اولین جشنواره فرهنگی ورزشی لُرتباران استان مرکزی در محلات برگزار شد

لرهای بختیاری میزبان "هنارس" در محلات بودند

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۵:۵۲:۱۳
کد خبر: ۶۸۷۰۷۵
لرهای بختیاری میزبان هنارس در محلات بودند
اولین جشنواره فرهنگی ورزشی و صنایع دستی لرتباران استان مرکزی به میزبانی لرهای بختیاری تحت عنوان " هنارس " در محلات برگزار شد.

به گزارش برنا از اراک؛ علی عشوری، رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی در این خصوص گفت: این جشنواره بصورت خودجوش توسط لرهای مقیم محلات برنامه ریزی و برگزار شده است.

وی افزود: در این جشنواره بازی های بومی محلی دال پلان، چوب بازی، هفت سنگ و سوارکاری و کشتی لری انجام شده و در سال آینده این جشنواره با گستردگی بیشتر و با حضور استان های اقوام همجوار برگزار خواهد شد.

وی درخصوص  فعالیتهای هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی در سال 96 نیز گفت: در سال 96 چندین جشنواره بازی های بومی محلی در شهرستانهای مختلف استان برگزار و  در دلیجان بازی های بومی محلی با حضور 18 استان کشور برگزار شد .

رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی بیان کرد: با توجه به فراموشی آداب و سنن نسل های قبل با همکاری روستاییان بدنبال احیای این رسوم کهن و بازی های آن دوران هستیم .

عشوری درخصوص برنامه های این هیئت برای اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی بیان کرد: فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی از سال ۸۴ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون ۳۰۰ بازی بومی محلی و ورزش سنتی در استان مرکزی شناسایی، شناسنامه دار و برای آنها قوانین و مقررات تعریف شده است و بزودی کتاب بازی های بومی محلی استان منتشر خواهد شد که در حدود 30 بازی مندرج در این کتاب مخصوص شهرستان محلات است .

وی درخصوص برنامه های این هیئت برای ایام نوروز 97 نیز گفت: از 1270 روستای استان 270 منطقه در سطح استان مرکزی میزبان جام نوروز هستند و در این جام بازهای کلاسیک مانند فوتبال، فوتسال و کشتی برگزار خواهد شد همچنین بازی های بومی محلی و همایش های پیاده روی خانوادگی و بازی هایی که در روز طبیعت توسط خانوادها انجام می گیرد توسط این هیئت پوشش داده شده و جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد .

رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی در ادامه افزود: جمعیتی در حدود 80 هزار نفر در مسابقات جام نوروز امسال شرکت خواهند کرد و 1200 تیم فوتبال در این مسابقات در مجموع کل روستاهای استان حضور فعال خواهند داشت.

وی در خصوص برنامه های هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان مرکزی در استقبال از مسافرین نوروزی گفت: در استقبال از مسافران نوروزی این هیئت با همکاری ستاد تسهیلات نوروزی اراک، ورزشکاران روستایی استان با پوشش لباس محلی در ورودی از سمت تهران و ملایر حضور داشته و بازی های محلی را انجام خواهند داد و گروه های موسیقی محلی با اجرای نواهای آیینی و سنتی به استقبال مسافران نوروزی خواهند رفت .

عشوری در خاتمه از برگزاری دو جشنواره فرهنگی روستایی در روستاهای خورهه و یکه چاه محلات در ایام نوروز خبر داد. 

 

 

نظر شما