اقدام می‌کنیم‌ 

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌شود افرادی که آماده ورود به حوزه مدارس غیردولتی هستند خیلی در پیچ و خم اداری برای موافقت با اصولی برای راه‌اندازی مدرسه باقی نمانند، ادامه داد: در تلاشیم سامانه نظارت همگانی تحت عنوان "مدرسه شیشه‌ای" تا پایان اسفندماه راه اندازی شود.

محمودزاده گفت: در حال حاضر آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری انجام می شود.

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش  گفت: اوایل انقلاب ۲۹ درصد دانش آموزان در مدارس تحصیل می کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان ها به ۹۹ درصد رسیده است. 

وی درباره اینکه آیا فوق برنامه‌ها در مدارس غیردولتی حضوری برگزار می شوند؟ گفت: برنامه برگزاری فوق برنامه‌ها، همانند برنامه آموزش‌های حضوری ماست. اگر قبلا منعی برای حضور در کلاس‌ها بود برای فوق برنامه‌ها هم بود. همانطور که گفته شد اکنون ۹۰ درصد آموزش‌ها ترکیبی است. برنامه‌های آموزشی ما به تدریج و برحسب شرایط حضوری خواهند شد. 

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۸۴ جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استاندارها برگزار شده است گفت: ۶۶۴ منطقه آموزشی داریم که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می شود. ظرفیت بسیار خوبی است. حدود ۶۰۲۱ جلسه شهرستانی نیز برگزار شده است. در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده است که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به علت شرایط کرونایی داشته است.

محمودزاده درباره شناسایی ظرفیت‌های مغفول شوراهای آموزش و پرورش گفت: احصاء و استفاده از ظرفیت‌های جدید قانونی را در دست پیگیری داریم. 

وی با بیان اینکه در طرح بازنگری که در آینده نزدیک تصویب می‌شود شاخص‌های جدیدی در نظرگرفته شده است، ادامه داد: در طرح بازنگری بسترهایی برای ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی دنبال می‌کنیم. بخشی از ظرفیت‌ها را می‌توان در قالب فعالیت‌ها تعریف کرد مانند استفاده از ظرفیت اولیای توانمند و خدماتی چون مشاوره و غیره. در قانون شوراها چنین ظرفیتی برای حضور افراد نداشتیم زیرا طبق قانون هیچ فردی اجازه حضور حتی رایگان در مدارس ندارد. چالش‌هایی هست در طرح بازنگری و به دنبال این هستیم که مسئولیت اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.

 

وی درباره ساماندهی آموزشگاه‌های آزاد علمی نیز گفت: ما به آموزشگاه‌ها برای سن زیر ۲۰ سال مجوز می‌دهیم و آموزشگاه‌های سنین بالای ۲۰ سال تحت نظارت نهادهای دیگر هستند. ۱۹ هزار آموزشگاه فعال داریم، به استان ها ابلاغ کردیم اگر موسسه‌ای بدون مجوز مشغول است با وی برخورد شود. موسسات بدون مجوز مشمول قانون تعطیلی موسسات غیرمجاز محسوب و پیگرد قانونی دارند و اگر شناسایی شوند جلوی فعالیت‌شان گرفته می‌شود. 

محمودزاده با اشاره به اینکه  در حوزه آموزشگاه‌های بالای ۲۰ سال هم نگاهم این است که باید نظام‌مند هماهنگی داشته باشیم، بعضی جاها در فعالیت‌های ما ورود می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود، گفت: کیفیت فعالیت‌ها نیز نظارت می‌شود. خانواده‌ها هنگام ثبت نام، مجوز تاسیس از آموزش و پرورش را رویت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

 

انتهای پیام/

نظر شما