حجتی:

همکاری‌های تجاری و تحقیقات کشاورزی ایران و قزاقستان گسترش می‌یابد

۱۳۹۴/۱۲/۲۴ - ۱۴:۵۱:۲۹
کد خبر: ۳۸۴۱۷۱
همکاری‌های تجاری و تحقیقات کشاورزی ایران و قزاقستان گسترش می‌یابد
ایران و قزاقستان همکاری‌های کشاورزی خود را به ویژه در زمینه تحقیقات، تجارت محصولات کشاورزی و مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌های گیاهی گسترش می‌دهند.

به گزاری گروه خبر خبرگزاری برنا،  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، در دیدار مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی و آسیلجان مامیتبکوف وزیر کشاورزی قزاقستان، راه های توسعه همکاری ها کشاورزی میان دو کشور بررسی شد.

در این دیدار، وزیر جهادکشاورزی گفت: امیدواریم در سفر آتی رییس جمهوری قزاقستان به ایران که در اوایل سال اینده انجام می‌گیرد، تفاهم‌نامه‌های جدید برای توسعه همکاری‌ امضا شود.

وی افزود: در حال حاضر موافقتنامه قرنطینه گیاهی برای امضا میان دو کشور، آماده شده است و امضای این موافقتنامه به تسهیل تجارت محصولات کشاورزی ایران و قزاقستان کمک می‌کند.

حجتی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های همکاری دو کشور از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اظهار داشت: زیرساخت های همکاری ایران و قزاقستان از نظر نرم افزاری یعنی موافقتنامه های و از نظر سخت افزاری و ایجاد کریدورهای حمل و نقل روز به روز در حال گسترش است که از آن جمله می توان به راه اندازی راه آهن سه جانبه میان ایران، قزاقستان و ترکمنستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: همکاری های کشاورزی دو کشور می تواند در زمینه‌های آموزشی، تحقیقاتی، ترویج، مبادله ژرم پلاسم و تجارت کشاورزی باشد و ایران آماده انتقال تجربیات خود به قزاقستان در حوزه حفظ نباتات، بیوتکنولوژی و سایر فعالیت‌های تحقیقاتی است.

وزیر جهادکشاورزی در مورد انتقال نهال سیب به قزاقستان نیز تصریح کرد: ما اصرار داشتیم امسال در فصل کشت، نهال‌های سیب به قزاقستان منتقل و غرس شود و اگر شرایط آبیاری در آن کشور فراهم باشد تا یک یا دو ماه آینده، این نهال‌ها را می توان در قزاقستان غرس کرد.

وی در مورد واردات غلات از قزاقستان خاطر نشان ساخت: ما امیدواریم با توجه به افزایش تولید، واردات گندم نداشته باشیم، اما ذرت و روغن می تواند جزو واردات باشد.

حجتی در مورد راه‌اندازی پایانه غلات در قزاقستان گفت: مسوولیت ساخت این ترمینال به عهده قزاقستان است و ما در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، آماده‌ایم مسایل مربوط به خودمان را پیگیری کنیم.

وی در مورد تشکیل سازمان امنیت غذایی کشورهای اسلامی اظهار داشت: ما نقطه نظرات فنی در مورد این سازمان داریم که از طریق وزارت امور خارجی کشورمان پیگیری می‌کنیم.

ساخت پایانه غلات در قزاقستان برای توسعه تجارت کشاورزی

در این دیدار، آسیلجان مامیتبکوف وزیر کشاورزی قزاقستان خواستار همکاری مشترک در حوزه تحقیقات و مبارزه بیولوژیک با ایران شد.

وی افزود: ما مایلیم برای همکاری دو کشور به خصوص در زمینه تجارت، پایه محکمتری از طریق موافقتنامه های قرنطینه گیاهی و دامی ایجاد شود.

وزیر کشاورزی قزاقستان با اشاره به بازدید امروز صبح از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی ایران، گفت: در زمینه تتحقیقات کشاورزی، حوزه های زیادی برای همکاری وجود دارد و ما مایلیم از محققان خود را برای همکاری در بخش تحقیقات کشاورزی به ایران اعزام کنیم.

وی در همین حال نسبت به خرید داورهای لازم برای مبارزه با آفات و بیماری‌های نباتی از ایران و انتقال روش‌های جدید مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک ابراز تمایل کرد.

وزیر کشاورزی قزاقستان همچنین خواستار انتقال بذر برنج ایرانی برای تولید در قزاقستان شد.

وی به ساخت پایانه غلات در قزاقستان به منظور توسعه تجارت محصولات کشاورزی اشاره کرد و اذعان داشت: ساخت این پایانه به کاهش هزینه‌ها و تسریع مبادله کالا میان دو کشور می‌شود.

مامیتبکوف به توافق برای خرید سالانه 1500 رأس گاو از ایران اشاره کرد و افزود: این توافق شامل خرید مواد ژنتیکی نیز می‌شود.

وی در ادامه از ایران خواست در سازمان اسلامی امنیت غذایی که با ابتکار قزاقستان تشکیل می‌شود، حضور پررنگی ایفا و به طی شدن مراحل قانونی منشور این سازمان کمک کند.

وزیر کشاورزی قزاقستان گفت: سازمان اسلامی امنیت غذایی، تشکیلات خوبی برای هماهنگی کشورهای اسلامی در سیاست‌های امنیت غذا و ذخیره‌سازی غذا برای مردم است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز