قاچاق کالا کشتی صنعت پوشاک را غرق کرد

۱۴۰۲/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۷۴۱۸۳
قاچاق کالا کشتی صنعت پوشاک را غرق کرد
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک گفت: بهای تمام شده کالای ایران به دلیل افزایش حقوق و دستمزد، شرایط اجاره بها، مالیات، افزایش بهای مواد اولیه داخل، تعرفه‌های گمرکی و ده‌ها دلیل دیگر افزایش پیدا کرده است؛ کشتی صنعت پوشاک به شدت آسیب دیده و در حال غرق شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، بازار پوشاک به فراخور فرهنگ و نوع پوشش کشورها از تنوع بالایی برخوردار است.

به طور کلی در بازار هر کشور با توجه به دین، اقلیم و نوع فرهنگ آن کشور پوشاک داخلی یا وارداتی وجود دارد تا پاسخگوی نیاز شهروندان آن کشور باشد.

این تنوع بالا در بازار پوشاک، باعث می‌شود بازار پاسخگوی هر نوع سلیقه ای باشد و افراد بتوانند با توجه به بودجه و نیاز خود کالایی را انتخاب کنند.

در کشور ما نیز در چند سال اخیر حوزه پوشاک با تغییرات اساسی در بخش کیفیت پوشاک مواجه شده است و با وجود مشکلات بسیار زیاد در بخش تامین مواد اولیه و تجهیزات، پوشاک تا حد زیادی به نمونه های وارداتی نزدیک شده‌ است.

پوشاک+قاچاق

اما همچنان پوشاک تولید شده در داخل کشور نیاز برخی از هموطنان را تامین نمی‌کند و افراد به دنبال خرید کالاهای خارجی هستند.

مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، اظهار داشت: ۷۰ درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به ۱۰۰ درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.

وی افزود: باید بپذیریم که طی سال‌های گذشته و با رواج آشکار قاچاق پوشاک، این صنعت دچار آسیب شده است چون این صنعت یک صنعت مادر است و صنایع دیگری آن را پشتیبانی می‌کنند. حال که صنعت اصلی ضربه خورده است، صنایع وابسته نیز دچار چالش شده‌اند. نیروهای انسانی و کارشناسان این صنایع هم رفته رفته در حال تحلیل رفتن هستند و روند تربیت نیروهای فنی و کارشناس در این صنعت کند شده است.

یکتا به موانع رشد صنعت پوشاک اشاره و اظهار کرد: برندسازی در صنعت پوشاک ایران خیلی جدی گرفته نمی‌شود چراکه تولیدکننده‌ها در ایران اگر از یک حد بزرگتر شوند، در معرض چالش‌ها و مشکلات متعددی از قبیل بیمه، مالیات، مالیات ارزش افزوده و عوارض قرار می‌گیرند. حال آنکه اگر محصولاتشان را در کارگاه‌های بی‌نام و نشان تولید و از طریق شبکه‌های سنتی در بازار توزیع کنند، با هیچ یک از این مشکلات مواجه نمی‌شوند. برای اینکه تولیدکننده‌ها را تشویق کنیم با چراغ خاموش فعالیت نکنند و برندسازی کنند، باید قوانین حمایتی و تسهیلات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.

همچنین، مجید نامی نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات محصولات نساجی و پوشاک ایران، اظهار داشت: اجناس قاچاق به‌راحتی و با قیمت‌های غیرواقعی، اما با سود چند برابری برای فروشندگان وارد کشور می‌شود.

افتتاحیه نخستین همایش بین المللی پوشاک سنتی جهان اسلام

وی گفت: مطابق برآوردها، بزرگی بازار پوشاک ایران ۹ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار آن در داخل تولید می‌شود و بقیه قاچاق است.

نامی، به ممنوعیت ورود پوشاک در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این ممنوعیت نه در حمایت از تولیدات داخلی، بلکه به دلیل کمبود منابع ارزی بود که سبب شد تا جلوی واردات بسیاری از کالاهای ساخته شده از جمله پوشاک گرفته شود.

مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک در توضیح این که در حال حاضر آیا واردات لباس خارجی از مبادی رسمی به کشور داریم یا خیر؟ گفت: از سال ۹۷ واردات پوشاک ممنوع و امکان واردات نداریم و در سال ۹۹ آخرین شرکت خارجی که در ایران مجاز به فعالیت بود فعالیتش تمام شد و عملا از ۹۹ یعنی تقریبا بیش از دوسال است که هیچ کدام از این شرکت‌ها مجوز فعالیت ندارند.

افتخاری هشدار داد بهای تمام شده کالای ایران به دلیل افزایش حقوق و دستمزد، شرایط اجاره بها، مالیات، افزایش بهای مواد اولیه داخل، تعرفه‌های گمرکی و ده‌ها دلیل دیگر افزایش پیدا کرده است؛ کشتی صنعت پوشاک به شدت آسیب دیده و در حال غرق شدن است.

بر اساس این گزارش، واردات بی رویه و بسیار زیاد و گران بودن مواد اولیه، به طور مستقیم روی فروش محصولات داخلی در کشور تاثیر می‌گذارد و باعث شده است بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از گردونه رقابت با شرکت های خارجی خارج شوند. 

طرح‌های مختلفی در این سال‌ها برای نجات بازار مصوب شده است. طرح مبارزه با قاچاق پوشاک هم یکی ازین طرح‌هاست.

در نهایت اما هیچ کدام ازین طرح‌ها حتی قاچاق را در مسیر کاهش قرار نداده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز