با انتشار گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ مطرح شد؛

تهران فروخته شده بود!/ از فروش مجتمع های ایستگاهی هفت تیر، صدر و استاد معین تا واگذاری زمین و تخفیفات میلیاردی+ سند

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۵:۱۵:۲۲
کد خبر: ۸۷۵۱۷۴
تهران فروخته شده بود!/ از فروش مجتمع های ایستگاهی هفت تیر، صدر و استاد معین تا واگذاری زمین و تخفیفات میلیاردی+ سند
گزارش حسابرسی تلفیقی سال 93 در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و در پی بررسی این گزارش به برخی تخلفات به آن سال ها بر می خوریم که در این گزارش عنوان شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صبح دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران بهرام همتی، گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ شهرداری تهران را قرائت کرد و در پی آن، گزارش مذکور به خبرنگاران واگذار شد. آن چه در این گزارش به چشم می‌خورد تهاترات و واگذاری‌هایی است که گاهی بر اساس روابط و دستورات بوده و به عقیده حسابرس این گزارشات دارای تخلفاتی است.

با این حال تاکنون هیچ مرجع قضایی و حقوقی به ابهاماتی که برای مردم ایجاد شده پاسخ نداده و هر روزه این ابهامات افزایش پیدا می‌کند. با این روش که در پیش گرفته شده است این تصور اشتباه در جامعه ایجاد می شود که هر کسی می تواند برداشت کند اما کاشته نمی شود.

برخی از امتیازات را شهرداری تهران در سال 93 به برخی نهادها، خیریه‌ها و بانک‌ها ارائه کرده به شرح ذیل است و بزرگترین سوال این است که این امتیازات چرا به برخی نهاد ها و موسسات ارائه شده است:

 صدور پروانه 5112 واحد مسکونی به قوه قضائیه و شورای نگهبان بدون اخذ عوارض

مقرر شد ۱۴ هکتار از اراضی شمال بزرگراه شهید خرازی توسط شهرداری تهران به تعاونی مسکن ۱۱ گانه قوه قضائیه و شورای نگهبان با قابلیت صدور پروانه ساختمانی جهت ۵۱۱۲ واحد مسکونی با مساحت ۱۱۰ متر مربع بدون اخذ عوارض واگذار شود در این ارتباط مبلغ دو میلیارد و دویست و نود و هفت ریال طلب از قوه قضاییه شناسایی شده که تاکنون وصول نشده همچنین در خصوص معاوضه مزبور گزارش توجیه اقتصادی ارائه نگردیده است قابل ذکر است که واگذار شده در حساب های شهرداری ثبت نبوده است.

تخلف در سازمان بهشت زهرا

بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران کرد تعیین گردیده است اما به موجب بررسی‌های به عمل آمده مطابق با رویه سال‌های قبل، بهای قبور واگذار و مسترد شده و میزان تخفیفات اعطا شده به مراجعین متفاوت و غالباً بر حسب تشخیص مدیران و توافق با متقاضی بوده و مصوبات شورای شهر به طور کامل رعایت نشده است.

واگذاری املاک به اشخاص ثالث

 تعداد ۱۴۷ باب ساختمان‌های مناطق در اختیار اشخاص ثالث می‌باشد که مستندات مربوط به اجرای آنها مشاهده نشده است همچنین بخش از ساختمان‌های اداری تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر بدون عقد قرار داد در اختیار بانک شهر را گرفته و اجاره ای نیز در حساب‌ها ثبت نشده است.

فروش مجتمع ایستگاهی هفت تیر به بانک دی

طی سال ۹۳ مجتمع ایستگاهی هفت تیر شامل ۶ پلاک ثبتی به مبلغ 1.580 میلیارد  ریال از طریق انجام کارشناسی رسمی انفرادی به  بانک دی فروخته شده و منجر به ایجاد ۸۷۸ میلیارد ریال سود شده است صرف نظر از عدم ارائه مستنداتی مبنی بر کشف قیمت واقعی از طریق مزایده کارشناسی هیات‌های سه یا پنج نفره و نیز عدم بیان جزئیات نحوه قیمت‌گذاری تفکیکی در کارشناسی انفرادی ارائه شده ذکر است قیمت 2 ملک از 9 پلاک ثبتی در کارشناسات مزبور بیان نشده و لذا در قراردادها و اسناد حسابداری صادره نیز شناسایی و اعمال ثبت نشده است.

فروش مجتمع های ایستگاهی صدر و استاد معین به بانک دی،  سینما الوند  و شرکت آهاب

طی سال جاری و سال‌های قبل شرکت مترو اقدام به فروش تعدادی از مجتمع‌های ایستگاهی شامل ده‌ها هزار مترمربع عرصه و پروانه ساختمانی تجاری و اداری به بانک دی،  سینما الوند و شرکت آهاب نموده است مستندات رعایت تشریفات قانونی و واگذاری به ارزش منصفانه ارائه نگردیده است همچنین مجتمع ایستگاهی صدر و استاد معین در سال‌های قبل به فروش رفته و به عملکرد سود و زیان جاری منظور شد به دلیل عدم دسترسی و مدارک مورد نیاز تعیین تعداد لازم از بابت موارد ذکر شده برای موسسه امکان‌پذیر نشده است.

واگذاری زمین به بنیاد تعاون سپاه

طی سال مالی مورد گزارش شهرداری منطقه ۲۰ اقدام به شناسایی مبلغ ۱۳۲ میلیارد ریال بابت بخشی از درآمد واگذاری زمین به پلاک ثبتی ۴۴۰ به بنیاد تعاون سپاه کرده است مبلغ فروش ۱۳۴ میلیارد ریال است و به دلیل نبود مستند لازم نحوه تسویه و چگونگی تحویل مورد معامله و سایر تعهدات خریدار و فروشنده این موسسه توانسته اطمینان از صحت رویداد مالی انجام شده به دست آورد.

اجاره ارزان قیمت  آپارتمان به پرسنل شهرداری

طی سال مورد گزارش پلاک ثبتی مربوط به آپارتمان ۱۸۶ متری در خیابان توانیر  در محدوده شهرداری منطقه دو به صورت اجاره به یک نفر پرسنل شهرداری تهران واگذار شده است به نظر این موسسه  در این خصوص صرفه و صلاح شهرداری تهران رعایت نشده است.

طلب بهشت زهرا از حرم مطهر امام (ره)

طلب سازمان بهشت زهرا از شهرداری حرم مطهر امام (ره) به مبلغ ۹۳ میلیاردی را بر خلاف استانداردهای حسابداری به حساب سود و زیان انباشته منظور شده است این تعدیلات لازم بر روی صورت های مالی به دلیل عدم دسترسی به مدارک و مستندات لازم برای موسسه میسر نبوده است.

۸ چک برگشتی بنیاد تعاون ناجا بابت سه پروژه

در رابطه با مطالبات شهرداری از بنیاد تعاون ناجا جمعا مبلغ ۱۵۲۴ میلیارد ریال احصا شده اما این نکات قابل توجه است که تعداد هشت فقره چک برگشتی بابت مجوز تغییر کاربری و افزایش تراکم بابت پروژه‌های «یاس»، «هنگام» و «باغ آسمان» جمعا به مبلغ ۱۴۲۰ میلیارد ریال تاکنون به حیطه وصول درنیامده است. همچنین مانده طلب از بنیاد بابت فروش سه قطعه زمین پروژه «آهو» به مبلغ ۱۰۴ میلیارد ریال که بعد از انتقال مالکیت زمین‌ها تسویه باید می‌شد که به علت عدم انتقال مالکیت زمین‌ها وضعیت مشخص نیست. با توجه به این توضیحات باید بگویم قابلیت وصول مطالبات از بنیاد تعاون ناجا به مبلغ ۱۵۲۴ میلیارد ریال مشخص است.

پرداخت ۳۸۸۲ میلیارد ریال برای شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و پاداش

در سال ۹۳ و سال‌های گذشته جهت شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، پاداش و مزایده جمعا مبلغ ۳۸۸۲ میلیارد ریال پرداخت شده و تحت سرفصل حساب‌های دریافتنی غیرعملیاتی منظور و مبلغ ۷۶ میلیارد ریال به حساب هزینه‌ منظور شده است که در این ارتباط مجوزهای لازم، رسید دریافت وجه مدیران و کارکنان مشاهده نشده است.

تهاتر طلب شهرداری با فایناس بزرگراه صدر

 براساس بررسی‌های به عمل آمده طی سال های ۹۰ و ۹۱ بابت دو فقره پروانه تخریب و ساخت ملک پلاک ثبتی مشخص متعلق به شرکت "اس سی تی بانکرز کیش" مبلغ ۲۲۸۵ میلیارد ریال عوارض محاسبه که با اعمال مبلغ ۳۸۳ میلیارد ریال جایزه خوش حسابی و مبلغ ۸ میلیارد ریال بابت استرداد عوارض، خالص طلب از شرکت مذکور مبلغ ۱۸۹۶ میلیارد ریال است که تا پایان سال ۹۳ مبلغ ۱۸۰۹ میلیارد ریال از طلب مزبور با بدهی شهرداری به آن شرکت ناشی از فایناس‌های انجام شده برای پروژه بزرگ طبقاتی صدر، تهاتر شده است اما مانده طلب شهرداری از شرکت مذکور بابت عوارض تسویه نشده است و هزینه‌های پایدار سازی گودبرداری  غیر اصولی شرکت مزبور نیز توسط شهرداری انجام شده جمعا به مبلغ ۱۴۱ میلیارد ریال تاکنون تسویه نشده و قابلیت بازیافت آن هم برای موسسه حسابرسی معرض نشده است.

 موجودی اراضی قابل واگذاری واحد اصلی به مبلغ ۶۰۰۱ میلیارد ریال شامل مبلغ ۵۰۴۹ میلیارد ریال اراضی تملک شده شهرداری منطقه ۲۲ در سال های گذشته و سال جاری (۹۳) است  که شهرداری منطقه فاقد سیستم مدون بهای تمام شده اراضی و اطلاعات تکمیلی شامل کد اموال، شماره پلاک ثبتی ، بهای تمام شده هر قطعه ، محل استقرار و متراژ هر قطعه جهت مشاهده و اطمینان از صحت وجود و کنترل بر آنها است و از طرفی مبالغ فوق در راستای تملک املاک معارض سطح منطقه و بلاخص طرح پروژه دریاچه خلیج فارس بوده که نقشه تفضیلی پروژه به تفکیک پلاک ثبتی، قطعات تملک شده واستفاده از آنها در طرح تکمیل شده تهیه وارائه نشده است به همین دلیل تعیین آثار مالی ناشی از تفکیک و تخصیص املاک به طرح‌های عمومی و مازاد زمین‌های قابل فروش، امکان پذیر نبوده است.

 مبلغ ۳۵۱۷ میلیارد ریال تحت عنوان خرید املاک بابت علی‌الحساب پرداختی به صاحبان املاک معارض که ملک‌ آنها توسط شهرداری تصرف شده ، پرداخت شده است اما به دلیل آنکه اسناد مالکیتی آنها به نام شهرداری منتقل نشده به هزینه قطعی نیز منظور نشده است و براساس استاندارهای حسابرسی، هزینه‌های مزبور تحقق یافته محسوب می‌شود. همچنین بخشی از سرفصل پیش پرداخت‌ها به مبلغ ۵۵۷ میلیارد ریال مربوط به شهرداری منطقه ۱۲ به صورت تکراری و دو بار در حساب‌ها شناسایی شده است.

از کمک ۶۰۰ میلیاردی تا تخفیف ۱۶ میلیاردی شهرداری به یک خیریه

در ارتباط با فعالیت‌های موسسه خیریه امام رضا (ع) در حوزه شهرداری منطقه ۲ نیز چند نکته قابل ذکر است، طی سال‌ مورد رسیدگی  و سال‌های ۹۱ و۹۴ جمعا مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال به صورت نقدی تحت عنوان کمک به آن موسسه پرداخت شده است که ارتباط پرداخت‌ها با موضوع فعالیت شهردار ی  و ضرورت انجام این کمک برای حسابرس مشخص نیست.

 در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع (که بخشی از پلاک ثبتی موضوع ساخت ساختمان اداری مجاور بیمارستان) به همراه ۴۰۰۰ متر مربع زیر بنای ۶۰ درصد تکمیل و به مبلغ ۲۹ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌ها به موسسه مذکور واگذار شده که در این خصوص گزارش کارشناسی رسمی برای اثبات منصفانه  بودن واگذاری ها به این موسسه ارائه نشده است.

در سال ۹۰ یک قطعه زمین به مساحت ۹۱۳ هزار و ۶۹ متر مربع  که بخشی از پلاک ثبتی موضوع ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی است جمعا به مبلغ ۹۵ میلیارد ریال توسط سازمان سرمایه گذاری و مشارکت ها به این موسسه خیریه واگذار و  در این خصوص مبلغ ۱۶ میلیارد ریال نیز تخفیف به وی اعطا شده که در این خصوص مجوز تخفیفات و گزارش کارشناس رسمی جهت اثبات متعارف بودن واگذاری‌ها به این موسسه ارائه نشده است و از طرفی پروانه صادره و نحوه محاسبه مربوطه نیز ارائه نشده است.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

19

18

20

21

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز