جلالی: عدد صنایع دستی در حال بزرگ شدن است/ صادرات ۲۲۴ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۱۴۰۱

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۰:۳۲:۴۷
کد خبر: ۱۴۸۲۷۰۸
جلالی: عدد صنایع دستی در حال بزرگ شدن است/ صادرات  ۲۲۴ میلیون دلاری صنایع دستی در سال ۱۴۰۱
معاون صنایع دستی گفت: عدد صنایع دستی در حال بزرگ شدن است و خوشحالم که صنایع دستی در کارآیی نظام اقتصادی در حال نقش آفرینی است.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری برنا، مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در نشست خبری که به مناسبت هفته صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: تمام تلاش من طی یک سال حضورم در این معاونت، اتصال صنایع دستی به ادبیات توسعه بوده است، امری فراموش شده که منجر می شد با رویکرد اقتصادی به این حوزه نگاه نشود.

وی افزود: تقارن هفته محیط زیست با روز جهانی صنایع دستی نشان از این دارد که این هنر می تواند منجر به بهبود اقلیم شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: ما از مدیریت هزینه به مدیریت درآمد عزیمت کردیم و برای این حوزه درآمد در نظر گرفتیم، عدد صنایع دستی در حال بزرگ شدن است و خوشحالم که صنایع دستی در کارآیی نظام اقتصادی در حال نقش آفرینی است.

وی ادامه داد: ما فقط صنایع دستی را نداریم بلکه هنرهای سنتی را هم داریم و این صنعت ریشه در هنرهای اصیل و سنتی ما دارد.

جلالی اظهار کرد: صنایع دستی تحریم نیست گرچه موانع تحریم برای ما وجود دارد مثل داشتن کیفیت محصول متناسب با استانداردهای جهانی یا موانعی که در حوزه خرید و فروش داریم.

جلالی از گردش مالی ۸۰۰ میلیارد دلاری صنایع دستی در جهان خبر داد و گفت: سهم ایران از این بازار ۳۲۲ میلیون دلار است.

‌جلالی درخصوص حوزه فرش نیز گفت: این مهم یک تصمیم بالا دستی نیاز دارد تا بتوانیم همگرایی ایجاد کنیم. اینکه بازرگانیاز وزارت صمت جدا شده امیدواریم بتوانیم مشکل فرش را حل کنیم.

وی ادامه داد: همچنین قرار است ۳ هزار شعبه اتکا غرفه‌های صنایع‌دستی داشته باشند. در قطر نیز قرار است مانند امارات هاب صادراتی داشته باشیم. عمان نیز به زودی به این هاب ها افزوده خواهد شد. اسپانیا در اروپا هاب صنایع‌دستی ایران خواهد بود‌. 

جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره اینکه آیا تاکنون معاونت صنایع دستی جلسه ای با کمیسیون صنایع مجلس داشته است، گفت: ما جلسات متعددی با کمیسیون صنایع داشته ایم و این کمیسیون عزمی جزم برای نگاه جدی به حوزه صنایع دستی دارد، همچنین با کمیسیون اقتصاد و کمیسیون فرهنگی هم جلساتی را برگزار کرده ایم.

 وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا درباره تعاملات فرهنگی در هفته صنایع دستی گفت: روز 22 خرداد روز صنایع دستی و تعاملات فرهنگی نامگذاری شده و ما در این روز تلاش داریم تا برای خروج این حوزه از انزوا، نشست هایی را با تشکل های خصوصی و غیر دولتی داشته باشیم.

معاون صنایع دستی تصریح کرد: بر این اساس بنا داریم تا این حوزه را از طریق سینما، موسیقی، رسانه و ... بهتر از قبل و با رویکردی اقتصادی معرفی کنیم.

در ادامه این نشست ویدا توحدی، معاون آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی در خصوص ثبت جهانی شهرهای جدید صنایع‌دستی ایران گفت: کاشان، دزفول، رشت و بحیری مورد بازدید ناظران شورای عالی صنایع دستی قرار گرفتند که هریک مشکلاتی داشتند، چراکه نگاه توسعه ای مد نظر است. در انتظار اعلام نتیجه نهایی هستیم و احتمال ثبت کاشان و دزفول خیلی زیاد است. برای دو شهر دیگر باید به برخی سئوالات که مطرح شده بود پاسخ داده شود. 

وی تصریح کرد: در هفته صنایع دستی نمایشگاه قابل توجه‌ای در باغ چهل‌ستون برگزار می‌شود و از آنجا برای روز بیست و دوم وارد استان اردبیل می‌شویم، اتصال شهر عنبران اردبیل به روستای عنبران محله در گیلان را داریم و به شهر گلیم می‌رویم و آنجا هم برنامه داریم.
مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: بحث آموزش روستاهای مرزی را آغاز کرده ایم، معاون صنایع دستی برای ۱۶ استان ابلاغ زده که همکاران ما در دور افتاده‌ترین روستاها آموزش صنایع دستی می‌دهند.

در ادامه این نشست فرزاد اوجانی، مدیرکل صادرات صنایع دستی با اشاره به راه اندازی هلدینگ صنایع‌دستی گفت: مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم پیشرفت در حوزه صادرات را شاهد باشیم. 

اوجانی درخصوص صادرات صنایع‌دستی گفت: صنایع دستی تحریم اقتصادی نیست اما موانع تحریم از نقل و انتقال پول گرفته تا حمل و نقل وجود دارد که درصدد رفع آن هستیم.

در ۱۴۰۱ حدود ۲۲۴ میلیون دلار صادرات رسمی داشتیم اما درخصوص میزان صادرات چمدانی مبنای درستی نداریم.

وی گفت: حتی به کشورهای آفریقایی صادرات داشتیم اما معرفی درستی در این خصوص صورت نگرفته. به کشورهای عراق، ترکیه، آلمان، امارات و آسیای میانه صادرات داریم که عمده صادرات در حوزه شیشه و آبگینه و زیورآلات و سفال و ... است

انتهای پیام/

نظر شما