در ایام نوروز از « گرداب سنگی» خرم آباد دیدن کنید

۱۴۰۲/۰۱/۰۲ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۸۱۴
در  ایام نوروز از « گرداب سنگی» خرم آباد دیدن کنید
گرداب سنگی در غرب شهر خرم آباد از جاذبه های مهم گردشگری در لرستان است که با سفر به مرکز این استان می توان از آن بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان؛ در غرب شهر خرم آباد درکنار میدان تختی بنایی مدور متشکل از یک دیواره عظیم سنگی که بصورت مدور دور تا دور چشمه ای فصلی احداث گردیده است که در زبان لری به «گرداو بردینه »معروف است .

قطر این بنا ۱۸ متر با محیط ۲۵۶ متر مربع با پهنای ۳ متر و بلندی  آن تا کف چشمه ۱۰متر است . این بنا دارای دریچه ای به ابعاد ۹۰×۱۶۰ برای هدایت آب آشامیدنی و توزیع آن در سطح شهرشاپورخواست ، مشروب نمودن اراضی و بهره برداری از آسیابهای آبی بوده است.

مواد و مصالح آن از سنگهای  لاشه همراه ملات ساروج ( آهک و گچ و . . . ) می باشد که در ساختمان پل شکسته وخرابه های شهر شاپورخواست مشاهده شده است.

قدمت گرداب سنگی به دوره ساسانی برمی گردد.

چشمه ی فصلی این گرداب از اواسط زمستان تا اواسط تابستان آب فراوانی دارد و در دیگر زمان های سال آب آن کمتر می شود. این چشمه در هر ثانیه ۱۷۰ لیتر آب می دهد که مقدار آن به خصوص در فصل بهار زیادتر می شود. 

این بنا که از جاذبه های شاخص گردشگری خرم آباد محسوب می شود   به شماره ۱۲۷۴ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

برای بازدید از این بنای تاریخی که قدمت آن به بیش از هزار سال قبل برمی گردد باید به قسمت شمال غربی شهر و میان بافت قدیمی بروید بنا درست در نزدیکی خیابان هفده شهریور و پایین تر از میدان تختی قرار گرفته است.

اگر به خرم آباد سفر می کنید می توانید با بازدید از این جاذبه مهم گردشگری به ذهن خلاق ایرانیان قدیم و چگونگی بهره برداری بهینه  از منابع آبی در دوران باستان،  پی ببرید. 

انتهای پیام 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز