دستور استاندار خراسان رضوی مبنی بر توقف عملیات در باغ تاریخی امین اسلامی

۱۴۰۱/۰۹/۲۲ - ۱۲:۲۶:۲۳
کد خبر: ۱۴۱۰۴۴۶
دستور استاندار خراسان رضوی مبنی بر توقف عملیات در باغ تاریخی امین اسلامی
سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: استاندار دستور توقف عملیات اجرایی در عرصه باغ تاریخی امین اسلامی نیشابور را با صدور نامه‌ای خطاب به شهرداری نیشابور صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، احسان زهره وندی افزود: استاندار در این نامه خطاب به شهردار دستور توقف تردد هرگونه وسایل نقلیه از عرصه اثر به قید فوریت را داده است.

باغ امین اسلامی نیشابور اثری تاریخی و فاخر در این شهرستان است که در تاریخ ۱۳۸۰.۱۲.۱۹به شماره ۴۸۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما هفته گذشته شهرداری نیشابور بخشی از عرصه تاریخی آن را به خیابان تبدیل کرد.

وی با بیان این‌که شهرداری نیشابور برابر قانون مکلف به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی است ادامه داد: براساس ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها اگر در موقع طرح و اجرای برنامه‌های مربوط به توسعه معابر و تامین احتیاجات شهری مندرج در ماده ۹۶ الحاقی این قانون به آثار باستانی برخورد شود شهرداری مکلف است موافقت میراث‌ فرهنگی را جلب کند بنابراین شهرداری نیشابور مکلف به استعلام از میراث‌ فرهنگی بوده است.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: در آیین‌نامه حفاظت از میراث‌ فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۸۱ شورای امنیت کشور نیز بر لزوم استعلام شهرداری ها از میراث‌ فرهنگی قبل از شروع هرگونه عملیاتی در مناطق مشمول ضوابط حفاظتی تاکید شده است که متاسفانه شهرداری نیشابور هیچ‌گونه استعلامی قبل از تبدیل عرصه اثر تاریخی ملی یاد شده نداشته است.

زهره وندی با اشاره با اشاره به ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) گفت: براساس این بند از قانون هرکس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثارفرهنگی - تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نماید که سبب تزلزل بنیان آنها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای یاد شده خرابی یا لطمه وارد آید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است یا تزئینات، ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: در راستای حفاظت از میراث‌ فرهنگی و این اثر تاریخی نیشابور طرح دعوی و پیگیری های حقوقی از طریق واحد حقوقی اداره کل انجام شده است.

زهره وندی با اشاره به بخشنامه مصوب سال ۱۳۸۲ هیات وزیران ابلاغی به تمامی سازمان‌ها، موسسات، نهادها و استانداران سراسر کشور اظهار کرد: براساس این بخشنامه به منظور حفاظت از میراث‌فرهنگی کشور و پرهیز از تاخیر از طرح‌های عمرانی و بروز اختلاف و پیگیری قضایی به لحاظ قوانین، همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی ضوابط حفاظتی آثار تاریخی موجود، اجرای طرح را از میراث‌فرهنگی استعلام و براساس آن اقدام کنند.

وی ادامه داد: از تمام مراجع ذیصلاح از جمله اداره‌کل راه و شهرسازی استان و فرمانداری شهرستان نیشابور درخواست می شود برای جلوگیری از این تخلف از قانون مداخله و همراهی کنند.

سرپرست معاونت میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با بیان این که آثار ملی، ثروت فرهنگی همه مردم ایران است افزود: باغ امین اسلامی نیشابور نیز یک ثروت فرهنگی ملی است که متعلق به مردم ایران به خصوص نیشابور است و نمی‌تواند تحت تاثیر تصمیم‌های شخصی قرار گیرد.

زهره وندی افزود: نیشابور ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران دارد و با وجود پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی این شهر کهن، حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی آن باید با حساسیت ویژه‌ای دنبال شود.

وی تاکید کرد: آثار تاریخی و فرهنگی بخشی از زیربنای هویت ملی هر کشور محسوب می‌شود و نقش بسیار تاثیرگذاری در توسعه پایدار و رونق اقتصادی و فرهنگی دارد لذا برخورد سهل انگارانه و خارج از ضوابط و قوانین با آثار تاریخی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

باغ امین اسلامی در گذشته متعلق به مرحوم ابوالحسن امین الاسلامی بوده و پس از واگذاری آن به شهرداری نیشابور بخشی از آن نیز به واحدهای تجاری و صنفی تبدیل شده است اما عمارت قدیمی مرکز باغ با زیربنای تقریبی هزار و ۲۰۰ مترمربع در ۲ طبقه ساخته شده و فضاهایی نظیر سالن مرکزی، اتاق‌ها، پیشخوان ستون‌دار و سردابه در آن دیده می‌شود. هم‌‍‌اینک این باغ و عمارت تاریخی آن در خیابان امام خمینی و در مجاورت باغ ملی نیشابور قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز