جنجال و هیاهوی برگزاری کنسرت در مشهد

۱۴۰۱/۰۷/۱۹ - ۱۰:۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۳۸۵۴۵۴
جنجال و هیاهوی برگزاری کنسرت در مشهد
اینجا مشهد است، پایتخت معنوی ایران که هرساله جمع زیادی از زائران از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت استان مقدس امام هشتم به آن سفر می‌کنند.

اینجا مشهد است، پایتخت معنوی ایران که هرساله جمع زیادی از زائران از تمام نقاط ایران و جهان برای زیارت استان مقدس امام هشتم به آن سفر می‌کنند. اگرچه دیدنی های مشهد و مکان های توریستی آن زیاد است؛ در عین حال مهم‌ترین دلیل همه ما برای سفر به این شهر بهشتی، زیارت امام رضا علیه‌السلام است. با توجه به حضور امام هشتم در این شهر، اهمیت آن از چند جهت قابل بررسی است و علاوه بر آن نمی‌توان به هر شکلی در این شهر رفتار کرد.

یکی از موضوعاتی که در طی چند سال اخیر حواشی زیادی ایجاد کرد، مسئله برگزاری کنسرت در مشهد است و دیدگاه‌های مختلفی هم درباره آن وجود دارد. مسافران بسیاری با پرواز تهران مشهد خودشان را به این شهر می‌رسانند تا در کنسرت‌ها شرکت کنند. با توجه به اینکه حرف و حدیث‌های مختلفی درباره این موضوع مطرح شده، در ادامه قصد دارم زوایای مختلف آن را بررسی کنم.

حواشی کنسرت مشهد از نگاه مردم

با وجود اینکه طی چند سال گذشته چندین کنسرت در این شهر برگزار شده، اما همه آن‌ها حاشیه‌ساز نبودند، اما برگزاری یک کنسرت در تاریخ 28 فروردین و حضور خواننده و چند کمدین در مجتمع تجاری خیابان راهنمایی، باعث به وجود آمدن برخی شبهات و حواشی شد.

موضوع از این قرار است که در میانه جشن چند نفر با انجام برخی کارها، باعث حرمت شکنی شدند. در عین حال ثبت این تصاویر و انتشار آن در شبکه‌های مجازی باعث افزایش حواشی این جشن و اتفاقات آن شد. این رفتار به سرعت در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و گروه‌های مختلف نسبت به آن واکنش نشان دادند.

این مطلب را هم بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری کاشان + عکس

بیشتر مردم از این اتفاق اظهار ناراحتی کردند و آن را مخالف شئونات اسلامی شهر مشهد و بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام دانستند. به عبارت دیگر بزرگ‌ترین مخاطبانی که با این مسئله مشکل داشتند، مردم ایران از نقاط مختلف بودند که با دیدن تصاویر و ویدئوهای این حرمت شکنی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند.

22

در این شرایط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مشهد برای مدیریت این اتفاق و همراهی با مردم، با مجری و عوامل برگزاری برنامه کنسرت برخورد کرد. همچنین به این موضوع اشاره کردند که افراد حاضر در آن کنسرت می‌توانستند به جای تصویربرداری از رفتار  نامناسب و همراه با حرمت شکنی برخی افراد، به شکل نرم و آرام با آن‌ها برخورد کنند.

اعتراض مردم ادامه دارد

شاید تصور کنید که گروه‌های سیاسی در مقابل برگزاری کنسرت و حواشی آن قد علم کرند و آن را خلاف شئونات می‌دانند؛ در حالی که این‌طور نیست. همه مردم ایران عاشق امام هشتم هستند و نتوانستند این اتفاق را تحمل کنند. به همین دلیل بیشتر از 100 مسجد در محلات مختلف مشهد طوماری بند امضا کردند و نسبت به این اقدام اعتراض خود را بیان نمودند. علاوه بر آن بسیاری از بانوان مشهدی هم اعتراض خود را به برگزاری این چنین کنسرت‌هایی اعلام کردند و آن را مخالف با فرهنگ اسلامی و ایرانی دانستند.

در کنسرت چه گذشت؟

آنچه باعث ناراحتی مردم از تمام نقاط ایران شده، برگزاری کنسرتی مختلط بود که بدون در نظر گرفتن شئونات اسلامی و با کشف حجاب انجام شده است. علاوه بر آن بازتاب این کنسرت در شبکه‌های اجتماعی حساسیت موضوع را هم بیشتر کرد و افراد زیادی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند.

به عبارت دیگر نحوه برگزاری کنسرت مهم‌ترین دلیل ناراحتی مردم بوده و در صورتی که اختلاط و برداشتن حجابی در آن نبود، این حواشی هم رخ نمی‌داد. در عین حال همه مردم دوست دارند که شهرهای مذهبی ایران مانند قم و مشهد جایگاه معنوی و مذهبی خود را حفظ کنند و به این جایگاه آسیبی وارد نشود.

33

آیا برگزاری کنسرت در مشهد ممنوع است؟

به صورت کلی می‌توان گفت که برگزاری کنسرت در مشهد ممنوع نیست. اما طبق گفته‌های رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آنچه نباید اتفاق بیافتد، استحاله فرهنگی و دینی در این شهر است. به عبارت دیگر نباید برخی  رفتارها باعث از بین رفتن حرمت مذهبی شهر مشهد و بارگاه ملکوتی امام هشتم شود. در عین حال رویدادهای هنری و کنسرت‌های مختلفی مانند اجرای گروه قوالی پاکستان بر روی صحنه می‌رود و هیچ اشکالی هم ندارند.

علاوه بر آن آنچه مردم و مسئولان به دنبالش هستند، این است که در شهرهای مذهبی ایران مانند مشهد، مراسم هنری که رنگ و بوی مذهبی و آیینی دارد، برگزار شود. به همین دلیل برگزاری مراسمی مانند اجرای قوالی پاکستان از آن جمله است. همچنین دو کنسرت دیگر شامل منقبت خوانی افغانستانی و سرود لبنانی در مشهد برگزار شدند که کاملا رنگ مذهبی و دینی دارند.

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز