کنعانی: به نقش میانجی گرایانه بورل احترام قائلیم/ تمرکز برحوزه نظامی تقلیل روابط ایران و روسیه است

۱۴۰۱/۱۲/۱۵ - ۱۰:۴۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۴۵۱۳۷
کنعانی: به نقش میانجی گرایانه بورل احترام قائلیم/ تمرکز برحوزه نظامی تقلیل روابط ایران و روسیه است
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در موضوع ایران و آمریکا بحث بازگشت طرفین به توافق و رفع تحریم‌های ظالمانه موضوعیت دارد، اتحادیه اروپا و شخص آقای بورل دنبال می‌کند و ما از نقش عملگرایانه ایشان احترام قائل هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در موضوع ایران و آمریکا بحث بازگشت طرفین به توافق و رفع تحریم‌های ظالمانه موضوعیت دارد، اتحادیه اروپا و شخص آقای بورل دنبال می‌کند و ما از نقش عملگرایانه ایشان احترام قائل هستیم.

وی افزود: دولت عراق علاقمند به ایفای نقش درباره رابطه ایران وعربستان است و به این نقش احترام قائل هستیم و از آن استقبال می‌کنیم. 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجه بیان داشت: موضوع سفر امیرعبداللهیان به عراق مسائل دوجانبه بود و دیدارهای متنوعی با رهبران گروه‌های سیاسی انجام شد. 

کنعانی بیان داشت: ایران مصر را جزو همسایگان منطقه ای قلمداد می‌کند و نگاه جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورهای منطقه است و مصر هم بعنوان کشور مهم منطقه ای از این قائده مستثنی نیست.

کنعانی درباره ادعای ارتشا پهپاد ایرانی با جنگ روسیه و اکراین گفت: بازها تاکید شده که همکاری های ایران و روسیه محدود با نظامی نیست و تمرکز بر مسائل نطامی تقلیل این روابط است که جزو روابط عرفی میان کشورهاست و کسی نمی‌تواند ایران را بدلیل داشتن رابطه با روسیه مواخذه کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موافقتنامه تبادل محکومان با بلژیک اظهار داشت: انعقاد این موافقتنامه مدت‌ها در جریان بوده است و روندحقوقی خودش را طی کرده بود.  متاسفانه با تحولاتی که در درون بلژیک شاهد بودیم در یک رویکرد سیاسی شاهد تعلیق این موافقتنامه بودیم.

وی افزود: لازم است اشاره کنم که موافقتنامه انتقال محکومان میان جمهوری اسلامی ایران و بلژیک یک موافقتنامه عمومی، حقوقی و کاملاً غیر سیاسی است که  میان ایران و خیلی از کشورها هم بیش از این امضا شده است. در ارتباط با دیپلمات بازداشت شده جمهوری اسلامی ایران در بلژیک بارها اعلام کرده‌ایم تمام مراحل بازداشت، بازجوئی، تشکیل دادگاه  و صدور حکم قضایی برای این دیپلمات  غیرقانونی بوده و نقض فاحش  کنوانسیون وین بوده است. بنابراین در مجموع با تحولی که به تازگی رخ داده امیدوار هستیم که شاهد گشایشی در ارتباط با پرونده این  دیپلمات باشیم.

کنعانی در خصوص اظهارات رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از بازگشت از تهران گفت: در ارتباط با بازدیدها و افزایش بازرسی ها من شما را ارجاع می‌دهم به اظهارات آقای اسلامی که ایشان هم دقیقاً اشاره کردند و گفتند که افزایش بازرسی ها از برخی از سایت ها از جمله فردو در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان است و تحول جدیدی نیست و بر اساس توافق ایران و آژانس مشخص می‌شود که این بازرسی ها چگونه و بر اساس چه فرمولی صورت بگیرد. این بخشی از توافقات با آژانس است.

سخنگوی وزارت خارجه خاظرنشان کرد: ما نشان دادیم که ایران مایل است در چارچوب تعهد و مسئولیت هایی که دارد و حقوقی که از آژانس انتظار دارد مناسبات خودش را با آژانس در چارچوب فنی استمرار ببخشد و اشکالات فنی را مرتفع کند. در این چارچوب سفر صورت گرفت بیانیه مشترکی صادر شد راجع به روند بازدیدها هم بر اساس معاهده ان پی تی  توافقنامه‌های جامع پادمان بازرسی ها صورت می گیرد. بازرسی ها طبق برنامه و توافق رد و بدل شده میان سازمان انرژی اتمی و آژانس انرژی اتمی هست و در همین چارچوب کار انجام خواهد شد.

کنعانی در خصوص لزوم استناد به قطعنامه 533 از سوی دستگاه دیپلماسی در جهت صیانت از حقوق کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث حمایت از حقوق قانونی ملت ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی از جمله قوانین موجود در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده کرده و خواهدکرد.در ارتباط با قطعنامه‌ 533 جمهوری اسلامی ایران در چارچوب فعالیت‌ها و ارتباطات و مکاتبات رسمی که با آژانس انرژی اتمی دارد بارها به این قطعنامه استناد کرده است.

وی ادامه داد: در کنفرانس‌های مربوط به ان پی تی، کنفرانس های مربوط به عدم اشاعه،کنفرانس های مربوط به بازنگری مقررات ان پی تی از جمله در آخرین نشست، که در بند صد پیش‌نویس سند‌ نهایی اخیر اجلاس بازنگری مقررات ان پی تی، جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مطرح کرد و در پیش نویس سند هم گنجانده شد. البته کل این پیش‌نویس به دلایل دیگری در آنجا مصوب نشد.

کنعانی بیان داشت: هیئت ایرانی و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین به قطعنامه 533 و هم قطعنامه 444  که در آن هم مفادی در همین ارتباط دارد در مکاتبات رسمی خودش با آژانس استناد کرده  و رجوع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مسئولیت‌شناسی آژانس در قبال اعضا تصریح کرد: اینکه آیا آژانس به وظایف خودش در این ارتباط با دقت و مسئولیت شناسی عمل می کند یا نه جزء مباحثی است که ما  با آژانس داریم و از آژانس انتظار داریم متناسب با تعهداتی که در ارتباط با اعضا از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد به مسئولیت ها و تعهدات خودش در حفاظت و حمایت از حقوق هسته‌ای کشورهای عضو آژانس اقدام کند و مسئولیت خودش را در این رابطه انجام بدهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما