واردات آیفون ادامه دارد/ سوء‌استفاده فروشگاه‌های اینترنتی از التهابات بازار تلفن‌ همراه

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۱۵:۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۲۱۳۱
واردات آیفون ادامه دارد/ سوء‌استفاده فروشگاه‌های اینترنتی از التهابات بازار تلفن‌ همراه
بررسی‌ها از بازار موبایل نشان می‌دهد با وجود اینکه به صورت رسمی از سوی وزرات صمت ممنوعیت واردات آیفون اعلام نشده اما این مدل گوشی‌ در بازار نایاب و رشد قیمت شدیدی داشته و فروشگاه‌های اینترنتی مانند "دیجی کالا" همزمان با فروشندگان خرد بازار عرضه تمامی مدل‌های این تلفن همراه را متوقف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با توجه به اینکه در سال گذشته حدود ۱.۴ میلیارد دلار گوشی لوکس بالای۶۰۰ دلار که عمدتاً از برند تجاری اپل وارد کشور شد، طی هفته‌های گذشته موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دلیل نیاز کشور به صرفه جویی ارزی در شرایط بحرانی تحریم مطرح شد.

طی چند روز گذشته در پی گزارش‌هایی مشخص شد ثبت سفارش گوشی آیفون متوقف شد و واردکنندگان در زمان مراجعه به سامانه برای ثبت سفارش و تامین ارز وارداتی آن، با پیغامی مواجه شدند که ثبت سفارش گوشی برند اپل تا 31 اردبیهشت امکان‌پذیر نیست و در اطلاعیه جدیدی که برای واردکنندگان ارسال شده از انتقال این مدل گوشی به گروه کالایی 27 حکایت دارد و به این ترتیب امکان واردات این برند به کشور امکان پذیر نخواهد بود.

این در حالی است وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به طور رسمی در این رابطه اعلامی نداشته است ولی اینکه وضعیت واردات آیفون در گمرک چه تغییری کرده است اما آخرین تغییرات در سامانه جامع تجارت نشان می دهد عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل اعمال شده است و واردکنندگان گوشی همراه از امروز برای ثبت سفارش گوشی آیفون با محدودیت‌هایی همراه شده‌اند و امکان ثبت سفارش این گوشی را ندارند.

ورود تجاری و مسافری آیفون ادامه دارد

عدم امکان ثبت سفارش واردات در حالی اجرای شده است که طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.

بر اساس اعلام گمرک تا هنگامی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته، گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند،‌ ترخیص خواهد کرد و در حال حاضر ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است.

آیفون در فروشگاه‌های اینترنتی نایاب شد

بررسی‌ها از بازار موبایل نشان می‌دهد با اعلام ممنوعیت واردات آیفون قیمت این مدل گوشی‌ در بازار با رشد شدیدی همراه شد و انواع مدل‌های آیفون در بازار نایاب شده است و فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی کالا تمامی مدل‌های این تلفن همراه را ناموجود کرده‌اند. این در حالی است که قبل از اعلام خبر ممنوعیت واردات آیفون تمامی مدل‎های این برند در سایت دیجی کالا موجود بوده است و هیج کمبودی در عرضه این برند در این فروشگاه اینترنتی وجود نداشت.

فروشگاه اینترنتی دیجی کالا امکانی را برای فروشندگان ایجاد کرده است که تنها گوشی‌های خود از طریق این فروشگاه عرضه کنند و همچنین بخش زیادی از گوشی‌های عرضه شده نیز به صروت مستقیم از طریق این شرکت به فروش می رسید ما زمانی که بازار دچار نوسان شد و شرکت دیجی کالا همزمان با فروشندگان خرد فروش آیفون را متوقف کردند بر التهاب بازار موبایل دادم زدند.

گفتنی است در سال‌های گذشته نیز عدم عرضه گوشی در سایت دیجی کالا، زمینه ساز شایعاتی در خصوص نحوه دریافت ارز ،واردات، قیمت گذاری و عرضه تلفن همراه در این فروشگاه اینترنتی شده بود.

Screenshot 2022-05-23 133458

فروشندگان در بازار موبایل  نیز عموما از ارائه قیمت خودداری می‌کنند و اعلام می کنند فعلا فروش ندارند. آن دسته از فروشندگانی هم که آیفون عرضه می‌کنند، این گوشی را تا 10 میلیون تومان گران‌تر از قبل می‌فروشند. برخی از فروشندگان ادعا دارند ثبت مسافری گوشی‌های آیفون هم به مشکل خورده و این موضوع باعث افزایش قیمت بیشتر آیفون می‌شود.

فروشگاه‎های اینترنتی دیگر نیز همزمان با اقدام دیجی کالا به صورت گسترده فروش آیفون را متوفق کردنند.

Screenshot 2022-05-23 152644

Screenshot 2022-05-23 152853

در حال حاضر قیمت یک گوشی آیفون 13 پرومکس از 47 میلیون تومان به بیش‌ از 56 میلیون تومان رسیده است. افزایش شدید قیمت گوشی آیفون به صورت مستقیم روی پرچمدار‌های برندهای دیگر بازار نیز تاثیر گذاشته است گوشی‌های هم رده برند آیفون با رشد تقاضا و افزایش قیمت روبرو شده اند که بر اساس پیش بینی فعالان این بخش با ادامه این روند شیب صعودی قیمت‌ها بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز