۲۸ نشست استانی و ملی مدیران محیط زیست با سمن‌ها / دولت سیزدهم حامی واقعی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی

۱۴۰۱/۱۱/۰۲ - ۰۶:۳۳:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۵۶۸۹
۲۸ نشست استانی و ملی مدیران محیط زیست با سمن‌ها / دولت سیزدهم حامی واقعی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی
امروزه با توجه به گستردگی آسیب های اجتماعی و حجم خطرات و تهدیدات آنها باید از تمامی ظرفیت ها به ویژه توان سازمان های مردم نهاد برای مقابله با این آسیب ها استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری برنا؛ بحران محیط زیست جزو مهم ترین گرفتاری های جهانی محسوب می شود. این بحران آنقدر گسترش یافته اند که دیگر راهی جز پیشگیری از شدت این تغییرات برای بشر نمانده است بنابراین باید همه افراد علاوه بر دولت ها برای حفظ محیط زیست و بهبود سبک زندگی تلاش کنند.

در این راستا فعالان محیط زیست در غالب سازمان های مردم نهاد زیست محیطی پا به عرصه ظهور گذاشتند. این سازمان ها به دلیل آنکه غیر دولتی ، بدون انتفاع و غیر سیاسی هستند، خمیر مایه تشکیل آن ها دلسوزی و احساس مسئولیت عمیق است به همین علت می توانند نقش سازنده ای در حل بحران ها و کنترل آن داشته باشند.

تاکنون در دولت سیزدهم ۲۵ نشست استانی و ۳ نشست ملی با سمن های محیط زیستی برگزار شده است. برگزاری نشست با سمن های محیط زیست می تواند موثر واقع شده و موجب هم افزایی، تقویت ارتباط تشکل ها با یکدیگر و آشنایی با مقررات و حقوق محیط زیست شود.

سمن ها می توانند با ارائه طرح های ابتکاری در راستای آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی نقش موثری در حفاظت از محیط زیست ایفا نمایند.

سمن های محیط زیستی پشتوانه قوی برای سازمان حفاظت محیط زیست

 در این راستا علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گردهمایی تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی با اشاره به اهمیت فعالیت این تشکل‌ها، مطالبه گری زیست محیطی را در جهت ارتقای محیط زیست کشور دانست و افزود: شبکه‌هایی که شما ایجاد کرده‌اید مصداق واقعی مردم پایه بودن محیط زیست است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد که مجموعه دانش بومی، توانمندی‌ها و مسائل و مشکلات زیست محیطی هر استان با کمک سمن‌های آن استان در قالب یک کتاب منتشر شود. ما به لحاظ قانونی مکلفیم در کنار تشکل‌های مردم نهاد زیست محیطی بایستیم. توقع ما از این تشکل‌ها آن است که دانش بنیان باشند و با تکیه بر دانش به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست خواست در بحث‌های پایشی و نظارتی با این سازمان مشارکت کنند و افزود: تا کنون ۸۸ پروژه افتتاح کردیم که یکی از آنها پایش آنلاین تالاب‌ها بود.

همچنین نورالله مرادی معاون آموزشی و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد در گذشته به شکل غیر رسمی تشکیل شده است که در تمامی حوزه ها فعال و اثر گذار بوده اند. جامعه مدنی نیاز به نهادهای مدنی غیردولتی دارد که سمن ها یکی از شکل های آن است. با توجه به تحریم‌های ظالمانه یکی از اثرگذارترین گروه ها، سازمان‌های مردم نهاد بودند که همواره همیار و کمک کننده به دولت و مردم هستند . وظیفه اصلی و اساسی سمن‌ها، آگاه کردن و هشدار به مدیران و جامعه است و باید به وظیفه ذاتی خود به عنوان خودپالایی، خود ارزیابی و نظارت ایفای نقش کند.

به گفته مرادی در دولت سیزدهم مردمی سازی محیط زیست به کمک فعالان و گروه های جهادی است و بستر واقعی برای سمن‌ها فراهم شده است. طرح های اثر گذار در استان ها به مرحله اجرا رسیده است و به هیچ عنوان به دولتی سازی سمن ها اعتقاد نداریم. این دولت درخشان ترین دوره برای فعالیت سمن ها و فعالان محیط زیست خواهد بود که باید پای کار بیایند و مدیران را رصد و ترک فعل مسئولان را در این حوزه گوشزد کنند.

امروزه بیش از گذشته به مشارکت سمن ها برای حل مشکلات محیط زیست نیاز داریم و باید زیرساخت های لازم برای گسترش مشارکت های مردمی در این زمینه فراهم شود. توسعه فرهنگ زیست محیطی با استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد دیدگاهی کم هزینه ، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالاست و قطعا می تواند در رفع چالش های محیط زیست موثر واقع شود.

با توجه به گستردگی آسیب های اجتماعی و حجم خطرات و تهدیدات آنها باید از تمامی ظرفیت ها به ویژه توان سازمان های مردم نهاد برای مقابله با این آسیب ها استفاده کرد.

سمن ها در کاهش و رفع چالش های محیط زیست نقش موثر و انکار ناپذیری دارند و باید زمینه فعالیت بیشتر سازمان های مردم نهاد در جامعه فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز