هشدار سازمان هواشناسی برای بارش شدید باران و کاهش دما در بیشتر استان‌های کشور

۱۴۰۱/۱۲/۲۷ - ۱۶:۲۱:۲۸
کد خبر: ۱۴۵۰۴۷۷
هشدار سازمان هواشناسی برای بارش شدید باران و کاهش دما در بیشتر استان‌های کشور
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و بارش برف، باران، تگرگ و کاهش دما در بیشتر استان‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه بارشی و افزایش گرادیان فشاری هشدار سطح زرد صادر کرد که بر اساس این هشدار، نفوذ و فعالیت سامانه‌های بارشی( در نیمه غربی از سه شنبه و در نیمه شرقی از چهارشنبه کاهش محسوس دما) از شنبه تا روز پنج‌شنبه هفته جاری موجب بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، بارش تگرگ در نقاط مستعد و بارش برف در ارتفاعات و نواحی با اقلیم سرد می‌شود.

این سامانه روز شنبه خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات و دامنه مرکز کرمان و روز یک‌شنبه اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، غرب قزوین، همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

تمرکز این سامانه روز دوشنبه بر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، چهارمحال و بختیاری، البرز، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، ارتفاعات سمنان و شمال تهران و روز های سه‌شنبه و چهارشنبه بر آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، آذربایجان غربی، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی سمنان درگیر این سامانه بارشی می‌شوند.

احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها

کاهش دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، صاعقه، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی به ویژه گردنه‌ها کولاک برف و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی به ویژه در مورد کاهش دما از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور  به اجتناب مطلق از اتراق در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها توصیه کرده است.

همچنین احتیاط در سفرهای برون شهری و به همراه داشتن تجهیزات لازم در صورت سفر با خودرو، از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی ضروری است.

کوهنوردان باید در فعالیت‌های کوه‌نوردی احتیاط و عشایر از جابجایی در این شرایط خودداری کنند.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی در نواحی سردسیر نیز برای پیشگیری از مخاطرات این سامانه ضروری است.

لزوم تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری است که از روز یک‌شنبه تا پنج‌شنبه موجب وزش باد شدید و رخداد تندبادهای لحظه‌ای در بیشتر استان‌های کشور شده و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک خواهد بود.

با خیزش گردوخاک شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید خواهیم بود که به دنبال آن موجب اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی می‌شود.

به همین منظور اجتناب از حضور در فضای باز و سفرهای غیر ضروری ر نواحی مستعد گردوخاک، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه شده است.

انتهای پیام/

نظر شما