دخالت شورای همکاری خلیج فارس در تمامیت ارضی ایران مردود است/ اعمال تحریم‌های جدید ایران علیه برخی مقامات و نهادهای اتحادیه اروپا و انگلیس

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ - ۱۰:۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۰۹۸۳۴
دخالت شورای همکاری خلیج فارس در تمامیت ارضی ایران مردود است/ اعمال تحریم‌های جدید ایران علیه برخی مقامات و نهادهای اتحادیه اروپا و انگلیس
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: مطالب بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس را مردود اعلام می‌کنیم؛ اینکه عده ای با نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام نسبت به اقدامات مشروع ایران صحبت‌هایی مطرح کردند، این اظهارات را مردود اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه سیاسی خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: ما به عنوان دستگاه دیپلماسی مواضع رسمی خود را به تفصیل درباره بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس بیان کرده ایم و مطالب مندرج در این بیانیه را مردود اعلام می‌کنیم و از اینکه عده ای با نادیده گرفتن پایبندی ایران به برجام نسبت به اقدامات مشروع ایران صحبت‌هایی مطرح کردند، این اظهارات را مردود اعلام می‌کنیم.

کنعانی بیان داشت: درباره جزایر سه گانه تاکید می کنیم که این جزایر جزو ابدی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هستند و ادعاها در خصوص این جزایر دخالت در قلمرو سرزمینی ایران می‌دانیم.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم‌ها منحصر به مسائل هسته ای هست و ادامه همان مسیر را قابل قبول می‌دانیم و آماده ادامه دادن آن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه مواضع و اقدامات کشورهای خارجی در باره تحولات اخیر ایران، گفت: هیچ اقدام مداخله جویانه در داخل ایران را نمی پذیریم و مغایر با منشور ملل متحد و سازوکارهای بین المللی می‌دانیم.

کنعانی ادامه داد: به رفتارهای غیرسازنده و مداخله جویانه مستقل یا دسته جمعی کشورها بموقع واکنش نشان دادیم و جمهوری اسلامی آران نسبت به اقدامات غیر بارنده اتحادیه اروپا از اقدامات بازدارنده استفاده خواهد کرد و لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادهای مرتبط با اتحادیه اروپا شخصیت‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌هایی را علیه برخی نهادها و شخصیت‌های انگلیس اعلام و اعمال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران بی پاسخ نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهایی برا اخذ امتیاز از ایران قرار نخواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگار آمریکایی درباره وقایع داخلی ایران، بیان داشت: ایران حق اعتراض مسالمت آمیز را مبتنی بر مقررات به رسمیت می‌شناسد و انتقاد و اعتراض آزاد است و همه شهروندان می‌توانند اعتراضاتشتن را به گوش مسوولین برسانند و مداخلات غیرسازنده کشورها در امور داخلی کشورها هم غیر قانونی است و هم کمک کننده نیست. جمهوری اسلامی ایران نه پیش‌داوری و نه مداخله را سازنده نمی‌داند و حمایت خارجی از اغتشاش کمکی به رساندن صدای معترضان نخواهد کرد.

کنعانی درباره رابطه با برخی تحلیل‌ها درباره برخورد نرم با چین در پی بیانیه شورای همکاری خلیج فارس، تصریح کرد: چین در سایه وجود آزاده سیاسی رهبران دو کشوردر سایه منافع دو کشور در حال دو کشور در حال گسترش است و امروز نیز میزبان هیات عالی‌رتبه چین در ایران خواهیم بود و نگاهمان توسعه مناسبات هست ولی درباره تمامیت ارضی کشورمان با هیچ طرفی مسامحه نخواهیم کرد و در این زمینه سفیر چین توسط وزارت خارجه احضار و دیدگاه‌ها و اعتراضات ایران در این زمینه بیان شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه درباره ادعای زلنسکی درباره از سرگیری استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی گفت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و معتقدیم راهکار بحران گفتگوی سیاسی برای ایجاد صلح و اتمام جنگ است و به هیچ طرفی برای این جنگ کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده ایم و آمادگی داریم از توانمندی خود برای نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور برای حل بحران کمک کند. استمرار این ادعاها با انگیزه های سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی صورت می‌گیرد که در حال ارسال مستمر سلاح به سمت یکطرف جنگ هستند و به استمرار جنگ کمک می‌کنند.

وی درباره سرنوشت قرارداد 25ساله ایران و چین درپی مواضع اخیر این کشور گفت: برنامه جمتع همکاری های 25ساله ایران و چین بعنوان نقشه راه همکاری‌های خوب ایران و چین است و بخشی از مذاکرات هیات چینی که امروز به ایران سفر می‌کنند به این حوزه متمرکز خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد نقش مداخله جویانه و تحریک آمیز برخی رسانه‌های فارسی زبان گفت: ما به طور مشخص در مورد لندن هم دیدگاهیمان را اعلام کردیم و اقداماتی را هم صورت دادیم.در حوزه دیپلماتیک ما هم در تهران به سفارتخانه های آنها در جلسات ملاقات و احضاری که از سفرا و نمایندگی‌ها صورت گرفت اعتراض کرده و درخواست کردیم اقدامات لازم را برای جلوگیری از اینگونه اقدامات تروریستی انجام داده و مانع این شبکه‌ها شوند.

وی ادامه داد: در چارچوب‌های قانونی موجود هم اقداماتی را درخصوص این شبکه‌ها طراحی کردیم زیرا این شبکه‌ها در حوزه‌های خارج از سرزمینی ایران فعالیت می‌کنند در حوزه اروپا و در کشور انگلیس هستند ما از چارچوب‌های قانونی در این کشور درحال استفاده هستیم و اقدامات حقوقی را انجام داده‌ایم.این رسانه ها برای ایجاد آشوب و حمایت از اغتشاشاگران، آموزش رفتارهای تروریستی و مقابله با نیروهای مسلح و نحوه ایجاد آشوب اقداماتی که انجام دادند شهروندان ایرانی دچار آسیب شدند و تعدادی جان خود را از دست دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدوار هستیم سازو کارهای حقوقی موجود در انگلیس با پرهیز از رفتار سیاسی به اینگونه شکایت‌ها از منظر حقوقی نگاه کنند و اقدامات بازدارنده را انجام دهند.جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع رابطه مواضع و پیام‌های جدی خود را از طریق دیتپلماتیک و برخی طرف‌های منطقه‌ای را اعلام کرده و ما انتظار داریم به این درخواست‌های توجه جدی کند.

کنعانی تاکید کرد: مسئولیت دولت انگلیس در میزبانی از این شبکه‌ها و فضایی که بر این‌ها فراهم کرده انکارناپذیر است و همچنین به عنوان کشوری که اینگونه جرایم در حوزه سرزمینی آن کشور انجام می‌شود، مسئولیت قانونی دارد و پاسخگوی شهروندان ایرانی باشد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز