وزیر نفت: پیچیده‌ترین بخش فاز(۲) پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم تکمیل شد / بهره‌برداری ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱

۱۴۰۱/۱۲/۲۹ - ۱۳:۰۵:۴۷
کد خبر: ۱۴۵۱۲۷۶
وزیر نفت: پیچیده‌ترین بخش فاز(۲) پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم تکمیل شد / بهره‌برداری ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱
وزیر نفت گفت: در اقدامی بی‌سابقه پیچیده‌ترین بخش فاز(۲) پالایشگاه آبادان در این مدت زمان تکمیل شد در حالی که با آغاز دولت سیزدهم شاهد کاهش صادرات نفت و افزایش تحریم‌های ظالمانه بودیم و پیش‌بینی دولتمردان پیشین، افزایش این تحریم‌ها بود.

به گزارش خبرنگار برنا از آبادان، جواد اوجی امروز دوشنبه ۲۹ اسفندماه در آیین بهره‌برداری از بخش نخست فاز دو طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که با حضور رییس جمهور به انجام رسید، در سالن آمفی تاتر باشگاه گلستان، اظهار کرد: رییس‌جمهوری با وجود کسالت و مشغله بسیار اصرار داشتند که در گشایش این مگاپروژه و پتروپالایشگاه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای، در روز ملی شدن صنعت نفت حضور یابند.

او گفت: یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام و ملی که ابتدای این دولت با حدود ۶۴ درصد پیشرفت تحویل شد، در اولویت کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت و طی مدت یک سال و نیم ۳۶ درصد باقی‌مانده آن تکمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه خروج نیروها و مستشاران خارجی از پالایشگاه آبادان رقم خورد، افزود: این پروژه به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار یا هشت میلیارد یوآن(چین) از سوی کارکنان صنعت نفت به بهره‌برداری رسید و تولید بنزین در این پالایشگاه از ۱۰ میلیون لیتر در روز به ۱۴ میلیون لیتر در روز و تولید گازوییل هم از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید.

اوجی تصریح کرد: امروز هم در ساخت پالایشگاه گازی و هم پالایشگاه نفتی به برکت خون شهدا و با تکیه بر نیروهای توانمند داخلی، خودکفا شدیم.

مقام عالی وزارت نفت با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ پیمانکار و هفت هزار نیروی کار در تکمیل این پروژه به‌منظور جلوگیری از خام‌فروشی، بیان کرد: در اقدامی بی‌سابقه پیچیده‌ترین بخش فاز(۲) پالایشگاه آبادان در این مدت زمان تکمیل شد در حالی که با آغاز دولت سیزدهم شاهد کاهش صادرات نفت و افزایش تحریم‌های ظالمانه بودیم و پیش‌بینی دولتمردان پیشین، افزایش این تحریم‌ها بود.

او اضافه کرد: برای تامین منابع ارزی و سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز هم ما در ابتدا گرفتاری‌هایی داشتیم همچنین حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور اتفاق داد اما به لطف الهی و حمایت‌های رهبری و اراده جهادی کارکنان صنعت نفت اتفاق های بزرگی رقم خورده است.

اوجی با اشاره به ثبت رکورد تازه فروش نفت، از تامین سوخت همه بخش‌های مصرفی بدون قطعی گاز و برق خبر داد در حالی که زمستان سال ۱۳۹۹، کشور دچار قطعی برق بود.

توسعه دیپلماسی انرژی

وزیر نفت ادامه داد: در بحث دیپلماسی انرژی این دولت پرونده خوبی در حوزه صادرات و امضای قراردهای سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون حدود پنج میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی داشتیم همچنین قراردادهای گازی مانند حل مسیله با ترکمستان که روابط با آنها پنج سال تیره شده بود، جزو کارنامه کاری است که اکنون مقدار تبادل گاز با آنها دو برابر شده است.

جذب ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت در دولت سیزدهم

مقام عالی وزارت نفت با بیان اینکه با دستور رییس‌جمهوری در دولت سیزدهم ۹۰۰ نخبه دانشگاه نفت جذب صنعت نفت شدند، اظهار کرد: در بحث بومی‌سازی دانش فنی و ساخت پتروشیمی، پتروپالایشگاه و صنایع تکمیلی خودکفا شده‌ایم و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت رسیده است.

او همچنین از گازرسانی به حدود دو هزار و ۳۴۸ روستا و ۲۳ شهر و اجرای بیش از ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز خبر داد.

اوجی با بیان اینکه تولید نفت کشور اکنون روزانه بیش از سه میلیون بشکه و ظرفیت تولید نفت بیش از سه میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز است، بیان کرد: ۳۱ طرح نیمه‌تمام و بلاتکلیف به ارزش ۱۲ میلیادر دلار در سال ۱۴۰۱ به همت کارکنان صنعت نفت و گاز کشور به بهره‌برداری رسیده است.

بهره برداری از نخستین پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون

وزیر نفت خبر داد: پروژه جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به‌عنوان نخستین پروژه در این حوزه با بیش از ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آماده بهره‌برداری است، همچنین سال آینده دو پالایشگاه دیگر برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

او در ادامه سخنان خود، بیان کرد: براساس اعلام بانک مرکزی رشد اقتصادی صنعت نفت طی سه ماهه پاییز امسال، ۱۵.۱ درصد بوده که شاید رشدی بی‌سابقه بوده است.

اوجی اعلام کرد که ۲۶۰ میلیون دلار برای آغاز پروژه فاز سوم پالایشگاه آبادان در بودجه سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت در پایان به مردم قول داد در زمینه تامین سوخت نوروزی هیچ مشکلی وجود ندارد.

لازم به ذکر است که با حضور رییس جمهور و به مناسبت 29 اسفند"روز ملی شدن صنعت نفت" واحد 51 فاز دو پالایشگاه آبادان اولین و بزرگترین واحد پالایشی کشور و منطقه جنوب غرب آسیا رسما بهره برداری شد.

بخش نخست فاز دو طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلاری در حالی به بهره برداری رسمی رسید که 210 هزار بشکه در روز را به ظرفیت پالایشگاه آبادان و کشور افزوده است.

ظرفیت اسمی پالایشگاه آبادان با راه‌اندازی این واحد به مرز 640 هزار بشکه در روز رسیده و عظمت این واحد پالایشگاهی مهم هنگامی مشخص می‌شود که آن را با ظرفیت مجموع پالایشگاه های تبریز(120 هزار بشکه در روز)، لاوان(60 هزار بشکه در روز) و کرمانشاه(20 هزار بشکه در روز) مقایسه کنیم.

اجرای این طرح در شرایط سخت تحریمی و با تکیه بر توان داخلی در آذر ماه امسال به اتمام رسیده و این بخش از آذرماه در مدار تولید قرار گرفته و پس از طی مراحل آزمایشی امروز رسما افتتاح شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز