صادرات ۸ میلیارد دلاری گازوئیل با عملیاتی شدن واردات گاز از ترکمنستان/ تراز منفی گاز بزودی رفع می شود؟

۱۴۰۲/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۴۸۰۵۰۱
صادرات ۸ میلیارد دلاری گازوئیل با عملیاتی شدن واردات گاز از ترکمنستان/ تراز منفی گاز بزودی رفع می شود؟
یک کارشناس انرژی گفت: با واردات گاز از ترکمنستان در شمال ایران به نیروگاه هایمان گاز بدهیم می توانیم به سمت صادرات گازوئیل که ارزش افزوده بیشتر و ارزآوری بیش از 8 میلیارد دلاری برای کشورمان دارد داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، از آنجائیکه منابع گازی کشورمان در جنوب واقع شده است، تأمین گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور از مبادی نزدیک تر همواره مورد توجه دولت ها بوده است. در همین ارتباط، اخیراً وزیر نفت اعلام کرد که به زودی قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به امضا می رسد و روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز از این کشور وارد می کنیم. 

ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌ منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد. از این رو مقامات کشورمان در تلاش هستند سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) کشور را در منطقه افزایش دهند. 

واقعیت این است که بدهی قدیمی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز طی سال های اخیر به یکی از مهم ترین محورهای حوزه انرژی بین دو کشور تبدیل شده بود و به عنوان یک مانع برای گسترش روابط گازی دو کشور عمل می کرد. 

به گفته مقامات، هم‌اکنون اصل بدهی به مبلغ  یک میلیون و ۶۵۰ میلیون دلار که مربوط به دولت گذشته بود، از سوی دولت سیزدهم با مشارکت بانک مرکزی ایران به ‌صورت کامل پرداخت شده و زمینه برای انعقاد قرارداد واردات گاز از ترکمنستان مهیا شده است. به زعم کارشناسان، قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

خط لوله نفت خط لوله گاز

فرشاد جامع اصل کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا درباره مزیت های واردات گاز از ترکمنستان برای کشورمان و قراداد گازی منعقده در این باره اظهار داشت: اولین موضوع تأمین انرژی داخلی است و مسئله دیگر ایجاد یک مسیر بین المللی یا هاب گازی است.

وی در ادامه گفت: موقعیت ژئوپولیتیکی کشور ما یک نقطه قوت برایمان محسوب می شود و می توانیم از این فرصت برای تقویت جایگاه خود در تجارت گازی منطقه استفاده کنیم. 

این کارشناس انرژی گفت: واقعیت این است که ما به لحاظ مصرف داخلی گاز وضعیت نگران کننده ای داریم. به طوری که حتی تراز انرژی مان منفی شده است. از سوی دیگر منابع گازی ما در جنوب کشور واقع شده است و برای تأمین گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور باید هزینه های ترانزیت زیادی بپردازیم. 

خط لوله نفت خط لوله گاز

وی ادامه داد: هر چقدر بتوانیم گاز مورد نیاز مناطق شمالی کشور را از مبادی نزدیک تر مانند ترکمنستان تأمین کنیم، به نفع مان است. به این ترتیب، هزینه های تمام شده گاز در بخش تولید و انتقالش را کاهش می دهیم. موضوع دیگر این است که با واردات گاز از ترکمنستان می توانیم به سوآپ گاز از جنوب به کشورهای دیگر مانند عراق و پاکستان بپردازیم و از مزیت های این امر هم بهره مند شویم.  

وی ادامه داد: از طریق سوآپ گاز به دیگر کشورها می توانیم جایگاه خود را در تجارت گاز منطقه تقویت کنیم. به این ترتیب، نوعی وابستگی بین کشورهای منطقه به وجود می آید که منافع بالایی برای همگان دارد. نباید فراموش کنیم که بیشتر پتروشیمی ها و مصرف کنندگان داخلی گاز در جنوب کشورمان واقع شده اند و وقتی افت فشار داریم، مجبور می شویم گاز صنایع را قطع کنیم. از طریق واردات گاز از ترکمنستان می توانیم این موضوع را حل و فصل کنیم. 

جامع اصل در رابطه با فرصت صادراتی بسیار بالای سوخت مایع در فصول سرد سال و امکان پاسخ به نیاز داخل با واردات گاز یادآوری کرد: برگرداندن صنایع به مدار تولید در فصول سرد و ناترازی گاز مزیت های زیادی برایمان دارد. ضمن اینکه این امر موجب اشتغال و تولید می شود، درآمدهای ارزی برایمان خواهد داشت.

گاز

وی گفت: واردات گاز از ترکمنستان مزیت های همه جانبه ای برایمان دارد و هر چقدر بتوانیم گاز مناطق شمالی را از مبادی نزدیک تر تأمین کنیم، سود کرده ایم. در خارج از زمان هایی که نیاز گازی داریم مثل تابستان ها، می توانیم از این ظرفیت برای صادرات فرآورده های نفتی استفاده کنیم. ارزش یک لیتر فرآورده  نفتی معادل یک متر مکعب گاز طبیعی است. ما به خاطر کمبود گازی که در طول تابستان داریم، مجبور می شویم به بسیاری از نیروگاه ها سوخت مایع بدهیم که با قیمت پایینی در اختیار آن ها قرار می گیرد.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: اگر بتوانیم از طریق واردات گاز از ترکمنستان و روسیه در شمال به نیروگاه هایمان گاز بدهیم، مزیت های زیادی به دست می آوریم. اول اینکه صادرات گازوئیل ارزش افزوده بیشتری برای کشور دارد و از طرف دیگر از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می کنیم. با واردات گاز، تامین نیاز سوخت نیروگاه در فصول سرد سال و همچنین آزاد شدن ظرفیت صادرات سوخت مایع امکان ارزآوری بیش از 8 میلیارد دلاری در سال تنها از این محل برای کشور ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز