تصویب شهریه کودکستان ها ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۱:۵۱:۲۴
کد خبر: ۱۴۸۲۸۰۷
تصویب شهریه کودکستان ها ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته
رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: کودکستان ها می توانند برای شهریه سالجاری ۴۰ درصد بیشتر از شهریه پایه سال گذشته مطالبه کنند و عملا شهریه سالجاری 40 درصد بیشتر از سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست خبری خدمات الکترونیکی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک" با حضور مجتبی همتی فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک امروز چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه برگزار شد. 

همتی فر رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در این نشست اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عضو جدید آموزش و پرورش است که در سال ۹۹ وارد شد در حالی که در سال ۱۳۹۲ برای تشکیل این سازمان تصویب شد و سپس  پس از هفت سال تاخیرتشکیل شد،در سال ۱۳۹۹ مقام معظم رهبری نشستی با مدیران آموزش و پرورش داشت به تربیت پیش از دبستان تاکید کردند که نقطه آغازی بود؛  شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود کرد و سازمان ملی تعلیم و تربیت اساس نامه این سازمان در ۷بهمن ماه سال  ۹۹ مصوب شد و تا پایان سال ۹۹ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل شد ، گستره این سازمان حدود هشت میلیون کودک است.

وی ادامه داد: مأموریت اول سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ساماندهی مراکز کودک بود و قرار بود در یکپارچه سازی مراکز با عنوان «کودکستان» ساماندهی صورت گیرد و این سازمان متولی آنها باشد. 

همتی فرد افزود: در این راستا بستر فعالیت شکل گرفت و نگاه تربیتی مورد تأکید قرار گرفت که تغییر دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها با نگاه تربیتی شکل گرفت و با همکاری مراکز دانشگاهی و تخصصی ورود کردیم و در کنار آن همگام با نگاه تحولی دولت و در بستر الکترونیک هم فعالیت کردیم. 

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به همکاری و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های ذی‌ربط، گفت: از جمله مأموریت‌های این سازمان توانمند‌سازی و تولی‌گری مراکز کودک، توانمندسازی والدین برای والدگری است و توجه به زیست‌بوم کودکی و هماهنگی برای تولید محصولات فاخر کودکان است. 

رییس سازمان تعلیم تربیت کودک عنوان کرد: فاز اول سامانه خدمات الکترونیکی سازمان بهره برداری شده است و برای اولین بار  پروژه تطبیق مجوز ها از طریق  سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تعلیم تربیت کودکستان انجام گرفت از ۲۶ هزار کودکستان مدارکشان بار گذاری و بررسی شده است، همچنین در گام سوم نیاز های و خدمات سازمان تعلیم و تربیت کودک به دنبال تسهیل گری در خدمات با همکاری سازمان ها انجام گیرد. 

همتی فرد با بیان اینکه هفت سال اول زندگی برای تربیت مهم است، خاطرنشان کرد: سازو کار هایی در زمینه فضا و محیط و محتوا کودکستان ها تنظیم شده اند. 

رئیس سازمان ملی تعلیم تربیت کودک خاطرنشان کرد:  ما متناسب با اساسنامه به کودکستان ها مجوز دهیم و بر عملکرد آنها نظارت می کنیم،در سه سال اول زندگی سازمان ما ماموریت توانمند سازی والدین را برعهده دارد زیارت که در این سه سال تربیت در خانواده و والدین شکل می گیرد.

وی  با توجه به اینکه ما با بحران جمعیت روبرو هستیم، بیان کرد:در ابتدا  با توجه به این شرایط ما باید به کیفیت نسل توجه کنیم ، همچنین باید در کمیت نسل اقداماتی انجام دهیم. 

همتی فرد با اشاره به تغییر ساعت شغلی گفت: برای مادر شاغل این تغییر ساعت باید خدماتی برای این مادران در نظر بگیریم و همچنین سازمان وظیفه دارد از لحاظ محصولات و کتاب دست مادران و مربیان را پر کند و بچه ها تا شش سالگی را آموزش دهیم.

وی ادامه داد: سازمان اولویت ها را همزمان با وظیفه خود پیش می برد و ما در ابتدا کودکستان ها ساماندهی کنیم که در این دوره ما در زمینه مجموعه اطلاعات از کودکستان ها نداشتیم و لی در حال حاضر برای اولین بار مجموعه داده از کودکستان ها داریم و گام دوم ما  توانمند سازی مربیان است که به رود برداشته می شود، همچنین رویداد یارستان کودکستان  دومین دوره این رویداد برگزارشده و هم اکنون محصولات در حال ارزیابی است.

همتی فرد عنوان کرد:  تا سال ۹۸، یک اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی در بخش پیش‌دبستانی وجود داشت و در سازمان بهزیستی هم ۱۴ هزار مهدکودک تحت پوشش بود که نیمی مهدروستا بود و ردیف ۴۰ میلیارد تومانی بودجه داشت اما در سال اول فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که البته بودجه پیش دبستانی ۷۰ میلیارد تومان بود.

وی اضافه کرد: بودجه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۹ میلیارد تومان رسیده است و بودجه‌ای که در بهزیستی بود، تجمیع نشد وگرنه باید بودجه سازمان ۴۰۰ میلیارد تومان شده بود.

وی درباره ساختار استانی گفت: وقتی سازمان تشکیل می شود، نیازمند بدنه است، در حال حاضر ۲۶ هزارو ۸۰۰ مرکز کودکستان در سامانه پرونده تشکیل داده اند و در سال های گذشته حدود ۴۰ هزار مرکز در کشور فعال بوده و این مراکز در مناطق محروم فعال بوده اما به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند و امیدوار هستیم تا به حدود ۳۰ هزار مرکز کودکستان تا مهر ماه مجوز دهیم. 

همتی فرد  درباره ساختار سازمانی تعلیم و تربیت کودک در کشور، ادامه داد: قرار بود  در استان‌ها در ادارات کل با ظرفیت موجود باشد و توسعه ساختار نباشد که البته ما مخالفیم اما با هماهنگی وزیر وقت، ساختار موقتی در اداره ابتدایی ایجاد شده است و معین فعالیت ما هست و امیدواریم با همکاری سازمان اداری و استخدامی و تجمیع پست‌هایی که در گذشته بود بتوانیم در سال تحصیلی جدید با ساختار جدید کار کنیم. 

وی درباره تفکیک جنسیتی در کودکستان ها تصریح کرد: آموزش ها ی جنسیتی هم در آموزه های دینی و عرفی جامعه به آن تاکید شده است و در همان حدود هایی که در زندگی با پدر و برادران در خانواده ها رعایت می شود، در کودکستان ها هم رعایت می شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اعلام کرد: در سامانه سازمان ۲۶هزار و ۸۰۰ مر کز کودکستان داریم و  اعلام وضعیت کردند، این مجوز ها در دو  مرحله انجام گیرد که در مرحله اول برای تاسیس کودکستان ها است که براساس راهبردها داده می شود، در مرحله دوم پس از تأسیس است که میزان خدمات ، دخترانه ، پسرانه بودن یا مختلط بودن مرکز مشخص می شود. 

همتی فرد با اشاره به اینکه قبل از این  سابقه با چالش های مثل نیروی انسانی، شهریه و خدمات روبرو بوده است، تصریح کرد: ما باید در بخش دوم مهدکودک ها به عنوان پیش از دبستان تمرکز داشته باشیم و بخشی از آن اقدامات و مواردی که باید به کودک آموزش داده و بخشی هم توقع خانواده است و متناسب با نیاز های محیط ۴۰ درصد شهریه به اجاره محیط و مکان تعلق می گیرد و ۳۰ درصد از آن هم نیروی انسانی و مهد کودک ها به  حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد شهریه تسلطی ندارد.

وی گفت: کودکستان ها می توانند برای شهریه سالجاری ۴۰ درصد از شهریه پایه سال گذشته بیشتر مطالبه کنند و عملا شهریه سالجاری 40 درصد بیشتر از سال گذشته است. 

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت عنوان کرد:  از ۱۶ خرداد تا ۲۵ خرداد ماه سامانه برای تطبیق مجوزها کودکستان ها  دوباره باز می شود و دیگر تمدید نمی شود و اگر مرکزی مدارک خود را تطبیق نکنند به این معنا است که دیگر فعال نیستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز