حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در دیدار با وزیر اطلاع رسانی قزاقستان

شناخت ایران و قزاقستان از ظرفیت‌های یکدیگر پیش‌نیاز توسعه روابط فرهنگی است

۱۴۰۱/۰۶/۲۶ - ۱۲:۰۵:۵۸
کد خبر: ۱۳۷۸۲۷۵
شناخت ایران و قزاقستان از ظرفیت‌های یکدیگر پیش‌نیاز توسعه روابط فرهنگی است
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روابط ایران و قزاقستان را عمیق، دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: شناخت ایران و قزاقستان از ظرفیت‌های یکدیگر پیش‌نیاز توسعه روابط فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به قزاقستان با درخان قواندیق اولی قدرعلی، وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

درخان قواندیق اولی قدرعلی در سخنانی، ضمن تبریک به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بابت دریافت مدال صلح و تفاهم توسط رئیس جمهور قزاقستان گفت: ما ارزش و احترام خاصی برای تلاش و مشارکت موثر حضرتعالی و هیات همراه در کنگره هفتم ادیان جهانی و سنتی قائل هستیم.

وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان با اشاره به سی امین سالگرد روابط ایران و قزاقستان گفت: با اینکه روابط دیپلماتیک ما به ۳۰ سال گذشته بر می‌گردد، همچنان روابط فرهنگی ما قرن ها ادامه دارد و رئیس جمهور کشورمان در سفر به ایران به این امر اشاره کردند.

وی افزود در چارچوب این سفر توافقات خوبی صورت گرفت. یک یادداشت تفاهم با آژانس خبر صدا و سیما امضاء شد.

درخان قواندیق اولی قدرعلی با اشاره به پخش فیلم‌های ایرانی از برخی شبکه‌های قزاقستان اظهار داشت: سطح فیلم‌های ایرانی را خوب ارزیابی می‌کنم . امیدوارم به زودی شاهد حضور بیشتر فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های مختلف قزاقی باشیم. 

وی در عین حال، افزود: هفتمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی به خوبی انجام شد و با یک بیانیه پایانی به اتمام رسید. نقش حضرتعالی که در عالی ترین سطح در کنگره شرکت کردید، ستودنی است.

وزیر اطلاع رسانی و توسعه اجتماعی قزاقستان بیان کرد: لازم است همکاری‌های ما به خوبی و با سرعت هرچه بیشتر ادامه یابد.

وی اضافه کرد: ما مطالعات مشترکی در زمینه فارابی داریم و تحقیقات خوبی در خصوص فارابی از کتاب جامع التواریخ داریم.

درخان قواندیق اولی قدرعلی به وجود منابع مختلفی در خصوص قرون وسطی اشاره کرد کرد گفت: ما در شهر آلماتی، دانشگاه بزرگ الفارابی داریم و بسیاری از کارهای مطالعاتی در زمینه فارابی در آنجا متمرکز شده است.

وی با تاکید بر اینکه فارابی پل ارتباطی خوبی بین دو کشور است، گفت : ما آمادگی داریم فیلم‌های مشترک در زمینه فارابی بسازیم و امیدوارم همکاری ما تعمیق پیدا کند.

وجود فرصت‌های فراوان برای گسترش روابط ایران و قزاقستان

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنانی، با اشاره برگزاری موفقیت آمیز کنگره هفتم ادیان، گفت: با اینکه کرونا منجر به کاهش رفت و آمد ما شد، اما همواره روابط ایران و قزاقستان عمیق، دیرینه و تاریخی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: نگاه ما به قزاقستان، تسامع و تساهل است و ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی برای توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

وی به سفر رئیس جمهور قزاقستان به ایران و لغو روادید اشاره و تصریح کرد:  اگر از این فرصت استفاده کنیم، اشتغال جدید ایجاد خواهد شد. باید دو کشور بیشتر به همدیگر شناسانده شوند و زمینه‌های مختلفی برای همکاری تعریف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور بر ضرورت تعامل و همکاری ایران و قزاقستان در زمینه‌های رسانه‌ای، اطلاع رسانی، تبادل تجربیات علمی، آموزشی و فرهنگی به ویژه همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب تأکید کرد.

وی افزود: فارابی نزد مسلمانان به معلم ثانی شهره دارد. او یکی از بزرگترین دانشمندانی است که خدماتی متقابل داشته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به ملاقات رئیس جمهور قزاقستان با مقام معظم رهبری و تأکید حضرت آقا برای همکاری دو کشور در زمینه فارابی، گفت: ما درصدد آنیم که کمیته مشترکی ایجاد کنیم و به همین منظور خواهان همکاری قزاقستان هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز