از انحصار تا عرضه خودرو در بورس کالا / روش‌های عجیب خودروسازان برای دور زدن قیمت گذاری دستوری

۱۴۰۱/۰۸/۱۸ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۶۵۳۳
از انحصار تا عرضه خودرو در بورس کالا / روش‌های عجیب خودروسازان برای دور زدن قیمت گذاری دستوری
مطابق قوانین و مقررات بازار سرمایه و ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهادهای مالی، دولت مکلف می‌ شود کالای پذیرش شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند و خودورسازان در تلاش هستند با حذف برخی از محصولات خود در طرح های فروش فوق العاده و پذیرش عرضه محصولات در بورس کالا مکانیزیم قیمت گذاری دستوری را دور بزنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مدیریت پذیرش بورس کالای ایران در دو اطلاعیه جداگانه اعلام کرد: پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی بورس کالای ایران به تصویب رسید.

در امیدنامه خودروی پژو 207 آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده) معادل ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است و تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه پژو ۲۰۷ معادل ۱۰۵ هزار دستگاه است.

همچنین در امیدنامه خودروی تارا آمده است، حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده) معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه تارا معادل ۶۷ هزار دستگاه است.

بر اساس اطلاعیه بورس کالای ایران ایران خودرو محصول 207 و تارا خود را به غیر از طرح فروش ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده در بورس کالا عرضه خواهد کرد و این سوال مطرح می شود ایا ایران خودرو قرار است طرح فروش فوق العاده عادی خود را برای این دو محصول حذف کند و تمامی ظرفیت فروش این طرح ها را در بورس کالا عرضه کند؟

فروش خودروها در بورس کالا برای سود بیشتر

بورس کالا، بازار منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه می‌کنند. در این بازار، کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود. در این بازار معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج و… دادوستد می‌شوند. یکی از مزایای این بازار، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌کننده بازار است که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند.

اما عرضه خودرو به دلیلی انحصاری بودن و عرضه محدود در بورس کالا مسئله کاملا متفاوتی است. بر عقیده کارشناسان در هیچ بازار جهانی خودرو در بورس کالا به حراج گذاشته نمی‌شود، چرا که این بستر محل تک‌فروشی نیست. این احتمال وجود دارد برخی از شرکت های وارد کننده با کاهش عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال این باشند که خودرو گران‌تر به متقاضی فروخته می‌شود. هیچ شکی نیست که عرضه کالا در بورس دارای شفافیت است، اما رقابت بر سر قیمت می‌تواند گرانی برخی خودروها را به همراه داشته باشد و در ادامه این رشد قیمت ها باعث افزایش قیمت خودروهای در بازار خودرو شود و این سیکل مخرب رشد قیمت ادامه داشته باشد.

روند فروش در بورس کالا بر حسب مزایده و پیشنهاد قیمت بالاتر است. به بیان بهتر، کالا در نهایت به خریداری تعلق می‌گیرد که قیمت بالاتری را ارائه و پرداخت کند. بدین ترتیب، خودروهای پرطرفدار به دلیل حجم فراوان تقاضا ممکن است با قیمت گران‌تری فروخته شوند، چرا که رقابت بین متقاضیان بیشتر بوده و قیمت پیشنهادی بدون محدودیت خاصی بالا می‌رود.

مطابق قوانین و مقررات بازار سرمایه و ماده ۱۸ قانون ابزارها و نهادهای مالی، دولت مکلف می‌ شود کالای پذیرش شده در بورس را از شمول قیمت‌گذاری خارج کند و خودورسازان در تلاش هستند با ورود محصولات خود به بورس کالا مکانیزیم قیمت گذاری دستوری را دور بزنند.

وزارت صمت کوتاه آمد

پس از پذیرش خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور مواضعی از سوی وزارت صمت مطرح شد که بورس کالا عامل مشکلات بازار خودرو بوده است حتی عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا نیز در مرحله اول به تعویق افتاد اما پس از گذشت مدتی وزارت صمت در مواضع کوتاه آمد امروز شاهد عرضه محصولات برخی خودروسازان در بورس کالا هستیم.

عرضه کالا در بورس دارای شفافیت است، اما با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو و عدم تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین عدم نظارت کافی بر ظرفیت عرضه خودورها در بورس کالا از سوی خودروسازان، رقابت بر سر قیمت می‌تواند گرانی خودروها را به همراه داشته باشد.

این احتمال وجود دارد با ادامه شیوه فروش خودرو در بورس کالا همانند قرعه کشی خودرو که نزدیک به یک سال است شرایط حذف کلی آن وجود نداشته است، ادامه پیدا کند و روش فروش عادی خودرو در همه کشورها که تنها از طریق نمایندگی های خودروسازان انجام می شود برای همیشه به فراموشی سپرده شود. به اعتقاد کارشناسان با این شیوه قیمت گذاری و روش های فروش عجیب خودرو و محدودیت هایی که برای واردات خودرو اعلام شده است آینده خوبی برای بازار خودرو رقم نخواهد خورد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز