رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفت‌وگو با برنا پاسخ داد:

وعده رئیس‌جمهور عملی است/ ایران سهمیه نفت خود را پس می گیرد

۱۳۹۹/۱۰/۰۳ - ۰۵:۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۵۷۱
وعده رئیس‌جمهور عملی است/ ایران سهمیه نفت خود را پس می گیرد
رییس دفتر مطالعات انرژی وین در خصوص بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، گفت: ایران در واقع سهمیه خود را به اوپک، واگذار کرده بود. لذا کشورهایی که سهمیه ایران را قرض گرفته‌اند، حالا باید باز گردانند.

به گزارش برنا، رئیس‌جمهوری وزارت نفت را موظف کرده تا سه ماه آینده همه زمینه‌ها و امکانات لازم برای احیای تولید و صادرات نفت را فراهم و تاکید کرده است که ایران صادرات نفت خود را به همان میزان قبل، از سرخواهد گرفت.

برآوردهای صورت گرفته حکایت از آن دارد که صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خود را در ماه سپتامبر بالا کشیده و نسبت به ماه قبل خود، یک افزایش دو برابری را نشان می‌دهد. هرچند که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا گفته که برای صحبت درباره بازگشت ایران به بازار نفت زود است اما تاکیدی که رئیس‌جمهوری برای صادرات نفت ایران داشته، نشان از جدیت مساله دارد.

اما چقدر از این میزان قابل تحقق است و آیا ایران می‌تواند سهم خود از بازارهای جهانی نفت را دوباره پس بگیرد؟ فریدون برکشلی رییس دفتر مطالعات انرژی وین در این رابطه به خبرنگار برنا، گفت: در مورد ایران، چنانچه تحریم‌های آمریکا لغو و یا کاهش پیدا کند، ایران مصمم به از سرگیری تولید سنتی خود در سطح ۴ میلیون است. البته بدیهی است که این روند کند خواهد بود. به خصوص در مورد چاه‌های فرسوده، عملیات از سرگیری تولید، قدری زمان بر است.

به گفته وی، اوپک پلاس هم باید آماده باشد. اوپک پلاس حالا اجلاس‌های ماهیانه برگزار می‌کند. بازار به خوبی رصد می‌شود. البته از آنجا که بازگشت ایران به بازار آنی نخواهد بود، اوپک و غیر اوپک هم فرصت کافی برای ارزیابی و فضا سازی برای بازگشت نفت ایران دارند.

برکشلی گفت: ایران هم در واقع فقط سهمیه خود را به اوپک، واگذار کرده بود. یعنی نوعی وام سهمیه بود. اصل تولید قابل واگذاری نیست. لذا کشورهایی که سهمیه ایران را قرض گرفته‌اند، حالا باید باز گردانند.

فریدون+برکشلی

وی در عین حال در خصوص پیش‌بینی شرکت تجارت کالای ترافیگورا در خصوص رسیدن قیمت نفت به 60 دلار، گفت: بله، ترافیگورا قیمت را تا 60 دلار پیش بینی کرده بود. بی.پی هم ۵ دسامبر گفته بود که پیش بینی های قبلی در مورد تخریب تقاضای جهانی، بدبینانه بوده و احتمال بهبود و بازگشت شرایط اقتصادی جهان به نیمه سوم ۲۰۱۹ کم نیست.

رییس دفتر مطالعات انرژی وین تاکید کرد: پیش‌بینی‌های رشد تقاضای جهانی نفت، حالا خیلی کرونا- محور شده یا شاید بهتر است بگوییم واکسن-محور. لذا پیش‌بینی‌های مربوط به طرف تقاضا، انطباق سیستماتیک و روند های متداول گذشته را تا حد زیادی از دست داده‌اند. بنابراین بازار نمی‌تواند تصمیم قاطع و بلند ‌مدتی اتخاد کند. اما اتفاق نظر وجود دارد که بخشی از تقاضای جهانی به آرامی در حال بازگشت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز