رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با برنا مطرح کرد ،

چمران: طرح ترافیک جدید تنها جنبه درآمد زایی دارد / ضرورت ها قربانی توانایی مالی افراد شده است

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۵:۰۱:۱۶
کد خبر: ۶۷۱۹۸۳
چمران: طرح ترافیک جدید تنها جنبه درآمد زایی دارد / ضرورت ها قربانی توانایی مالی افراد شده است
رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: اولویت ورود به محدوده طرح ترافیک با مشاغل سخت مثل رسانه ها و پزشکان است نه اینکه هر کسی پول داشت بتواند وارد منطقه ممنوعه شهر شود ، نمی شود که اصل ضرورت، قربانی پول و توانایی مالی افراد شود.

 مهدی چمران، رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، در خصوص تصویب طرح جدید ترافیک، گفت: مسئولان شهری عنوان کردند که برروی  این طرح بررسی های کارشناسی انجام داده اند، اما من از این بررسی ها اطلاعی ندارم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال ها قبل  همین  طرح در شورای شهر مطرح شده بود، عنوان کرد: در آن زمان باور بر این بود که این  طرح نیاز مبرم به بحث  مطالعاتی دارد به همین منظور در آن مقطع  حتی اجازه نیافت  به صحن شورا بیاید ، قرار بود مطالعات بیشتری روی آن صورت گیرد تا نتیجه بهتری از آن بگیریم که به نظر مطالعات تکمیلی حاصل نشد .

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اصل مساله طرح ترافیک را بازدارندگی  رانندگان به محدوده های شلوغ  و پر تردد شهر به منظور کاهش ترافیک و آلودگی هوا دانست و تاکید کرد که خودروهایی که ضرورت ورود به منظقه طرح ترافیک را دارند باید اجازه ورودبیابند و گفت :   طرح  ترافیک به این منظور ایجاد شده است که  خودروی کمتری تردد کند ولی با این طرح به این نیت نخواهیم رسید.
بحث این است که چه خودروهایی ضرورت ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند و آنقدر هم ترددها بی حساب و کتاب نباشد که هرکسی وارد شود. در طرحی که هنوز هم در حال اجرا  است عبور و مرورها بر مبنای یک برنامه ریزی در سیستم های رایانه ای بوده که تشخیص داده می شود چه افرادی وارد طرح شوند و   اولویت ورود به محدوده طرح ترافیک  با مشاغل سخت مثل رسانه ها  و پزشکان است  نه اینکه هر کسی پول داشت  بتواند وارد منطقه ممنوعه شهر شود ، نمی شود که اصل ضرورت، قربانی پول و توانایی مالی افراد شود.


وی در پاسخ به این سوال که نمونه اجرای  طرح جدید ترافیک در کشورهای دیگر موفق بوده است یا خیر گفت:  هم نمونه اجرایی موفق داریم و هم ناموفق ولی اصولا ما باید با شرایط بومی و شهری خودمان قیاس کنیم و تنها نگاهی به تجربه های دیگر کشورها داشته باشیم . بحثی که الان بر آن تاکید می شود این است که طرح ترافیک تنها بر مبنی پرداخت پول نباشد  تا هر کسی بیشتر پول دارد بیشتر هم اجازه ورود به منطقه ممنوعه شهر را داشته باشد.   اگر اخذ عوارض بر مبنای درآمدزایی باشد  همین زاویه طرح نادرست است زیرا ممکن است یک جمعیتی پول بیشتری پرداخت کنند و وارد طرح شوند که آلودگی هوا در چنین شرایطی بیشتر می شود. البته می‌توانند ضوابطی بگذارند تا در روزهای آلوده، ورود به طرح ممنوع شود اما همه این ها باید بر مبنای ضرورت صورت گیرد، نه بر مبنای پرداخت پول. به نظر تنها هدف  اجرای این طرح درآمدزایی است و   کاهش آلودگی هوا و ترافیک مد نظر اصلی نیست .

چمران در پاسخ به   اینکه به نظر دیگر طرح ترافیک پاسخ گوی مناسبی برای از بین بردن ترافیک و آلودگی هوا تهران نیست و باید به فکر راه های نوین تر باشیم  گفت: به نظر هنوز این طرح جوابگو است به شرط اینکه   وسایل حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم و واگن تهیه کنیم. برای اجرای مثمرثمر طرح ترافیک باید مانع از ورود وسایل شخصی و تک سرنشین شد ، باید این خودروها را از طریق دوربین های مخصوص کنترل کرد. در غیر این صورت تنها سبب درآمدزایی و افزایش آلودگی هوای تهران می شود.

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در خاتمه با اشاره به اینکه یکی از رسانه ها از جانب من گفته بود که این اقدام و اجرای طرح جدید ترافیک خیانت است، تاکید کرد: من هیچگاه بحث خیانت را مطرح نکردم و در ادبیات من از چنین جملاتی استفاده نمی شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز