سد لفور نگین زیبایی استان مازندران

۱۴۰۲/۰۱/۰۶ - ۱۳:۳۱:۲۷
کد خبر: ۱۴۵۲۹۷۶
سد لفور نگین زیبایی استان مازندران
سد لفور که از جاهای دیدنی استان مازندران است، در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» نیز می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از مازندران ، در نزدیکی شهرستان شیرگاه مازندران، منطقه‌ بسیار خوش آب‌وهوا و سرسبزی به نام «لفور» واقع شده است که بسیاری آن را به‌خاطر «سد لفور» می‌شناسند. این سد که نام رسمی آن، «سد صالحی مازندرانی» است، از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌آید و در استان مازندران و در شهرستان سوادکوه شمالی در بخش لفور قرار دارد

استان مازندران از لحاظ آب‌وهوایی و پوشش گیاهی و همچنین تجمع گونه‌های جانوری، یکی از مناطق بی‌نظیر ایران است که در کنار تمام زیبایی‌های آن، سد بزرگ و کم‌نظیر لفور خودنمایی می‌کند. این سد در دل جنگل‌های وسیع این منطقه قرار دارد و نقشی حیاتی برای مردم و محیط‌زیست ایفا می‌کند.

ساختار طبیعی سد و استفاده از سنگ‌ریزه در ساخت آن باعث شده است که با کمترین آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی، بیشترین خدمت را به مردم این منطقه برساند و یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شرب مردم این منطقه و شهرهای اطراف آن باشد.

لفور

سد لفور کجاست؟

سد لفور که از جاهای دیدنی استان مازندران است، در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» نیز می‌شناسند.

اگر از سمت جاده‌ فیروزکوه قصد سفر به سد لفور را دارید، باید بعد از گذشتن از شهر‌های پل سفید، زیر‌آب و شیرگاه، مسیر خود را به‌سمت جاده شیرگاه-بابل‌کنار تغییر دهید که از مناطق کلیج خیل و اسلام آباد عبور می‌کند. جاده‌ هراز شما را به‌ترتیب به شهر‌های آمل و بابل راهنمایی می‌کند.

در شهر بابل باید به‌دنبال حرکت در مسیر جاده‌ گنج افروز به‌طرف بابل‌کنار باشید. جاده‌ گنج افروز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، در مجاورت دره‌ای بزرگ قرار دارد و از همین رو با رانندگی ایمن و رعایت سرعت مطمئنه می‌توانید بدون هیچ مشکلی از این مسیر عبور کنید. سپس با عبور از شهر بابل‌کنار، به سه راهی شیردارکلا می‌رسید که مکانی بسیار شلوغ و پررفت‌وآمد است و از هر کسی مکان سد را بپرسید، به شما کمک خواهد کرد.

لفور

برای دیدن منظره‌ پشت سد باید از ضلع شرقی سد به تاج آن برسید که ممکن است ماموران سد مانع شوند یا از مسیر روستای گالشکلا استفاده کنید که به‌نظر زیباتر است. از جاده‌ اصلی باید حدود پنج کیلومتر را طی کنید تا به روستای گالشکلا برسید؛ هرچند جاهایی در طول مسیر، بر فراز سد قرار دارد و به این ترتیب با منظره‌ای خیره‌کننده مواجه خواهید شد.

تاریخچه سد لفور

در سال‌های آخر حکومت پهلوی، مطالعات اولیه و امکان‌سنجی احداث یک سد مخزنی روی رودخانه‌ بابلرود در منطقه‌ بابل‌کنار انجام شده بود؛ اما با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، موضوع احداث سد به تعویق افتاد تا اینکه در سال ۱۳۷۴ و با تغییر محل احداث آن از بابل‌کنار به منطقه‌ لفور در شهرستان سوادکوه شمالی، دستور اجرای طرح صادر و سد لفور با ارتفاع ۷۲ متر روی تلاقی سه رودخانه‌ کارسنگ رود و آذررود و اسکلیم روهار احداث شد.

در ابتدا سد لفور، با نام سد «پاشاکلا» شناخته می‌شد و تابلوهایی با همین نام در حاشیه جاده‌های لفور و بابل‌کنار نصب شده بود. پروژه سد پاشاکلا با این هدف ساخته شد که آب موردنیاز ۵۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های بابل، بابلسر، قائم‌شهر و جویبار را تأمین کند.

لفور

ارتفاع این دریاچه سد مخزنی از پی ۷۸ متر، طول تاج ۸۳۸ متر، عرض تاج ۱۲ متر و عرض پی آن ۴۵۰ متر است. میزان حجم کل مخزن به ۱۴۲ میلیون مترمکعب و حجم مفید آن به ۱۲۲ میلیون مترمکعب می‌رسد.

منطقه‌ لفور مملو از خانه‌های بوم‌گردی و کلبه‌های چوبی و کاه‌گلی در دل جنگل است که می‌توانید برای یک شب، زندگی روستایی تمام‌عیاری را در کنار حیوانات اهلی همچون گاو و گوسفند، مرغ و اردک و کندوی عسل تجربه و از غذاهای ارگانیک نوش جان کنید. برای یافتن این خانه‌های بوم‌گردی کافی است، به کناره جاده دقت کنید تا شماره تماس مالکان آن را بیابید.

البته چادرزدن در حاشیه‌ سد، با رعایت نکات ایمنی می‌تواند تجربه‌ هیجان‌انگیزی برایتان رقم بزند و ماحصل این اقامت نیز بیدار شدن در زیباترین صبحگاهی است که تجربه آن شاید هیچ‌گاه تکرار نشود.

لفور

انتهای پیام

نظر شما