وظایف پشتیبان شبکه چیست؟

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۱۳:۰۵:۵۰
کد خبر: ۱۴۵۴۵۹۰
وظایف پشتیبان شبکه چیست؟

وظایف پشتیبان شبکه (Network Support Roles) شامل طیف وسیعی از مهارت‌ها برای حفظ سیستم‌های شبکه و رفع مشکلات مربوط به آن می‌شود. منظور از وظایف پشتیبان شبکه مجموعه‌ای از خدمات است. در تمام سازمان‌هایی که از مزایای شبکه بهره می‌برند، به حضور یک تکنسین شبکه نیاز دارند تا به موقع با مشکلات احتمالی برخورد کند. با توجه به اهمیت داده‌ها در هر سازمانی، وظایف پشتیبانی شبکه نیز حساسیت بیشتری خواهند داشت و استفاده از افراد متخصص در این حوزه بیش‌از‌پیش احساس می‌شود. البته نیازی به استخدام و حضور فرد به‌صورت فیزیکی نیست و بسیاری از افراد و سازمان‌ها ترجیح می‌دهند با عقد قرارداد پشتیبانی شبکه از خدمات مجموعه‌هایی که کارهای پشتیبانی شبکه را انجام می‌دهند استفاده کنند.

 

نگهداری و نظارت بر تجهیزات شبکه

تجهیزات و سیستم‌های شبکه پیچیده هستند و در بسیاری از موارد نیاز به مراقبت دارند تا اختلالی در عملکرد آن‌ها ایجاد نشود. از بسیاری جهات، تجهیزات شبکه مانند دسته‌ای از دومینو است. سرویس‌ها، سخت‌افزار و سایر مؤلفه‌ها به یکدیگر متصل شده‌اند و می‌توانند در معرض خرابی قرار گیرند. اما آگاهی از آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد و برنامه‌ریزی براساس آن، بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، باید برای محافظت در برابر خرابی، قطع یا فاجعه، پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید. یکی از مهمترین وظایف پشتیبان شبکه، نگهداری و نظارت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بر تجهیزات شبکه است که در دو بخش اکتیو (نرم‌افزاری) و پسیو (سخت‌افزاری) تقسیم‌بندی می‌شود.

وظایف پشتیبان شبکه اکتیو شامل کانفیگ و پیکربندی شبکه مانند سرور و اکسس‌پوینت، نصب و آپدیت سیستم‌عامل و فریمور تجهیزات مانند سرور و سوئیچ، راه‌اندازی ایمیل سازمانی، نصب بسته‌های امنیتی و... است. وظایف پشتیبان شبکه پسیو نیز مواردی مانند راه‌اندازی برق و تجهیزات ups، طراحی و راه‌اندازی شبکه‌های کابلی، نصب تجهیزات امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته و فایروال‌های سخت‌افزاری، نصب سامانه‌های اعلام و اطفا حریق و... را شامل می‌شود.

لیست وظایف فرد پشتیبان شبکه

بررسی و نظارت بر ارتباطات

یکی دیگر از وظایف مهندس پشتیبان شبکه که باید به‌خوبی آن را برعهده بگیرد، نظارت بر ارتباطات است که هر یک از روش‌های ارتباطی موجود باید عملکرد و سرعت ایده‌آلی داشته باشند. تنها در صورتی‌که نظارت صحیح و کاملی بر روی ارتباطات وجود داشته باشد، می‌توان توقع بیشترین سرعت و عملکرد را از یک شبکه کامپیوتری در حین انجام کار داشت. به همین دلیل است که در قرارداد پشتیبانی شبکه، کنترل و نظارت دائمی و پیوسته بر روی راه‌های ارتباط ذکر می‌شود.

داشتن مهارت‌های فنی و غیرفنی

تمام افرادی‌که عنوان پشتیبان شبکه را یدک می‌کشند، باید مهارت‌های فنی و غیرفنی مشخصی را داشته باشند.

 قدرت تصمیم‌گیری، روابط عمومی خیلی بالا،  بالا بودن تمرکز و دقت، مدیریت و حل مشکلات، علاقه به حوزه شبکه و بروز بودن دانش از جمله وظایف و مهارت‌های غیرفنی و فردی پشتیبان شبکه محسوب می‌شوند. همچنین، داشتن تسلط کامل بر شبکه‌های کامپیوتری، آشنایی با مفاهیم مایکروسافت، آشنایی با مباحث مرتبط به امنیت شبکه، مسلط بودن به مفاهیم مسیریابی، آشنایی کامل با سخت‌افزار کامپیوتر و شبکه از مهارت‌های فنی این افراد محسوب می‌شوند.

نصب نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز

تجهیزات و نرم‌افزارهای متنوعی برای پیکربندی شبکه وجود دارد که راه‌اندازی آن‌ها جز وظایف مهندس پشتیبان شبکه است. این تجهیزات و نرم‌افزارها در دو دسته فعال و غیرفعال قرار دارند که اگر دارای درکی از ماهیت ترافیک شبکه باشند و براساس نوع ترافیک ، تشخیص آدرس شبکه و ... کار کنند جز وظایف پشتیبان شبکه اکتیو و در صورتی‌که فاقد هیچگونه درکی از مفهوم ترافیک، آدرس IP و... باشند، جز وظایف پشتیبان شبکه پسیو هستند.

از جمله سخت‌افزارهای یک شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارت شبکه یا Network Interface Card (NIC)
  2. سوئیچ شبکه (Network Switch)
  3. هاب (Hub)
  4. اکسس پوینت (Access Point)
  5. ریپیتر شبکه (Repeater)
  6. مودم (Modem)
  7. روتر (Router)

همچنین نرم‌افزارهای مختلفی در یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  1. نرم‌افزارهای مربوط‌به کنترل میزان مصرف ترافیک شبکه
  2. نرم‌افزارهای مربوط‌به نظارت از راه دور بر شبکه
  3. نرم‌افزارهای مربوط‌به مجازی‌سازی شبکه
  4. نرم‌افزارهای مربوط‌به مانیتورینگ شبکه
  5. نرم‌افزارهای مربوط‌به میکروتیک
  6. نرم‌افزارهای مربوط‌به شبکه سیسکو
  7. نرم‌افزارهای مربوط‌به شبکه مایکروسافت

رفع خرابی‌ها و قطعی‌های شبکه

رفع خرابی و قطعی شبکه از جمله وظایف مهندس پشتیبان شبکه است که در دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام می‌شود و تقریباً بیشترین نیاز به خدمات پشتیبانی شبکه در این حوزه قرار دارد. به همین دلیل، قیمت پشتیبانی شبکه در این بخش بیشتر از سایر حوزه‌ها است. خرابی‌های سخت‌افزاری زمانی رخ می‌دهند که بخش‌هایی از زیرساخت فناوری اطلاعات شما به‌درستی کار نمی‌کنند. خرابی سخت‌افزار می‌تواند به دلایل مختلف مانند افزایش ولتاژ در شبکه برق، آسیب‌دیدگی بر اثر آب یا حتی خرابی قطعات الکتریکی به‌دلیل سن بالا و عدم نگهداری اتفاق بیفتد.

هزینه خدمات پشتیبانی شبکه چقدر است؟

بدون نگهداری و برنامه‌ریزی کافی، این موارد می‌توانند تأثیر مخربی بر روی شبکه داشته باشند. خرابی نرم‌افزاری نیز می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. یک مجوز ممکن است منقضی شود، یک فایل پیکربندی ممکن است از بین برود یا خراب شود، یک بروزرسانی اشتباه نرم‌افزار می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند یا یک اشکال نرم‌افزاری ممکن است کل سیستم را با مشکل مواجه کند. برای جلوگیری از این نوع خرابی‌ها، بهتر است از افرادی‌که تخصص کافی در این زمینه دارند برای محول کردن وظایف پشتیبانی شبکه بهره ببرید.

ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه

یکی از وظایف مهندس پشتیبان شبکه یا (Network Administrator)، بکاب‌گیری منظم، ثبت و ذخیره‌سازی گزارش‌های روزانه و ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه به مدیران است. در این صورت است که تکنسین شبکه قادر خواهد بود در بازه‌های زمانی مشخص یک گزارش جامع و کاربردی را تنظیم کند. برخی از نظارت‌هایی که یک کارشناس شبکه که در قالب کارهای پشتیبانی شبکه تعریف شده است شامل مواردی مانند سرعت و چگونگی اجرای دستورالعمل‌های مختلف بر روی کامپیوتر، وضعیت سرورها و تجهیزات مرتبط، وضعیت میزان پهنای باند مورد استفاده توسط نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف اشاره کرد. ارائه گزارش در قالب‌های مشخص باعث می‌شود تا بتوانید مشکلات موجود و همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهند را شناسایی کنید و در کمترین زمان نسبت‌به رفع آن‌ها اقدام کنید.

پیش‌بینی نیازهای احتمالی شبکه در آینده

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در شبکه به مرور زمان نیاز به  تعمیر، تعویض و بروزرسانی دارند. به همین دلیل، از وظایف بهترین پشتیبان شبکه، می‌توان به پیش‌بینی نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احتمالی شبکه اشاره کرد تا پیش از بروز هرگونه مشکل احتمالی نسبت‌به رفع آن‌ها اقدام کند. به‌طور معمول، سازمان‌ها با مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، قرارداد پشتیبانی شبکه تنظیم می‌کنند تا تمامی نیازهای آن‌ها را برطرف کنند. معمولاً از دلایل زیر می‌توان به‌عنوان نیازهای یک شبکه در طول زمان یاد کرد:

  • فرسودگی قطعات شبکه به مرور زمان یا استفاده بیش از حد
  • خرابی قطعات به‌دلیل کیفیت پایین، شکستگی و ضربه
  • حذف و جایگزین کردن سخت‌افزارهای قدیمی با سخت‌افزارهای جدید
  • آپدیت نرم‌افزارهای شبکه و استفاده از نرم‌افزارهای بروز
  • جایگزین کردن نرم‌افزارهای قدیمی با نرم‌افزارهای مدرن‌تر
  • استفاده از آخرین نسخه بسته‌های امنیتی و آنتی‌ویروس

برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی با منابع محدود، قطع شدن شبکه یکی از رایج ترین مشکلات است که این اختلالات به‌دلیل عدم وجود فرد مناسب و باتجربه، برای انجام کارهای پشتیبانی شبکه در این سازمان‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از افراد خبره برای واگذاری وظایف پشتیبانی شبکه یک امر حیاتی محسوب می‌شود. نگهداری و حفاظت از شبکه، پیکربندی و نصب و ارتقا سیستم، مراقبت از تجهیزات سخت افزاری مانند پرینتر و سرور، رفع نیازهای آتی شبکه، ارزیابی و تست سرعت شبکه، و... بخشی از مواردی است که سازمان‌ها برای انحام آن به یک تکنسین شبکه نیاز دارند.

منبع: https://taraznet.com/

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز