چه تفاوتی بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی هست؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۱۱:۲۳:۳۹
کد خبر: ۹۳۳۵۸۹
چه تفاوتی بین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی هست؟
در سال های اخیر استفاده از اینترنت توسط اقشار مختلف جامعه به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است این امر سبب شده تا این بستر محیط مناسبی برای معرفی محصولات، خدمات و تبلیغات آنها باشد. دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین از مهمترین ابزارها برای تحقق این امور می باشند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، صاحبان کسب و کار باید آشنایی کاملی را با ابزارهای بازاریابی داشته باشند اما چرا؟برای پاسخ به این سوال باید گفت زمانی که یک کسب و کار و یا استارت آپ شروع به فعالیت می نماید هدف نهایی آن ارائه خدمات و فروش محصول می باشد و برای تحقق این امر نیاز است تا محصول و خدمات ارائه شده به خوبی و به طیف وسیعی از کاربران معرفی شود. دیجیتال مارکتینگو بازاریابی آنلاین را می توان بهترین ابزار برای تبلیغ و معرفی محصول دانست. با استفاده از این ابزارها و شناخت اصول آن صاحبان کسب و کار قادر خواهند بود به بهترین نحو بیزینس خود را توسعه دهند. به زبان ساده تر دیجیتال مارکتینگ به فعالیت ها و علومی اطلاق می شود که با شناخت و استفاده صحیح آن می توان به جذب حداکثری مخاطب و تبدیل آنها به مشتری پرداخت. در ادامه سعی می کنیم به معرفی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین خدمات یک شرکت سئو پرداخته و تفاوت ها و شباهت های آنها را شرح دهیم.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

پاسخ به این سوال نیازمند شناخت این دو ابزار بازاریابییا مارکتینگ می باشد. به طور کلی این دو مفهوم بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هدف یکسانی را دنبال می کنند. بنابراین دور از انتظار نیست که بسیاری از کاربران عادی و افراد غیر متخصص در حوزه بازاریابی و تبلیغات این دو مفهوم را به عنوان یک اصل در نظر بگیرند. اما تفاوت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین در چیست؟ این سوالی است که به کمک مشاوره بازاریابی آنلاین می توان به آن پاسخ داد؟به طور کلی می توان گفت دیجیتال مارکتینگ به فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از ابزارهای آنلاین و غیر آنلاین سعی در تبلیغ و معرفییک محصول یا خدمت دارند که این فعالیت ها شامل بازاریابی با ایمیل، تبلیغات در فضای نت و به صورت غیر آنلاین مانند بازاریابی تلفنی و تبلیغات در تلویزیون و رادیو و غیره می باشد، در حالی که بازاریابی آنلاین مختص فضای اینترنت و کاربران فعال در فضای مجازی می باشد. به عبارت دیگر می توان گفت که بازاریابی آنلاین زیرمجموعه ای از دیجیتال مارکتینگیا بازاریابی دیجیتال محسوب می شود، برای فهم بهتر این موضوع نیاز است تا با ابزارها و مزایای این دو ابزار آشنا شوید.

ابزارهای آنلاین مارکتینگ

بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا را می توان مهمترین ابزار در مشاوره بازاریابی آنلاین و جذب مخاطب دانست. در این روش بازاریابی نیازی به صرف هزینه های سنگین در مقایسه با انواع دیگر تبلیغ نبوده و مناسب اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ و فارغ از نوع ارائه خدمت و محصول میباشد. به عبارت دیگر کسب و کارهایی که از تولید محتوا و بازاریابی محتوا استفاده می کنند نسبت به رقیبان خود در جلب توجه مخاطب و تبدیل مخاطبان خود به مشتری موفق تر هستند. از طرفی تولید محتوا یکی از مهمترین اصول بهبود سئو است که سبب بهبود رتبه وبسایت شما در موتورهای جستجو می شود.

بازاریابی ایمیلی: بازاریابی با ایمیل را می توان مناسب ترین شیوه تبلیغ برای استارت آپ های تازه تاسیس دانست چرا که استفاده از آن رایگان است و می توان از آن برای جلب توجه طیف وسیعی از مخاطبان استفاده نمود. اما باید توجه داشت که استفاده از ایمیل مارکتینگ بسیار حساس است به طوری که اگر از آن درست استفاده نکنید کاربران به ایمیل های شما به عنوان پیام های اسپم و مزاحم نگاه کرده و نسبت به برند شما حساس می شوند.

بازاریابی ویدیویی: بسیاری از مخاطبین اینترنت دیدن ویدیوها را به خواندن مطالب طولانی ترجیح می دهند. از طرفی استفاده از ویدیو می تواند در انتقال مطالب و ایجاد حس اعتماد موفق تر عمل کند. بنابراین پیشنهاد می شود همراه با معرفی محصول یا خدمت از یک ویدیو جذاب نیز استفاده شود. از طرفی این ویدیوها می توانند در فضای مجازی نظیر اینستاگرام نیز استفاده شوند بدین ترتیب بدون هزینه اضافی از بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز بهره مند خواهید شد.

بازاریابی فضای مجازی: فضای مجازی شامل تلگرام و اینستاگرام طرفداران بیشماری دارند و افراد روزانه وقت زیادی را در این شبکه ها صرف می کنند بنابراین با استفاده مناسب از اصول شرکت بازاریابی دیجیتال می توانید طیف وسیعی از مخاطبان را به برند خود علاقه مند نمایید.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفته شد بازاریابی آنلاین را می توان بخشی از دیجیتال مارکتینگ دانست بنابراین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ علاوه بر ابزارهای معرفی شده در بخش آشنایی با آنلاین مارکتینگ شامل موارد زیر نیز می شوند که مجموعه استراتژِی های دیجیتال مارکتینگ را تشکیل داده و توسط یک شرکت بازاریابی دیجیتال ارائه می شود.

تبلیغات در تلویزیون و رادیو: رادیو و به ویژه تلویزیون را می توان اولین رسانه مورد استفاده هر فرد در زندگی دانست. بنابراین زمانی که خدمات و محصولات خود را در این رسانه تبلیغ می کنید، می توانید انتظار جلب توجه افراد از هر قشری را داشته باشید، از طرفی این رسانه ها برای تمام افراد جامعه در دسترس هستند. البته باید توجه داشت هزینه تبلیغ در تلویزیون نسبت به ابزارهای دیگر بسیار بیشتر است و در صورتی که از محتوای مناسب در تبلیغات استفاده نشود به غیر از هزینه های سنگین چیزی نصیب شما نمی شود.

تبلیغات تلفنی و پیامکی: این نوع از تبلیغ به دلیل بی نیازی بودن به اینترنت در دسته ابزارهای دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد، استفاده از این تبلیغات در صورتی که برای کاربر مزاحمت ایجاد نکند می تواند تاثیر گذاری چشمگیری داشته باشد در غیر این صورت کاربران نسبت به برند و کسب و کار شما بدبین خواهند شد.

بیلبوردهای تبلیغاتی: زمانی که بتوانید مراکز تجمیع جمعیت و تمرکز را تشخیص دهید می توانید از بیلبوردهای تبلیغاتی جهت معرفی مناسب بیزینس خود استفاده کنید، در طرف مقابل باید توجه داشت هزینه این نوع از تبلیغات به ویژه تبلیغات با استفاده از بیلبوردهای دیجیتالی هزینه های زیادی داشته و راهکار دقیقی برای برآورد میزان موفقیت آنها در جذب مخاطب وجود ندارد.

رپورتاژهای آگهی و بازایابی آنلاین

استفاده از تبلیغات اینترنتی طیف وسیعی دارد و صاحبان کسب و کار از آنها برای جذب مخاطب استفاده می کنند اما چیزی که در این بین اهمیت ویژه ای دارد آگاهی از انواع تبلیغ، هزینه ها و مقدار اثرگذاری آنها است. برای درک بهتر موضوع باید بدانید استفاده از تبلیغات سنتی دیگر اثرگذاری چندانی ندارد که علت آن خسته کننده بودن و غیر مفید بودن آنها برای کاربران است، استفاده از رپورتاژهای آگهی تمام ضعف های گفته شده را پوشش می دهد. در این نوع از تبلیغات قسمتی از معرفییک محصول یا خدمت در یک محتوای مفید و جذاب برای کاربر گنجانده می شود و سبب معرفی محصول و جلب اعتماد کاربر می شود، از طرفی رپورتاژهای آگهی نقش غیرقابل انکاری در بهبود سئوی سایت دارند و اینیعنی زدن دو نشان با یک تیر.

تست های A/B و بازاریابی آنلاین

تست های A/B با ارائه دو نسخه متفاوت از یک وبسایت و یا محتوا به مخاطب، میزان موفقیت هر کدام را با توجه به بازخوردهای کاربر و جلب توجه آنها میی سنجند و به این ترتیب نمونه ای که در جلب توجه کاربران موفق تر ظاهر شود به عنوان نمونه اصلی انتخاب شده و بقیه امور مربوط به توسعه کسب و کار بر پایه آن انجام می شود. تست های آ-ب یکی از مهمترین اصول و ابزار در شرکت بازاریابی دیجیتال محسوب شده که استفاده از آن سبب کاهش هزینه ها، کاهش ریسک شکست و افزایش میزان جذب مخاطب می شود. در اینگونه تست ها مشخص کردن اهداف، ایجادیک پایگاه اطلاعاتی و تحلیل نتایج بسیار مهم است.

مزایای دیجیتال مارکتینگ و آنلاین مارکتینگ نسبت به هم

همانطور که متوجه شدید در آنلاین مارکتینگ به عنوان زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ تمام فعالیت ها در بستر اینترنت انجام می شود، بنابراین نیازمند نبودن به اینترنت در بسیاری از شیوه های تبلیغ در بازاریابی دیجیتال را می توان یک مزیت نسبت به آنلاین مارکتینگ دانست.

بررسی میزان موفقیت در جذب مخاطب و تحلیل نتایج با استفاده از ابزار بازاریابی آنلاین بسیار راحت تر و دقیق تر انجام می شود. به طور مثال شما با استفاده از تگ ها می توانید مطالب جذاب تر و مورد علاقه کاربران را تشخیص داده و بر مبنای آنها به تولید محتوا در آن حیطه ها پرداخته و کسب و کار خود را توسعه دهید.

هزینه هایی که فقط در بازاریابی آنلاین و تحت شبکه صرف می شود نسبت به هزینه های غیر آنلاین در بازاریابی دیجیتال مانند تبلیغ در تلویزیون بسیار کمتر است.

ابزارهایی مانند رپورتاژهای آگهی و تولید محتوا در بازاریابی آنلاین نقش پررنگی در بهبود سئو دارد و از این نظر در طولانی مدت تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت در صورتی که اثرگذاری تبلیغات تلویزیونی محدود به زمان پخش تبلیغات شده و هیچ اثر گذاری در سئو و رتبه سایتدر موتورهای جستجو ندارند.

دیجیتال مارکتینگ نسبت به آنلاین مارکتینگ طیف وسیع تری از مخاطبان را در بر می گیرد.

برگرفته از وب سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ سپنتا به آدرس اینترنتی https://websepanta.com/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز