اخبار مهم هفته سرویس اقتصادی

۱۳۹۹/۰۹/۲۰ - ۱۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۴۷۲
اخبار مهم هفته سرویس اقتصادی
مطالب و اخبار مهم گروه اقتصادی این هفته که در برنا منتشر شده به شرح زیر است:

راه آهن خواف - هرات به بهره‌برداری رسید

صبح پنجشنبه -بیستم آذرماه- در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید، راه آهن خواف – هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است به طور رسمی با دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اشرف غنی روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

 

اجرای طرح پرداخت وام با وثیقه سهام عدالت

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت می‌توانند از ابتدای ماه آینده از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت کنند.

 

اجرای طرح پرداخت وام با وثیقه سهام عدالت

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: ۳۰ میلیون از مشمولان سهام عدالت می‌توانند از ابتدای ماه آینده از بانک‌های دولتی وام خرد دریافت کنند.

 

۴ میلیون مشترک کم مصرف شامل آب‌ بهای رایگان

وزیر نیرو با تشریح مصوبه دولت برای رایگان شدن قبض آب برای کم ‌مصرف‌ها گفت: پیش‌بینی ما این است که در بخش آب و در شرایط فعلی، حدود ۴ میلیون مشترک در سطح کشور مشمول کم‌ مصرفی و آب بهای رایگان شوند.

 

تصویب دستورالعمل طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه در بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب دستورالعمل طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین سطح دسترسی اشخاص خبر داد و گفت: در جلسه شورای عالی بورس تحولات بازار سرمایه و وضع بازار مورد بررسی قرار گرفت و نحوه اجرایی شدن مصوبات شورا در این خصوص ارزیابی شد.

 

نحوه اخذ کارت اعتباری سهام عدالت

مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده است، باید سجامی باشد و بعد از احراز هویت در اپلیکیشن های مربوط به بانک های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند.

 

ابهام در فرایند قرعه کشی ایران خودرو یا نقص اطلاعات؟

اعمال محدودیت ها در ثبت نام دو خودروساز کشور از خرید تعداد زیادی خودرو توسط دلالان می کاهد اما به دلیل شفاف نبودن فرآیند انتخاب و نقص اطلاعات هویتی ثبت نام کنندگان، فرایند قرعه کشی ایران خودرو را با ابهامات بسیاری همراه کرده است.

 

حرکت بازار به سمت خرید و فروش خانه‌های کوچک

 آنطور که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، کمترین معاملات صورت گرفته در بخش مسکن مربوط به ساختمان‌های 190 تا 200 متر و بیشترین معاملات مربوط به خانه‌های با متراژ 60 تا 70 متر است. بر این اساس نزدیک به 15.2 درصد معاملات صورت گرفته در آبان ماه امسال مربوط به خانه‌های با متراژ 60 تا 70 بوده و نزدیک به 0.4 درصد آن مربوط به خانه‌های با متراژ بالا و بین 190 تا 200 متر بوده است.

 

دستهای پنهان مانع آزادسازی واردات خودرو

وزیر صمت: به طور کلی وزارت صمت به دنبال افزایش تولید و به دنبال آن افزایش اشتغال و افزایش فعالیت قطعه‌ سازی در کشور است، اما دست‌ هایی وجود دارد که نمی‌ خواهد این موارد محقق شود

 

آغاز اعطای کارت اعتباریِ سهام عدالت تا یک ماه آینده

به گفته محمود حسنلو، حداکثر تا یک ماه آینده سهامداران می‌توانند با مراجعه به بانک‌های سراسر کشور کارت اعتباری سهام عدالت خود را دریافت کنند.

 

رشد 500 میلیون دلاری تجارت کالایی غیرنفتی ایران

تراز کالایی غیرنفتی ایران در سه ماهه نخست 99 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 500 میلیون دلار افزایش که عامل اصلی در بهبود ترازغیرنفتی کاهش 2.8 میلیارد دلاری واردات بوده است.

 

اقدامات بانک مرکزی در پرونده تخلف ارزی

بانک مرکزی بر مبنای تکالیف قانونی، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) را برای تسهیل داد و ستد میان صادرکنندگان، واردکنندگان و صرافی ها ایجاد کرده است که حجم معاملات انجام شده در این سامانه از زمان آغاز به کار تاکنون (۷۲ میلیارد یورو) در مقابل حجم تعهد ایفا نشده در پرونده مذکور رقمی بسیار ناچیز است.

 

قانون جدید چک از شنبه اجرا می شود

در شرایطی که در آستانه اجرای قانون جدید چک قرار داریم بانک مرکزی به دلیل مشکلات اقتصادی کرونا از برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از چک برگشتی برای بنگاه‌های اقتصادی تا یکسال آینده خبر داد

 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که طبق مصوبه شورای پول و اعتبار،‌بانکها از دریافت سود مرکب منع شده‌اند، گفت: سعی می‌کنیم نرخ تورم را به 22 درصد برسانیم.

 

طلا به صاحبخانه بدید جای پول رهن!

رهن ملک در برابر طلا و دلار از سوی مستاجر ها پیشنهاد می شود. این مورد به صورت یک طرفه به نفع مستاجر است و نفعی برای صاحب خانه ندارد.

 

سامانه جامع تجارت ایران در واقع یکی از برنامه‌های دولت در راستای اجرای برنامه‌های دولت الکترونیک است که می‌تواند فساد را به طور جدی کاهش دهد.

 

کاهش رانت خواری در بخش خودرو 

وزیر صمت گفت: دو نرخی بودن نرخ ارز سبب شده تا رانت‌هایی برای دلالان حوزه اقتصادی به وجود آید که وزارت صمت در حوزه های مرتبط با خود کارهای جدی را برای مبارزه با فساد، رانت خواری و کاهش امضاهای طلایی شروع کرده‌ و رونمایی امروز در همین راستا بوده است.

 

خرید واکسن کرونا به دلیل تحریم آمریکا با مانع مواجه شده است

رییس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک با مانع مواجه شده است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای بهبود محیط کسب‌و کار را تشریح کرد. در بخشی از این نامه آمده است:« بر اساس نحوه ارزیابی بانک جهانی حداقل ۲ سال باید از پیاده سازی و اجرای هر اقدام اصلاحی بگذرد تا در ارزیابی محیط کسب و کار یک کشور لحاظ شود لذا اثرات این اقدامات در امتیازدهی و رتبه بندی گزارش‌های بانک جهانی از ۲ سال آینده مشاهده خواهد شد.»

 

آماده انتقال واکسن کرونا از کشورهای مبدا هستیم

وزیر راه و شهرسازی گفت:صنعت هوایی آماده است تا واکسن‌های کرونای تامین شده را از نقاط مبدا وارد کشور کرده و در همه نقاط کشور توزیع کند.

 

انتقادها از بورس باید مستند به اطلاعات رسمی و منابع معتبر باشد

سازمان بورس از چند وقت گذشته در راستای بهبود وضعیت معاملات بازار تصمیم به برخورد قانونی با برخی از متخلفانی گرفت که با اقدام‌های خود باعث ایجاد هرج و مرج در معاملات بورس و مانع از وجود نظم در این بازار شده اند.

 

توجه دولت به بخش مسکن توجه به 30 درصد اقتصاد است

رئیس کانون انبوه سازان تاکید کرد:  بخش مسکن سهمی حدود 35 تا 40 درصد  در اقتصاد کلان دارد.  این میزان کافی است تا تیم اقتصادی دولت توجه خاصی به بخش مسکن داشته باشد. این بخش وابسته به خارج نیست و تحریم ها کمترین میزان تاثیر بر این بخش را خواهد داشت. حدود 200 رسته شغلی با بخش مسکن ارتباط دارد که تولید بخش سیمان و فولاد بخشی از آن است. از این رو توجه ویژه مسئولین به بخش مسکن به معنای توجه به بخش  مهمی از اقتصادی است. ضمن اینکه اصول قانون اساسی دولت را مکلف به ایجاد سر پناه می کند.

 

نه موقع انسداد تلگرام نظر ما را خواستند و نه برای رفع فیلتر

وزیر ارتباطات درباره امکان رفع فیلتر تلگرام گفت: بعید می‌دانم نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد. آن‌ها نه برای فیلتر و نه رفع فیلتر تلگرام از ما نظر نخواسته‌اند.

 

هیچ کمبودی برای میوه شب یلدا نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تاکید کرد که بازار، هیچ کمبودی برای میوه شب یلدا ندارد.گزارش های شفاهی که دیروز و امروز و البته آخر هفته گذشته به دستم رسیده نشان می دهد که میوه به وفور در بازار وجود دارد. این نکته مثبتی است که کشوری چهار فصل هستیم و میوه همیشه به وفور یافت می شود و کمبود کالا نداریم. برای یکی دو شب هم قطعا مشکلی برای تامین میوه موردنیاز نخواهیم داشت چون رقم خاصی نیست.

 

اقدامات بانک مرکزی در پرونده تخلف ارزی

روابط عمومی بانک مرکزی پیرو مشکلات به وجود آمده برای برخی از تولیدکنندگان و بازرگانان در پرونده ارزی یکی از صادرکنندگان به اطلاع می‌رساند، در زمستان سال گذشته این صادرکننده با عدم ‌ایفای تعهدات ارزی خود که از طریق برخی از شرکت‌های صرافی به واردکنندگان ایجاد شده بود، موجبات تضییع حقوق ذی نفعان را به وجود آورد که در این رابطه بانک مرکزی نسبت به ثبت و پیگیری شکایت نزد مرجع محترم قضایی اقدام کرد.

 

خودکفایی در تولید ۴ قلم کالای اصلی مرتبط با کرونا

وزیر صنعت، معدن و تجارتبیان کرد: در چهار قلم کالای مهم مربوط به تجهیزات مبارزه با کرونا که وزارت صمت مسؤول بوده، به تولیدات خوبی رسیده‌ایم.

 

مهلت تسویه بدهی بانکی تمدید شد

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، تولیدکنندگان مشمول قانون تسهیل تسویه بدهی بانکی مصوب آذر ۱۳۹۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام، تا پایان سال مهلت تسویه بدهی خود را دارند.

 

کارگران 3 ساله صاحبخانه می شوند

به دنبال امضای تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت کار، شرکت عمران شهرهای جدید و اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران ایران، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران در شهرهای جدید کلید خورد.

 

۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت ماه سال جاری ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم که این مبلغ به صورت هوشمند به حقوق و معیشت کارمندان و مردم اختصاص یافت.

 

خرید و فروش سهام عدالت در فضای مجازی!

مشمولان سهام عدالت باید فقط در لینک معتبر سامانه سجام ثبت نام کنند یا برای فروش سهام خود، زمانی که دوباره امکان فروش فراهم شد، از طریق کارگزاری های معتبر و مورد تایید سازمان بورس اقدام کنند و تحت تاثیر چنین تبلیغاتی قرار نگیرند.

 

یارانه 3 برابری با حذف ارز مرجع

​رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۶ هزار میلیارد برای رفع فقر در نظر گرفته شده‌است. محمدباقر نوبخت با بیان اینکه افزایش یارانه معیشتی در بودجه در نظر گرفته شده‌است، گفت: یارانه ۴۵ هزار تومانی در سال ۱۴۰۰ نیز پرداخت می‌شود، دلار ۴هزارو۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده‌است، اما چنانچه شرایط طوری باشد که این ارز حذف شود، یارانه‌ها دو تا سه برابر می‌شود.

 

20 استارتاپ ایرانی در جیتکس 2020

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران از حضور 20 استارتاپ ایرانی در نمایشگاه جیتکس 2020 به همراه اعزام هیات تجاری متشکل از 29 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد. این نمایشگاه بین‌المللی همه‌ساله در دبی برگزار می‌شود.

 

 وام یک میلیونی برای یارانه بگیران بدون درآمد ثابت

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از واریز وام یک میلیون تومانی به حساب نخستین گروه از سرپرستان خانوار یارانه بگیر بدون درآمد ثابت خبر داد.

 

کاهش 10 تا 15 درصدی نرخ مسکن

خسروی رئیس اتحادیه املاک تاکید کرد: نه تنها عرضه در بازار افزایش یافته بلکه بیش از 10 تا 15 درصد نیز \قیمت های پیشنهادی توسط فروشندگان کاهش یافته است.

 

اجماع بر تسهیل ۵۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش تولید کاهش در ژانویه ۲۰۲۱

دوازدهمین نشست وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با توافق‌نظر بر سر تسهیل روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای توافق کاهش تولید برای ژانویه ۲۰۲۱ پایان یافت.

 

کار جهان را باید بر مبنای مذاکره و حوصله پیش برد

وزیر نفت گفت: توافق اعضای اوپک و غیراوپک در آوریل امسال (۲۰۲۰) باعث کاهش ۱۶۰۰ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت در جهان شد و با هدف حفظ ثبات نسبی به‌وجود آمده در بازار، اعضای اوپک‌پلاس مذاکره و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

جزئیات پرداخت وام یک میلیون تومانی

بانک مرکزی اعلام کرد: بالغ بر ۲۱ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۶۳ نفر تاکنون از تسهیلات یک میلیون تومانی سیستم بانکی (طی پنج مرحله) بهره مند شده‌اند که مقرر شده اقساط تسهیلات پرداختی طی ۳۱ قسط از حساب یارانه‌ای ایشان کسر شود.

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 
 

 

 


 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز