نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین:

سهم تجارت خارجی چین با ایران در حدود ۴درصد است/ ممنوعیت واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۱۲:۵۶:۱۸
کد خبر: ۳۶۸۷۹۴
سهم تجارت خارجی چین با ایران در حدود ۴درصد است/ ممنوعیت واردات کالاهای بی‌کیفیت چینی
چین بزرگترین اقتصاد جهان از لحاظ شریک تجاری برای جمهوری اسلامی ایران است که در دوره تحریم نیز با ایران همکاری کرد .

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از رادیو اقتصاد، مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: تجارت خارجی چین بیش از 3 هزار میلیارد دلار در سال است که حدود چهاردرصد آن با ایران انجام می شود .

وی افزود:  25 درصد صادرات غیرنفتی ایران به چین است و ما در دوره جدید تلاش می کنیم تنوع صادراتی به چین را درحوزه صنایع دستی و فرش دستباف و ... افزایش دهیم.

حریری گفت : چینی ها در دوره تحریم به رغم همه دشمنی غربی ها با ایران همکاری کردند و متاسفانه رسانه ها در افکار عمومی همواره کالای بی کیفیت را به چینی ها نسبت می دهند در حالیکه تراز تجاری چین با امریکا و اروپا همواره مثبت است.

وی افزود : این موضوع نشان می دهد که چینی ها محصولاتی در سطح کیفیت بازارهای آمریکایی و اروپایی هم تولید می کنند اما هستند کسانی که کالاهای خوب چینی را به اسم اروپایی ها در بازار داخلی می فروشند و کالاهای قاچاق و بی کیفیت هم به نام چین عرضه می شود .

وی افزود :‌ واردات رسمی از چین تابع معیارهای استاندارد و کیفیت است و اگر این کالاها از کیفیت لازم برخوردار نباشد اجازه واردات داده نمی شود .

حریری گفت : در دوره جدید تلاش می کنیم از فناوری های مهندسی  و صنعتی هم استفاده کنیم و همانطوری که ساختار صادرات ما به همه کشورها نفت زده است ،  بخشی از نفت صادراتی ما هم به چین صورت می گیرد اما به معنی کاهش کیفیت تجارت با چین نیست .

حریری تصریح کرد:  افکار عمومی متاسفانه از طریق رسانه های واسطه غربی ها با فرهنگ اقتصادی چینی ها آشنا شدند و چینی ها نیز شناخت کامل از فرهنگ اقتصادی ما ندارنداما  در دوره جدید باید مناسبات رسانه ای دو کشور هم تقویت شود تا دو ملت شناخت دقیق تر و عینی تر از همدیگر داشته باشند . 

گفتنی است برنامه "چالش" کاری از گروه اقتصاد و جامعه روزهای زوج ساعت 15  به مدت 75 دقیقه روی موج اف ام ردیف 98 مگا هرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود.

نفت مرغوب ایران مشتریان سنتی و نوین خود را دارد 

کارشناس ارشد مسائل نفت  تأکید کرد: نفت مرغوب ایران مشتریان سنتی خود را دارد و مشتریان تازه ای هم در راه است. 

به گزارش رادیو اقتصاد؛ دکتر رضا پدیدار در مصاحبه با این رادیو اظهار داشت: تلاش مسئولان کشور برای افزایش ظرفیت صادراتی در چارچوب اهداف اقتصادی است و باید ایران متناسب با جایگاه جهانی خود در این بازار مهم حضور و سهم داشته باشد. 

وی با اشاره به کیفیت مطلوب نفت خام ایران و ارزش افزوده ای که ایجاد می کند گفت: خیلی از پالایشگاه های دنیا متناسب با این کیفیت تأسیس شده است و حاضر نیستند از خرید نفت ایران منصرف شوند چون سودآوری بالایی دارد.

پدیدار قیمت نفت خام سبک ایران را در حال حاضر با 29 دلار و 20 سنت در هر بشکه اعلام کرد و گفت: میانگین قیمت سبد نفتی اوپک هم 28 دلار است. 

وی گفت: اینکه کارشناسان غربی و عربی تلاش می کنند بحران سقوط قیمت را در بازار جهانی نفت به ایران نسبت دهند درست نیست بلکه ایران هرگز از سهمیه تعیین شده فراتر نرفته است و حتی کمتر از این میزان هم تولید می کند و این کشورهای عربی هستند که با مازاد تولید و عرضه باعث سقوط قیمت جهانی نفت شده اند و باید از این رویکرد برگردند.

شایان ذکر است برنامه "روی خط بازار" کاری از گروه کشاورزی ساعت 11به مدت 85 دقیقه روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 

نظر شما