سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنایع‌دستی باید به نقشه‌راه و عملیات تبدیل شود

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۱۲:۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۳۳۸۱۶۸
سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنایع‌دستی باید به نقشه‌راه و عملیات تبدیل شود
نشست قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با مدیران‌کل و معاونان صنایع‌دستی استان‌ها به شکل ویدئو کنفرانس امروز شنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در این نشست مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، ضمن تشکر از قائم‌مقام وزیر بابت تشکیل این کنفرانس ویدئویی در روز پربرکت تولد امام رضا (ع)، عنوان کرد: نامگذاری‌هایی مثل هفته صنایع‌دستی بهانه‌ای برای همگرایی است. صنایع دستی و هنرهای سنتی احتیاج به یک بازخوانی معنایی در حوزه کسب و کار دارد. قرار است بر اساس اهداف تعریف شده از سوی آقای ضرغامی در حوزه مردمی‌سازی و رونق اقتصادی، زنجیره ارزش صنایع‌دستی را ارتقا ببخشیم.

وی ادامه داد: برنامه‌ ما بازخوانی مثبت شناسایی نقاط قوت و ضعف، خلق محصول، تا مصرف آن و مطالعات بازار و شناسایی نیاز مخاطب و... هر مولفه و کلید‌واژه‌ای که در حوزه معیشت مرتبط با صنایع‌دستی است.

جلالی در ادامه عنوان کرد: این کلیدواژه‌ها سه زمینه تحولی را مبنا قرار داده است. تحول در محتوا، که می‌تواند شامل محصول و معنا و مصداق باشد. این مفاهیم باید در اتاق‌های فکر استان‌های مختلف بررسی شود و با ارزش‌ها و فرهنگ آنها مطابقت داده شود تا ما به یک شبکه واحد از موضوعات حوزه صنایع‌دستی برسیم. به این ترتیب حرکات ما بر اساس آن نظام مسئله‌محور پیش می‌رود.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: رویکرد تحولی دوم ما به این صورت است که بتوانیم در دستگاه‌ها نفوذ کنیم و ارتباطات سازمانی خودمان را سامان‌دهی کنیم، نهاد‌های هم‌عرض را شناسایی کنیم و زاویه دید دستگاه‌ها، نهادها و ذی‌نفعان را مطابق با عزت و منزلت صنایع‌دستی و هنرهای سننتی تغییر دهیم.

وی ادامه داد:  سومین زمینه تحولی این است که بتوانیم تحولی در سازوکار صنایع‌دستی ایجاد کنیم. ما می‌دانیم که همه دوستان در سراسر کشور و اداره‌کل‌ها با انسدادهای سازوکاری و قوانین دست‌و‌پا گیر مواجه هستند. موانعی که انجام بعضی از امور را برای آنها سخت می‌کند.

جلالی اضافه کرد: این انسدادها در حوزه‌ نیروی انسانی، حوزه مجوزها و رویه‌های قانونی و ... وجود دارد که با احصا و نگاه کارشناسان در ادارات کل استانی می‌توان یک شبکه مویرگی از ستاد به صف و کوچک‌ترین روستاها و بازارچه‌های صنایع‌دستی و میز تولیدکننده صنایع فرهنگی ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌ها در ستاد باید به نقشه راه و راهبرد و در انتها به عملیات تبدیل شود. فعالیت‌های ما زیاد است، اما باید یک مغناطیس ایجاد کنیم تا بتوانیم فرآیند طرح‌ریزی‌ها را به شکلی متوازن به عملیات متصل کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور در ادامه تصریح کرد: انشالله با تجربه کارشناسان، علاقه‌مندان و دلدادگان این حوزه و کسانی که تجربه عملی و علمی دارند بتوانیم این فرآیند اتصال خط مشی به برنامه و برنامه به عملیات را تبیین کنیم. همچنین باید ببینیم اگر انسدادی وجود دارد به سرعت آن را رفع کنیم و یک آسیب‌‌شناسی داشته باشیم تا در صحنه، مسائل را رفع کنیم، که لازمه آن ایجاد نظام مسائل در عرصه صنایع‌دستی است.

وی ادامه داد: ارتباط نهادی ما با سازمان‌ها مهم است. بحث اطلاع‌رسانی ما در حوزه سه‌گانه عموم، کارشناسان، سیاست‌گذاران مهم است. ما باید سه وجه مخاطبان و مشتریان، از یک سو، کارشناسان و متخصصان از سوی دیگر و سیاست‌گذاران را مد نظر قرار بدهیم و در خلق زنجیره ارزش از شناسایی تا مصرف و کسب درآمد یک سلسله مراتب را در نظر داشته باشیم.

جلالی تاکید کرد: نقدها و پیشنهادها را به چشم مثبت نگاه می‌کنیم و از آنها به بهترین شکل استفاده خواهیم کرد تا حوزه صنایع‌دستی را ارتقا ببخشیم.

معاون صنایع‌دستی کشور در پایان افزود: چشم تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی به ماست تا بتوانیم صنایع‌دستی را در حوزه اقتصاد و فرهنگ اعتلا ببخشیم. پیوند بین فرهنگ و اقتصاد همیشه سخت بوده است، این وظیفه ماست که این دو حوزه را به هم پیوند بدهیم و اقتصاد را بر اساس اقتضائات هر استان فرهنگ‌بنیان و هویت‌بنیان کنیم.

وی یادآور شد: در آینده نزدیک به استان‌ها سفر می‌کنم و به سراغ فعالان صنایع دستی در هر استان می‌روم چون تنوع بسیار بالاست. در آینده نزدیک نظام مسائل صنایع‌دستی استان‌ها را تجمیع خواهم کرد.


انتهای پیام/

نظر شما