شکاف مالیاتی در غیاب سامانه هوشمند

۱۴۰۱/۰۴/۲۷ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۷۵۷
شکاف مالیاتی در غیاب سامانه هوشمند
یک کارشناس مالیاتی در خصوص نظام مالیاتی کشور عنوان کرد: برای سنجش کارایی نظام مالیاتی شاخص هایی وجود دارد، از مهم ترین این شاخص ها می‌توان به شکاف مالیاتی اشاره کرد که به معنای فاصله بین مالیات قانونی با مالیاتی که توسط سازمان وصول کننده مالیات اخذ می شود؛ آمار و ارقام به دست آمده حاکی از آن است که شکاف مالیاتی در کشور بسیار بالا است، این موضوع نشان دهنده ی میزان فرار مالیاتی بالا در کشور و ناکارآمدی نظام مالیاتی است.

احمد غفار زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در ادامه بیان کرد: شاخص دیگر کارآیی نظام مالیاتی، هزینه وصول مالیات است که به معنای هزینه‌های است که سازمان مربوطه متحمل می شود؛ متاسفانه در کشور ما بر خلاف سایر کشورها، تمام اظهار نامه های مالیاتی به صورت دستی و غیر هوشمند رسیدگی،رصد و حسابرسی می شود و این موضوع سبب افزایش هزینه وصول مالیات و همچنین ایجاد نارضایتی مودیان می شود.

وی در ادامه مطالب بالا افزود: شاخص دیگری که می توان نام برد، میزان رضایت مودی است، زمانی که نظام مالیاتی عادلانه باشد و تشخیص مالیات بر اساس قوانین، مقررات و اطلاعات باشد قطعا سطح نارضایتی مودیان بسیار کاهش می یابد؛ در مجموع شاخص‌های ذکر شده نشان دهنده وجود ناکارآمدی در نظام مالیاتی کشور است که امیدواریم با اصلاحات لازم به حد مطلوبی برسد.

غفارزاده در خصوص سامانه مودیان هم اظهار داشت: قانون پایانه ی فروشگاهی و سامانه مودیان در سال98 تصویب شد اما به دلیل نبود زیر ساخت های لازم اجرایی نشد، اخیرا فاز اول آن اجرا شده و مودیان به اختیار خود می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، در آینده این موضوع به یک فراخوان تبدیل و مودیان مکلف به ثبت نام در آن هستند، این سامانه یک بستر بسیار مهم برای جمع‌آوری اطلاعات و حتی تشخیص مودی و میزان مالیات است.

این کارشناس در ارتباط با عملکرد این سامانه افزود: سامانه مودیان نظام مالیاتی را از سیستم ممیز محور به سمت اطلاعات محور می برد و با تکمیل آن بحث‌های مربوط به انتخاب نمونه بر مبنای ریسک و رسیدگی محدود پرونده‌های مالیاتی عملا اجرایی می‌شود. بنابراین مزیت‌های بسیاری برای عضویت مودیان در سامانه وجود دارد؛ در مجموع این سامانه یک بستر اجرایی بسیار مناسب برای اجرای یک نظام مالیاتی هوشمند است.

غفارزاده در پایان در خصوص  مزیت های اخذ عادلانه مالیات نیز گفت: اخذ مالیات عادلانه سبب ایجاد امنیت اقتصادی برای فعالان در این زمینه می‌شود، در گذشته  بحث‌هایی مانند علی الراس و یا برآورد، سبب شده بود که میزان مالیات برای فعال اقتصادی قابل پیش بینی نباشد اما در نظام جدید که بر مبنای اطلاعات به دست آمده از افراد است،ریسک مالیاتی مودیان از بین می رود.

انتهای پیام/

خبرنگار: مصطفی کمالو

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز