خرید تضمینی برنج پرمحصول مازندران توسط دولت آغاز شد

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ - ۱۱:۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۴۱۱۸۸۳
خرید تضمینی برنج پرمحصول مازندران توسط دولت آغاز شد
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از آغاز خرید تضمینی برنج پرمحصول کشاورزان این استان با همکاری دولت خبر داد. ‎

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از مازندران ، حسن عنایتی با اشاره به افزایش میزان تولید محصول در سال زراعی جاری، افزود: در راستای حمایت از تولید داخلی، با پیگیری استاندار مازندران، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و وزیر جهاد کشاورزی، مازندران برنج مصرفی دستگاه های دولتی، ارگان ها و بیمارستان ها را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا با همکاری سازمان اتکا و سازمان تعاون روستایی استان مقدمات خرید ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول از نوع ندا و شیرودی در مازندران آغاز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: اکنون هفت مرکز در شهرهای آمل، بابل، ساری، قائمشهر، میاندرود، بهشهر و نکا کار خرید برنج پرمحصول مازندران را بر عهده دارند و بنا داریم چهار مرکز دیگر را نیز در استان راه اندازی کنیم تا کار خرید با سرعت بیشتری انجام شود.

عنایتی، قیمت هر کیلوگرم برنج ندا و شیرودی با هشت تا ۱۰ درصد شکستی را به ترتیب ۳۳ هزار تومان و ۴۱ هزار و ۸۰۰ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نحوه پرداخت نیز به صورت نقدی خواهد بود و ظرف مدت ۱۵ روز کاری، پول کشاورزانی که محصولات خود را به مراکز خرید تحویل داده اند به حسابشان واریز خواهد شد.

وی پیش بینی کرد امسال بیش از ۵۰ هزار تن برنج پرمحصول و مازاد بر نیاز مصرف، از کشاورزان مازندرانی خریداری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ابراز امیدواری کرد تمامی مراکز پرمصرف بتوانند برنج مصرفی و مورد نیاز خود را از کشاورزان استان تامین کنند و این روند در سال زراعی جدید نیز تداوم داشته باشد.

استاندار مازندران ۱۹ آذرماه با اظهار این که امسال شالیکاران استان به دلیل واردات برنج در راستای سیاست تنظیم بازار اندکی اذیت شدند که پیرامون این مهم گلایه مند هستیم، گفت: در حمایت از کشاورزان استان، خریداری ۵۰ هزارتن برنج تولیدی کشاورزان در دستور کار دولت قرار گرفت.

سیدمحمود حسینی پور افزود: حسب فرمایشات رهبر معظم انقلاب تا جایی که محصولات داخلی جهت عرضه وجود دارد محصولات خارجی نباید وارد بازار شود.

وی ادامه داد :به رغم اینکه برنج کاران مازندرانی تولیدات خود را امسال افزایش دادند این مسئله باعث شد مقداری در فروش محصولات برنج دچار مشکل شوند که دولت برای جبران این موضوع در مرحله اول تا سقف ۵۰ هزار تن برنج کشاورزان مازندرانی را خریداری کند که طی روزهای آینده عملی می شود .

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در راستای حمایت از برنج مازندران که مشتریان خاصی در کشورهای اطراف داریم، محدودیت تعرفه صادراتی برنج را حذف کردیم تا شاهد ممنوعیت صادرات این محصول نباشیم تا صادرکنندگان مازندرانی؛ برنج مازندران را با روش های نوین بسته بندی به کشورهای مختلف صادر کنند.

ارقام پرمحصولی مانند " شیرودی " و " فجر" در این استان ها بنا بر شرایط مختلف آب دهی رودخانه‌ها، ذخیره آب پشت سدها و آ ببندان ها و مکانیزاسیون و آفات و از همه مهم تر بازار فروش بین ۳۰ هزار تا ۹۵ هزار هکتار در ۲ دهه اخیر در نوسان بوده است.

به عبارتی سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در این استان ها همواره کمتر از ۲۰ درصد از زمین های شالیزاری در شمال بوده است.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برداشت شد و همچنین کشاورزان با استقبال امسال ۱۰۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت دوم بردند که به طور متوسط درهر هکتار از شایزاری کهی کشت دوم ۲ تا سه تن شلتوک برداشت شده است. طبق آمار رسمی امسال حدود ۵۷ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاء مجدد و ۴۸ هزار هکتار به روش رتون زیر کشت رفته است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز