دانشگاه تهران با فاصله ۲۶۹ پله‌ای از دومین دانشگاه برتر وزارت علوم، در جایگاه نخست ملی ایستاد

۱۴۰۱/۰۸/۰۶ - ۱۴:۵۰:۲۰
کد خبر: ۱۳۹۱۷۱۵
دانشگاه تهران با فاصله ۲۶۹ پله‌ای از دومین دانشگاه برتر وزارت علوم، در جایگاه نخست ملی ایستاد
بر اساس ویرایش 2023 رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» نشان می‌دهد که دانشگاه تهران در حالی جایگاه نخست ملی خود را حفظ کرده که با فاصله 269 پله‌ای از دومین دانشگاه برتر وزارت علوم، در جایگاه نخست ملی ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز» که در سال 2022 میلادی براساس ویرایش 2023  منتشر شده است، دانشگاه تهران با امتیاز 57.1 در جایگاه نخست ملی و 329جهانی جای گرفته است.

در ویرایش پیشین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان «یو. اس. نیوز»، دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی و 353 جهانی جای گرفته بود. دانشگاه تهران طی یکسال اخیر در حالی موفق به حفظ جایگاه نخست ملی و رشد 24 پله‌ای در رتبه جهانی شده است که با فاصله چشمگیر 269 پله‌ای از دومین دانشگاه دولتی برتر زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سکوی اولی نشسته است.

نظام رتبه‌بندی «یو. اس. نیوز» (رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان) برای فهم بهتر مقایسه مؤسسه‌ها در جهان پدید آمده است. با افزایش دانشجویانی که در پی ادامۀ تحصیل در کشورهای خارجی هستند، رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان که آوازه و پژوهش‌های علمی مؤسسه‌ها را در بر دارد، می‌تواند به آنها در گزینش مؤسسه‌ها یاری رساند.

این نظام به رتبه‌بندی پیرامون 2000 مؤسسه برتر بیش از 90 کشور پرداخته است. مؤسسۀ «یو. اس. نیوز» از 13 سنجۀ کلیدی (آوازه جهانی پژوهشی، آوازه منطقه‌ای پژوهشی، شمار انتشارات، کتاب‌ها، همایش‌ها، تأثیر استنادی تعدیل‌شده، شمار همه استنادها، شمار انتشارات در میان 10 درصد انتشارات باکیفیت، نسبت انتشارات در میان 10 درصد انتشارات باکیفیت، شمار همکاری جهانی [نسب به کشور]، شمار همکاری جهانی، شمار مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت، و نسبت مقاله‌های پراستناد در میان یک درصد انتشارات باکیفیت) برای ارزیابی مؤسسه‌ها بهره می‌گیرد.

* دانشگاه تهران در جایگاه یکصد و سی و دومین دانشگاه جهان از نظر آوازه جهانی پژوهشی

داده‌های ارزیابی این سنجه‌ها با همکاری شرکت «کلاریویت آنالیتیکس» (ناشر پایگاه‌های «وب آو ساینس» و «اینسایتس») گردآوری می‌شوند. بررسی رتبه جهانی دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون نظام رتبه‌بندی «یو. اس. نیوز» ویرایش 2023 میلادی حاکی ازاین است که دانشگاه تهران از نظر آوازه جهانی پژوهشی در جایگاه 132 دنیا قرار گرفته و در بیشتر سنجه‌های این نظام رتبه‌بندی نسبت به یکسال اخیر به حفظ رتبه در کانال ویرایش پیشین پرداخته یا روند بهبود را در جایگاه جهانی خود تجربه کرده است.

* دانشگاه تهران در بیش از نیمی از زمینه‌های علمی در میان برترهای جهان قرار گرفت 

افزون بر رتبه‌بندی فراگیر، «یو. اس. نیوز» به رتبه‌بندی موضوعی مؤسسه‌ها نیز می‌پردازد. این نظام رتبه‌بندی مؤسسه‌های جهان را در47 زمینة علمی ارزیابی می‌کند. سنجه‌هایی که برای ارزیابی مؤسسه‌ها در زمینه‌های علمی به کار گرفته می‌شوند همان‌هایی هستند که در رتبه‌بندی فراگیر کاربرد دارند، با این تفاوت که سنجة «کتاب‌ها» و «همایش‌ها» برای برخی از زمینه‌ها بدون وزن هستند.

دانشگاه تهران در 26 زمینه علمی در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته است، این در حالی است که در ویرایش پیشین این رتبه‌بندی، دانشگاه تهران در 23 زمینه علمی در جمع موسسه‌های برتر جهان قرار گرفته بود بنابراین نماد آموزش عالی ایران در یکسال اخیر توانسته است قرارگیری در جمع برترین‌های سه حوزه علم را به موفقیت‌های گذشته خود بیفزاید.

* سیزدهمی جهان؛ بهترین رتبه دانشگاه تهران

بهترین رتبه دانشگاه تهران در «علوم پلیمر» به دست آمده که در این حوزه علم در جایگاه سیزدهم جهان ایستاده است. رتبه جهانی دانشگاه تهران در نظام رتبه‌بندی موضوعی «یو. اس. نیوز» ویرایش 2023 میلادی حاکی از آن است که این دانشگاه در علوم پلیمر، علوم مهندسی، مهندسی مکانیک، منابع آبی، انرژی و سوخت، مهندسی عمران، علوم کشاورزی، علوم و صنایع غذایی، هوش مصنوعی، علوم رایانه و مهندسی شیمی جزو100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارد.

همچنین دانشگاه تهران در علوم گیاهی و جانوری، مهندسی برق و الکترونیک، زیست‌فناوری و میکروب‌شناسی کاربردی، علوم مواد، شیمی و داروشناسی و سم‌شناسی جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا و در شیمی فیزیک، علوم و فناوری نانو، محیط زیست / بوم‌شناسی، فیزیک ماده چگال، علوم زمین و زیست‌شناسی و بیوشیمی در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. فیزیک، علوم اجتماعی و بهداشت عمومی و پزشکی کلینیکی زمینه‌های دیگری هستند که دانشگاه تهران در آنها در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز