نیروگاه اتمی بوشهر ۶ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد

۱۴۰۲/۰۱/۲۰ - ۱۵:۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۴۵۸۲۷۰
نیروگاه اتمی بوشهر ۶ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد
رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این نیروگاه سال گذشته با تولید ۶ میلیون مگاوات ساعت برق و تزریق به شبکه سراسری یکی از سال‌های موفق خود را در زمینه تولید برق پشت سر گذاشت.

به گزارش برنا؛ رضا بنازاده روز یکشنبه همزمان با گرامیداشت ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای  تولید برق را محصول اصلی نیروگاه اتمی بوشهر دانست و افزود: این نیروگاه سال گذشته در پیک مصرف تابستانه و در اوج مصرف زمستانه تولید برق بسیار مناسبی داشت و توانست با این میزان تولید به شبکه توزیع برق سراسری کمک قابل توجهی داشته باشد.

وی بیان کرد: در تابستان مصرف انرژی الکتریکی به دلیل مصرف زیاد سیستم‌های خنک‌ کننده افزایش می‌یابد و در زمستان نیز با بروز موج سرما با مصارف زیاد گاز در مراکز شهری روبرو هستیم؛ نیروگاه اتمی بوشهر با توجه به برخورداری از سوخت هسته‌ای و مستقل از شرایط آب و هوایی (کاهش و افزایش دما بر روی این تیپ از نیروگاه‌ها تاثیری ندارد) توانست با هماهنگی وزارت نیرو در پیک مصرف تابستانه و اوج مصرف زمستانه تولید موفقی از برق داشته باشد.

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: در زمان حاضر نیز این واحد نیروگاهی در حال آماده‌سازی شرایط برای تولید مناسب برق در سال ۱۴۰۲ است تا با ایمنی کامل و رعایت همه موارد مرتبط برنامه تولید سال ۱۴۰۲ را در هماهنگی وزارت نیرو و متناسب با درخواست موجود برای تولید برق انجام دهد.

بنازاده با اشاره به بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر از سال ۱۳۹۰ و تحویل کامل آن به کارفرما (سازمان انرژی اتمی از سال ۱۳۹۲) عنوان کرد: این نیروگاه تاکنون توانسته ۵۸ میلیون مگاوات ساعت برق تولید و به شبکه سراسری تحویل دهد.

وی یادآور شد: نیروگاه اتمی بوشهر متناسب با هر بارگذاری سوخت هسته‌ای و ۱۰ ماه تولید، فعالیت خود را ۲ ماه برای تعمیرات نیمه اساسی و یا سه ماه برای تعمیرات اساسی، تعویض سوخت، تعمیر و بازرسی تجهیزات متوقف می‌کند و سپس تولید جدید را از سرمی‌گیرد.

جلوگیری نیروگاه اتمی بوشهر از انتشار سالانه هفت میلیون تن گاز آلاینده

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: یکی از دلایل گرمایش زمین وجود گازهای گلخانه‌ای و آلاینده است که از سوی صنایع مختلف تولید می‌شود در حالی که نیروگاه‌های اتمی به دلیل اینکه با ترکیب اکسیژن محصول احتراقی تولید نمی‌کنند و نوع تامین انرژی در این مراکز نیازی به اکسیژن ندارند، تولیدکننده این گازهای آلاینده‌ای نیستند؛ بنابراین نیروگاه‌های اتمی نقش مهمی در کاهش گرمایش زمین دارند.

وی بیان کرد: در همین ارتباط نیروگاه اتمی بوشهر با تولید هزار مگاوات برق در سال از انتشار هفت میلیون تن گاز آلاینده جلوگیری می‌کند و بر این اساس تاکنون مانع از انتشار ۵۰ میلیون تن گاز آلاینده و ورود آن به اتمسفر شده است.

به گفته بنازاده همواره دغدغه کاهش سوخت‌های فسیلی و به دنبال آن کاهش چاه‌های نفت و مخازن گاز وجود داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سوخت‌های فسیلی محدود و به سادگی تجدید نمی‌شوند و مواد آلاینده مانند مونوکسیدکربن و دی اکسیدکربن تولید می‌کنند و از طرفی با توجه به کاهش چشم‌گیر ظرفیت سوخت‌های فسیلی باید طی یک برنامه به دنبال منابع جایگزین و به سمت استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر حرکت کرد.

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: امروز تامین برق توسط سوخت هسته‌ای و نیروگاه‌های اتمی از جمله برنامه‌هایی است که بسیاری از کشورهای دنیا دنبال کرده و در همین راستا بیش از ۵۵ نیروگاه هسته‌ای در آسیا در حال احداث است.

بنازاده با بیان اینکه امروز بالای ۷۰ درصد برق بسیاری از کشورها به وسیله نیروگاه هسته‌ای تولید می‌شود افزود: تولید برق به وسیله نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه‌ای زمان‌بر است و ایران در اول راه قرار دارد و باید با برنامه‌ای اصولی این مسیر را طی کند.

این مقام مسئول اذعان کرد: استفاده از انرژی هسته‌ای در کنار سایر انرژی‌ها تنها راه‌حل برای روشن نگه داشتن چراغ خانه‌ها و تامین به موقع انرژی برای صنعت در آینده است چرا که باد همیشه نمی‌وزد و خورشید همیشه نمی‌تابد و باید در کنار این‌ها یک انرژی ۲۴ ساعته وجود داشته باشد تا بتواند انرژی را تامین کند.

بنازاده با باشاره به ضرورت حرکت به سوی استفاده از انرژی هسته‌ای برای همه کشورها، گفت: امروز بشر در این بخش تنهابه شکاف هسته‌ای اکتفا نکرده بلکه به استفاده از اورانیوم نیز روی آورده است تا به این وسیله انرژی مورد نیاز خود را تامین کند.

نیروگاه اتمی بوشهر از ایمن‌ترین نیروگاه‌ها است

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این واحد نیروگاهی یکی از ایمن‌ترین راکتورهای هسته‌ای به شمار می‌رود که با توجه به رعایت الزامات در حالت ایمن در حال بهره‌برداری است.

بنازاده ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر بعنوان نخستین واحد هسته‌ای کشور برای بهره‌برداری است که به دست جوانان توانمند، مستعد، با ذکاوت و با هوش کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته و دستاوردهای بسیار زیادی در این حوزه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌برداری ایمن و مطمئن از الزامات فعالیت نیروگاه اتمی است اظهار کرد: هر نیروگاه هسته‌ای نوعی فرهنگ ایمنی دارد و هدف تنها تولید برق نیست بلکه تولید ایمن و مطمئن برق از جمله مهمترین هدف‌های تعریف شده برای این واحد نیروگاهی است که با همت و تلاش کارکنان این مجموعه در حال عملیاتی شدن است.

بنازاده گفت: در زمان حاضر نیروگاه اتمی بوشهر دستاوردهای قابل توجهی داشته که موجب شادی دوست‌داران نظام شده و این نشات گرفته از استعداد و توان نیروهای متخصص داخلی است.

سال ۱۴۰۱؛ سالی موفق در زمینه تامین مالی واحدهای۲ و ۳ نیروگاهی

به گفته بنازاده در کنار واحد یک نیروگاه اتمی هزار مگاواتی بوشهر؛ اکنون واحدهای ۲ و سه با ظرفیت هر کدام هزار و ۵۷ مگاوات در مرحله بتن‌ریزی ساختمان‌ها قرار دارد.

وی افزود: با وجود برخی دشواری‌ها تامین مالی بسیار خوب سال گذشته منجر به شتاب دهی در روند اجرای این واحدهای نیروگاهی در استان شد.

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در زمان حاضر پروژه براساس برنامه تنظیم شده در دست اجرا است و ۱۴۰۱ سالی موفق در زمینه تامین مالی پروژه‌های این نیروگاه بود.

نیروگاه اتمی بوشهر ۶ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد

وی یادآور شد: در کنار یکهزار مگاوات برق نیروگاه اتمی بوشهر، اگر تولید یکهزار و ۵۷ مگاوات در هر واحد جدید محقق شود این مرکز با تولید سه هزار و ۱۰۰ مگاوات برق می‌تواند پایداری شبکه برق کشور را در این منطقه ایجاد کند.

بنازاده با بیان اینکه وجود منابع تولید کننده در یک منطقه، اتلاف انتقال برق را از بین می‌برد، گفت: تولید سه هزار و ۱۰۰ مگاوات برق در پایداری برق شبکه جنوب کشور موثر خواهد بود.

اجرای آب‌شیرین‌کن

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: اجرای آب‌شیرین‌کن ۷۰ هزار مترمکعبی نیروگاه اتمی بوشهر از جمله تعهدات سازمان انرژی اتمی در دور نخست سفر هیات دولت به این استان بود که هفته دولت سال گذشته با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی عملیات اجرایی آن در این استان آغاز شد.

بنازاده ادامه داد: این پروژه با حمایت دولت، استاندار و نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بعنوان مسئولیت اجتماعی نیروگاه اتمی بوشهر تعریف شد و امروز این واحد نیروگاهی براساس سیاستگذاری‌های جدید در زمینه تولید آب‌شیرین‌کن هم فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

نیروگاه اتمی بوشهر ۶ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد

وی اضافه کرد: با به نتیجه رسیدن این واحد آب‌شیرین‌کن ۷۰هزار مترمکعب آب شیرین در منطقه تولید و با بهره‌برداری از این پروژه و توسعه این طرح، استان بوشهر نه تنها وارد کننده آب نخواهد بود بلکه منبعی برای رساندن آب به مناطق اطراف نیز فراهم می‌شود.

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: رسیدن به این هدف با توجه به وجود نعمت خدادادی و نیروی کار متخصص و حمایت و برنامه‌ریزی دور از دسترس نیست.

بنا زاده افزود: برنامه منسجمی در خصوص آب‌شیرین‌کن ۷۰ هزار مترمکعبی نیروگاه بوشهر تنظیم شده و با مدیریت سازمان انرژی اتمی مطابق برنامه در دست اجرا است و سازمان مطابق برنامه در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز گام برمی‌دارد.

تامین رادیوداروها اساسی و مهم

وی بیان کرد: اگر تامین و تولید رادیو داروها در درون کشور انجام نشود منجر به وابستگی کشور در این حوزه می‌شود و واردات آن نیز به راحتی صورت نمی‌گیرد؛ در همین ارتباط سازمان انرژی اتمی با برنامه‌های مفصلی که در سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده بعنوان یکی از منابع تامین کننده رادیو داروها در منطقه شناخته می‌شود و نیاز کشور در این زمینه تا حد بالایی از سوی این سازمان تامین می‌شود.

رئیس شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر یادآور شد: در مجموعه سازمان انرژی اتمی مراکز دیگری در سایر مناطق کشور وجود دارند که در بحث رادیو داروها برای تشخیص سرطان‌ها و سایر بیماری‌های صعب العلاج فعالیت می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز