رفتارهای تربیتی معلمان بر دانش آموزان اثر می گذارد؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۸ - ۱۳:۴۱:۲۲
کد خبر: ۱۴۲۸۸۶۱
رفتارهای تربیتی معلمان بر دانش آموزان اثر می گذارد؟
معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: اکید، خواهش و درخواست ما از همه معلمان، مربیان و تمامی فرهنگیان این است که خودشان مقید به اقامه نماز و مجموعه رفتارهای دقیق تربیتی باشند تا بیشترین اثر را روی دانش آموزان در مواجه مستقیم داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگیوزارت آموزش وپرورش درباره موضوع اقامه نماز در مدارس اظهار کرد: برای اقامه نماز تمهیدات نرم‌افزاری و سخت افزاری نیاز است که تمهیدات سخت افزاری آن مشخص است از جمله فراهم آوردن زمینه برگزاری نماز در مدارس، اماکن مختلف و مساجد. براین اساس اختصاص مکان‌هایی برای اقامه نماز در مدرسه‌هایی که نمازخانه ندارند، از جمله این تمهیدات است.

وی تاکید کرد: در نقشه ساخت مدارس توسط سازمان نوسازی مدارس حتما نمازخانه پیش بینی می شود و حضور امام جماعت و دیگر مقدمات از جمله تمهیدات سخت‌افزاری برای اقامه نماز است.

معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به اینکه پس از بازگشایی مجدد مدارس، برای تجهیز و آماده‌سازی اقداماتی صورت گرفته است، گفت: آموزش غیرحضوری لطمه‌های بزرگی را به بحث آموزش و تربیت دانش آموزان وارد کرداما دوباره برای تجهیز و آماده سازی نمازخانه ها همت شد و امروز نزدیک به ۶۰ هزار نماز خانه و یا مکان‌های چند منظوره که می‌توان در آنجا به اقامه نماز پرداخت در مدارس وجود دارد.

باقرزاده با اشاره به بحث تمهیدات نرم‌افزاری برای اقامه نماز در مدارس، عنوان کرد: در این بخش مجموعه اقدامات و زمینه‌سازی هایی باید انجام شود.

 مشکلات باعث نشود اولین جایی که بسته می‌شود، مدرسه باشد

وی افزود: اما تلاش می‌کنیم تا مشکلات باعث نشود اولین جایی که بسته می‌شود، مدرسه باشد. حضور دانش آموزان در مدرسه به جهت مشارکت، تعامل و فراهم آوردن زمینه‌ای برای جلوگیری از حضور دائم آن‌ها در فضای مجازی است. یکی از تمهیدات نرم‌افزاری نماز انجام این کار و ایجاد زمینه مقدمات ارتباط موثر است که آموزش و پرورش سعی کرده به سهم خود این تمهیدات را فراهم سازد.

دریافت پیام‌های تربیتی مستقیم از مربیان بیشترین اثرپذیری در دانش آموزان دارد

معاون پرورشی وفرهنگی بااشاره به تاثیر معلمان، مربیان و مجموعه کادر آموزشی بر دانش آموزان  بیان کرد: تاکید، خواهش و درخواست ما از همه معلمان، مربیان و تمامی فرهنگیان این است که خودشان مقید به اقامه نماز و مجموعه رفتارهای دقیق تربیتی باشند تا بیشترین اثر را روی دانش آموزان در مواجه مستقیم داشته باشند. باید آگاه بود که دانش‌آموزان در دریافت پیام‌های تربیتی مستقیم از مربیان بیشترین اثرپذیری را دارند.

باقرزاده در تشریح شیوه‌های وزارت آموزش و پرورش برای اقامه فریضه نماز در مدارس گفت: شیوه‌های مختلفی را در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم آن‌ها را پیاده کنیم از جمله مشارکت فعال دانش آموزان در طراحی واقعیت‌های نماز و مقدمات نماز یعنی در هر مدرسه‌ای کار به خود دانش آموزان سپرده شود. در هر مدرسه‌ای که این اتفاق رخ داده شاهد برگزاری باشکوه‌تر نماز جماعت نسبت به مدرسه‌ای بوده‌ایم که کار به دست دانش‌آموزان سپرده نشده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در شیفت صبح باید ۵ ساعت فعال باشند و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر برنامه‌ریزی‌ها انجام می شود، خاطرنشان کرد: به جهت اینکه افق برخی استان‌ها با شیفت صبح مدارس تلاقی ندارد و دیرتر است، ممکن است در شیفت صبح اقامه نماز وجود نداشته باشد و یا تطابق داشته باشد با زنگ خروج دانش آموزان از مدرسه اما در شیفت بعدازظهر عمده مدارس تلاش می‌کنند زنگ اول خود را با نماز آغاز کنند و پس از آن دانش آموزان به کلاس درس بروند.

وی افزود: به جهت اینکه نماز خروجی یک سری کارها و از جمله مقدمات است، باید روی آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه نماز متمرکز شویم. البته این آشنایی فقط به یک صورت نیست، دانش‌آموزان در مقاطع مختلف حضور دارند و باید بسته به هر مقطع تحصیلی و حتی بسته به جنسیت دانش‌آموزان اقدامات لازم صورت گیرد. در این خصوص باید از افرادی که تجربه لازم را دارند در طراحی و اجرای شیوه‌های جذب به نماز کمک بگیریم تا شاهد حضور دانش‌آموزان در فوق برنامه‌های مدرسه باشیم و یا حتی برخی برنامه و کتب درسی را در این زمینه داشته باشیم.

باقرزاده با اشاره به ثبت حضور ۴۷ هزار روحانی در مدارس، بیان کرد: تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر از این روحانیون با کمک مرکز تخصصی نماز که ذیل ستاد اقامه نماز کشور تعریف شده، تحت آموزش‌ شیوه‌های جذب دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند و ان‌شالله سایر روحانیون  و ائمه جماعات در این آموزش ها نیز شرکت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، عنوان کرد: در پیام مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به آشنایی نومعلمان و کسانی که قرار است برای ۳۰ سال معلم باشند با نماز شده بود، دانشگاه فرهنگیان نیز برنامه ویژه‌ای را در این خصوص تدارک دیده است.

باقرزاده ادامه داد: بر استفاده از اولیا برای نظارت بر نماز مدارس تاکید می‌کنیم، در هر مدرسه یک پدر و یا مادر نظارت را انجام دهند و به ما اطلاع دهند که آیا نماز خوب برگزار می‌شود یا خیر.

 انتهای پیام/

 

نظر شما