سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به برنا مطرح کرد

اظهار تمایل بن سلمان به گفت‌و گوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان/ ایران در مذاکرات احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند

۱۴۰۱/۰۵/۰۳ - ۱۰:۰۰:۳۳
کد خبر: ۱۳۵۵۱۳۷
اظهار تمایل بن سلمان به گفت‌و گوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان/ ایران در مذاکرات احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند
سخنگوی وزارت خارجه از برگزاری مذاکرات ایران و عربستان به صورت علنی خبر داد، طبق گفته ی کنعانی این درخواست از سوی بن سلمان مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم، مبنی بر آن است که اقتصاد و معیشت مردم به روند مذاکرات رفع تحریم گره نخورد. جمهوری اسلامی ایران به مذاکره به یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب قوی و پایدار ادامه خواهد داد در همین راستا هم جمهوری اسلامی ایران نیز مذاکرات را ترک نکرده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص مذاکرات احساسی و شتابزده عمل نمی‌کند. 

کنعانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده است و ما فکر می کنیم اگر طرف آمریکایی در تعیین روند مذاکرات رفع تحریم ها اگر به اندازه جمهوری اسلامی ایران سازنده عمل می‌کرد و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان میداد ما معتقد هستیم که به توافق نزدیک می‌شدیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران مشخصا یک رویکرد غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه اتخاذ کرده است و دیدگاهش سازنده نیست. ایشان علاقمند است هر از چند گاهی یک موضع نسبت به مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مطرح کنند. ما معتقد هستیم در مقابل همکاری سازنده ایران و آژانس، حتماً لازم است که رویکرد سازنده و تعاملی داشته باشیم. ایران گروسی را به رعایت اصل بی‌طرفی و انصاف و اجتناب از اظهاراتی با انگیزه‌های سیاسی دعوت می کند. 

کنعانی خاطر نشان کرد: هیچ تغییری در موضع سیاسی رسمی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با جنگ اوکراین اتفاق نیفتاده است.راهکار مورد توصیه ایران راهکار سیاسی است و اساساً جمهوری اسلامی ایران در کنار یک طرف و مقابل طرف دیگر قرار نگرفته است.

وی با اشاره به انتصاب سفرای جدید گفت: انتخاب و انتصاب ها و تعیین سفرا و روسای جدید در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران روند منطقی و حرفه ای در وزارت امور خارجه است و انتصاب های جدید هم به عبارتی تغییر و تحول دوره‌ای است. دفتر وین از ماموریت های مهم بین المللی است رئیس نمایندگی انتخاب شده است و انشاالله شروع به کار خواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در رابطه با مذاکرات ایران و عربستان گفت: پنج دور مذاکرات ایران با عربستان در بغداد برگزار شد و خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم کننده‌ای داشته است. بعد از اجلاس جده، وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد.در این گفت‌وگو، «فؤاد حسین» به این نکته اشاره کرد که ولی‌عهد عربستان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود.

وی در همین راستا ادامه داد: این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور داشته باشیم.

کنعانی در خصوص پرونده حمید نوری گفت: ایران هیچ برنامه‌ای برای کاهش روابط سیاسی با سوئد ندارد، نگاه ما این است که این مشکل حمید نوری را در سایه گفتگو با مقامات سوئد حل کنیم گفتگوهای ما در سطوح سیاسی ادامه دارد و مواضع و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روشن است و تاکید کردیم که دیدگاه یک سازمان بدنام و از منظر هویت یک سازمان کاملا مشخص و تروریستی نباید مبنای بازداشت یک شهروند بیگناه قرار گیرد. 

وی افزود: صلاحیت رای دادگاه اقای نوری را از منظر قضایی به رسمیت نشناختیم و از لحاظ ما این موضوع در روابط ما یک اتفاق ناخوشایند است و در حال تلاش هستیم که مقامات سوئدی این روند را اصلاح کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی، شرق محور و آسیا‌محور گسترش همه‌جانبه مناسبات را با کشورهای منطقه مدنظر دارد و در این مسیر عمل می‌کند. تأکید ایران بر سیاست خارجی متوازن است. به سمت بلوک‌بندی‌های جدید و تشکیل بلوک‌بندی‌هایی که ایجاد رقابت کند حرکت نمی‌کنیم. 

وی اضافه کرد: مناسبات ایران و روسیه متنوع و متکثر است. موافقتنامه همکاری‌های بلندمدت با روسیه داشتیم و روی پیش‌نویس در حال مذاکره هستیم. با چین سند جامع همکاری ۲۵ ساله امضا کردیم و با ترکیه هم برنامه بلندمدت همکاری امضا کردیم. 

کنعانی گفت: ما به سمت بلوک‌بندی و تشکیل بلوک‌های قدرت و تقابل حرکت نمی‌کنیم. مبنای حرکت ما روابط سازنده، متوازن و پویاست و با هر کشوری که آمادگی داشته باشد، در چارچوب منافع و مصالح مشترک با ما همکاری کنیم همکاری می‌کنیم.

کنعانی در خصوص رای دادگاه استیناف بلژیک علیه اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایران در این کشور اظهار داشت: گفتگوها و تماس‌های ما با دولت بلژیک برقرار است. موضع ما همان موضع گذشته و تغییر نکرده است. ما معتقد به بیگناهی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقد به ضرورت آزادی بدون قید و شرط ایشان هستیم. تماس‌ها ادامه دارد و ما تاکید می‌کنیم که موضع جمهوری اسلامی ایران آزادی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران است که برای ما بسیار حائز اهمیت است. 

وی ادامه داد: همچنین بر ضرورت رعایت مقررات کنوانسیون ژنو تاکید داریم و امیدوار هستیم در پرتو گفتگوها و رویکرد منطقی که دولت بلژیک اتخاذ خواهد کرد، مشاهده آزادی این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران باشیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: امنیت عراق برای ما بسیار مهم است برای مبارزه با تروریست و بازگشت ثبات به عراق و حفظ تمامیت ارضی در کنار برادران عراقی ایستاده ایم، امنیت عراق را امنیت خودمان می دانیم و در کمک به برادارن عراقی هیچ کوتاهی نخواهیم کرد.تحولات کردستان عراق متاسفانه قدری پیچیده شده است، از انچه رخ داد قلبا متاسف شدیم.

وی در مورد لغو روادید بین ایران و کشور های منطقه گفت: جمهوری قزاقستان رسما اعلاکرد که شهروندان ایرانی می توانند بدون روادید به این کشور سفر کنندف این امر می تواند به توسعه روابط تجرای ایران با کشورهای همسایه کمک کند.

کنعانی در مورد گفتگوی روسای جمهور ایران و فرانسه اظهار داشت: گفتگوی روسای جمهور دو کشور تحول دیپلماتیک قابل توجهی بود، در گفتگوی تلفنی وزرای خارجه دو کشور همتای فرانسوی گفته بود که مکرون دیدگاه هایی دارد که می تواند به نزدیک کردن نظرات کمک کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: گفتگوی روسای جمهور مکمل گفتگوی وزاری خارجه در مورد روند مذاکرات بود، کشورهای مختلفی علاقمند هستند با ارائه ابتکاراتی نظرات دو طرف را نزدیک کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد، این گونه ابتکارات توام با حسن نیت می تواند به نزدیک کردن دیدگاه ها کمک کند فرانسه مایل است نقش مثبت و کمک کنده‌ای را ایفا کند .

وی در پاسخ به سوالی در مورد  تحولات اخیر در سریلانکا و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات گفت: ایران رابطه خوب و دوستانه‌ای با سریلانکا داشته و دارد. ما تحولات سیاسی و اجتماعی در این کشور را با نگرانی و حساسیت دنبال می‌کنیم و تلاش کردیم آخرین وضعیت را در میدان و داخل این کشور بدانیم.

کنعانی تاکید کرد: امیدواریم در روند تحولات سیاسی شاهد بازگشت ثبات و آرامش در این کشور باشیم. در حال حاضر پارلمان این کشور رئیس‌جمهور موقت انتخاب کرده و بر همین مبنا نخست‌وزیر تعیین و کابینه تشکیل شده است، ما از روند مثبت تحولات سیاسی در این کشور استقبال می‌کنیم . به رئیس جمهور و اعضای کابینه تبریک  نیز می‌گوییم.

کنعانی در مورد دفن زباله های هسته ای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری گفت: ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت های غیر قانونی رژیم صهیونیستی برای ثبات در منطقه هشدار داده شمشیر در دست یک دیوانه است که تحت حمایت امریکا قرار دارد.جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این خصوص مسئولیت دارد.

وی افزود: فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی تحت نظارت سازمان انرژی اتمی قرار ندارد که مشکلات محیط زیستی برای منطقه ایجاد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای تامین امنیت اردن هم ایران نقش مهمی ایفا کرد اگر تروریسم سیاه در عراق و سوریه سرکوب نمی شد امنیت اردن هم تحت تاثیر قرار می گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سوال که جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای به رسمت شناختن طالبان گفت: موضوع افغانستان جزو موضوعات مهم ما در منطقه است. ما تقریبا حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان داریم و هر تحولی در این کشور رخ بدهد برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

کنعانی بیان کرد: ایران نسبت به تحولات افغانستان و نسبت به امنیت و ثبات در این کشور حساس است، متاسفانه آن چیزی که در افغانستان رخ داد علاوه بر سالیان طولانی اشغال خاک این کشور توسط دولت آمریکا و اشغال نظامی ۲۰ ساله، خروج غیرمسئولانه دولت آمریکا از افغانستان بود که به  میزان که اشغال این کشور خسارت بار بود و می‌توانست خسارت‌هایی برای افغانستان داشته باشد.

وی ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین همسایه افغانستان و کشور مهم و اثرگذار منطقه‌ای این است که در چارچوب تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت افغانستان در چارچوب تعامل و همکاری سازنده با همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه به بازگشت ثبات و آرامش به این کشور کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما گمان می‌کنیم تا الان در این زمینه موفقیت‌های خوب و ملموسی را به دست آورده‌ایم مهمترین چارچوبی که درخصوص کمک به بازگشت صلح و ثبات و استقرار سیاسی در این کشور شکل گرفته اجلاس یا فرمت وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است.

کنعانی گفت: اطلاع دارید که سه نشست هم برگزار شده یک نشست در پاکستان، نشست دیگر در جمهوری اسلامی ایران و یک نشست هم در چین برگزار شده است. نشست دیگری هم روز آینده یعنی سه شنبه در تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود که البته در چهارچوب نشست وزرای خارجه همسایه نیست اما ایران به عنوان مهمترین کشور همسایه افغانستان در دو رویکرد در حال کمک به ثبات در افغانستان است.

وی عنوان کرد: تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت افغانستان به این جهت که اکنون مسئولیت افغانستان را در اختیار دارند، وجود دارد. تلاش می‌کنیم مباحث دوجانبه با افغانستان را سازماندهی و مدیریت کنیم، امنیت مرزها، مدیریت آب، بحث مسائل تجاری، اقتصادی و بهداشت و ترانزیت  ایجاب می‌کند با طرفی که مسئولیت رسمی در افغانستان دارد تعامل و گفت‌وگو کنیم. کمک به مردم افغانستان از این مجرا انجام می‌شود در حوزه دیگر هم گمان می‌کنیم که مکانیزم منطقه‌ای باید به بازگشت ثبات و امنیت در افغانستان کمک کند، ایران از چارچوبی که کمک به این فرایند کند خود را خارج نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آموزش زنان در افغانستان گفت: ارزش‌های حقوقی و انسانی به ویژه در بحث حقوق زنان معتقد وجود دارد که هم در حوزه دینی و هم اسلامی ما به آن تاکید شده، افغانستان هم کشور اسلامی است، علاوه بر این حقوق زنان جزو ارزش‌های جهان شمول محسوب شود موضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط  روشن است.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره موضوع پهپادهای ایران گفت: اساس طرح موضوعاتی از این دست را انحرافی می‌دانیم معتقدیم که دولت آمریکا با طرح موضوع انحرافی و ایجاد نوعی دوگانه سازی‌های جعلی به دنبال استفاده سیاسی از فضا سازی‌ها است معتقد هستیم که این فضاسازی‌ها کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند.

وی عنوان کرد: از شگردهای دائمی دولت آمریکا، دامن زدن به بی‌ثباتی، تمسک به سیاست ایران هراسی، ایجاد تنش و بحران در منطقه، تلاش برای بلوک‌بندی‌های غیرضروری در منطقه و بازارسازی برای کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: معتقدیم این رویکرد و شگرد آمریکا شگرد کهنه و نخ‌نمایی است و در این زمینه به عنوان کشوری که با همسایگانمان در امنیت شریک هستیم معتقدیم که اساس روندی که می‌تواند به تامین امنیت مشترک کمک کند، همکاری‌های دسته جمعی و گفت‌وگوهای دو یا چند جانبه است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم بر سیاست همسایگی تاکید دارد و در ارتباط با همسایگان خلیج فارس هم با حسن‌نیت به‌دنبال رفع سوءتفاهم‌ها و گسترش مناسبات است. بنابراین توصیه می‌کنیم دولت آمریکا به دوگانه‌سازی‌های جعلی ادامه ندهد و کشورهای ما در منطقه به این سیاست‌ها و شگردهای نخ‌نمای دولت آمریکا اهمیت نخواهند داد.

فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ است

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع جمهوری اسلامی ایران درباره دفن زباله‌های هسته‌ای و رادیو اکتیو رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به تهدید فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای هشدار داده است به عبارتی شمشیر در دست یک دیوانه زنجیری است که متاسفانه تحت حمایت برخی کشورها از جمله دولت آمریکا است که دست این رژیم غاصب را در منطقه باز گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما بر ضرورت مسئولیت جامعه بین‌المللی و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به عنوان نهادی که باید فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی این رژیم را تحت نظارت و کنترل خود قرار دهد تاکید می‌کنیم و اینکه این یک مسئولیت بین‌المللی است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در خصوص بحث تهدیدات فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی فعالیت‌های به دور از نظارت بین‌المللی در موضوع محیط زیست، بهداشت و سلامت شهروندان فلسطینی و شهروندان کشورهای منطقه‌ای گزارش‌های عدیده‌ای وجود دارد. از چندین سال پیش از زمانی که در حوزه کشورهای عربی مأموریت داشته‌ام این موضوع از سوی محققان و کارشناسان به طور جدی بیان می‌شد که علاوه بر تهدید زرادخانه هسته‌ای رژیم‌صهیونیستی، موضوعات پادمانی و تاثیراتی که تشعشعات هسته‌ای می‌گذارد، دفن غیر اصولی زباله‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین در کرانه باختری و در اراضی برخی از کشورهای منطقه‌ای تهدیدی جدی است.

وی ادامه داد: این گزارشی است که وجود دارد متاسفانه هم در حوزه سازمان‌های بین‌المللی این اهتمام و جدیت وجود ندارد که به این موضوع به عنوان تهدید نگاه کنند. در حوزه منطقه‌ای شاهد غفلت از سوی کشورهای منطقه هستیم هر دو بعد قضیه هم زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی و عدم عضویت این رژیم در معاهده پادمان و هم بحث زباله‌های هسته‌ای یک تهدید مشترک منطقه‌ای است و معتقدیم جامعه جهانی باید به آن نگاه ویژه داشته باشد و آن را مدیریت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پادشاه اردن ضمن ابراز تمایل برای گسترش روابط با ایران اتهاماتی علیه نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه مطرح کرده است، گفت:‌ پادشاه اردن اظهاراتی داشتند مبنی بر اینکه کشورهای عربی منطقه اتفاق نظر دارند که باید با ایران گفت‌وگو کنند و روابط را گسترش دهند. ما قطعاً از نگاه‌های مثبتی از اینگونه استقبال می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی کشورها خواهیم بود.

کنعانی افزود: کشور اردن از جمله کشورهایی است که ما با آن رابطه رسمی داریم و ارتباطات ما در سطوح مختلف برقرار است در جلسه دیگری هم به به این موضوع اشاره کردم. سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر این است که روابط را با کشورهای عربی و اسلامی منطقه توسعه دهد اردن هم از جمله همین کشورها است.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود تلقی می‌کند. این سیاست اصولی برای ما است. ما اتهامات مبنی بر مداخله  جمهوری اسلامی در امور داخلی کشورهای عربی را رد می‌کنیم. تاکید می‌کنیم اظهارات باید سازنده باشد و منطقه را به سمت جلو و به سمت برداشتن گام‌هایی به سمت پیش‌رو رهنمون کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد:  گفت‌وگو در خصوص اختلاف نظرها از پشت تریبون‌ها و میکروفون‌ها کمک کننده نیست. ما همه دوستان منطقه‌ای را به انجام گفت‌وگوهای دو و چند جانبه دعوت می‌کنیم اگر اختلاف نظری وجود دارد در گفت‌وگوها مطرح شود.

وی تصریح کرد: در خصوص تأمین امنیت منطقه، گمان می‌کنیم برای تامین امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده‌ایم. اگر نبود نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم در سوریه در مقابله با تروریسم افراطی‌گری و مقابله با تجزیه طلبی در سوریه و در سرکوب کردن تروریسم سیاه در سوریه و در عراق که کشور اردن با هر دو کشور همسایه است قطعا امنیت منطقه و اردن متاثر می‌شد.

کنعانی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم جمهوری اسلامی ایران در بحث تامین امنیت منطقه نقش سازنده و ثبات آفرینی داشته و جمهوری اسلامی به این نقش ادامه خواهد داد و از هرگونه ابراز تمایل کشورهای منطقه برای تقویت همکاری‌ها و رفع سوء‌تفاهم‌ها و برداشتن گام‌های به سمت جلو استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ 

نظر شما